Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-758/10-2/PS
Data
2011.01.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Indywidualne stawki amortyzacyjne
Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja
budynek
budynek
ewidencja środków trwałych
ewidencja środków trwałych
stawka amortyzacyjna
stawka amortyzacyjna
Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Budynków, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata?
Wniosek ORD-IN
459 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2010r. (data wpływu 08.11.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa ustalania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa ustalania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) zamierza nabyć od innego podmiotu w drodze jednej lub większej ilości umów sprzedaży m.in. budynki handlowo-usługowe (dalej „Budynki”). Przed ich nabyciem przez Spółkę Budynki będą wykorzystywane przez okres co najmniej 60 miesięcy, co Spółka będzie w stanie udowodnić. Spółka klasyfikuje Budynki do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych, który obejmuje m.in. centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki. Po nabyciu Budynków zostaną one po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Budynków, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata...
Stanowisko Spółki
Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16j ust. 1 pkt 3 lit a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną dla Budynków, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata.
- Prawo Spółki do zastosowania do Budynków indywidualnej stawki amortyzacyjnej wskazanej w art. 16j ust.1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: - „Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, , dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1” (art. 16i ust. 1).
- „Podatnicy, , mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż (...) dla budynków (lokali) i budowli, innych niż wymienione w pkt 4 - 10 lat, z wyjątkiem trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji (Śródków Trwałych> i innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzaju 109 Klasyfikacji <Śródków Trwałych> trwale związanych z gruntem - dla których okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata” (art. 161 ust. 1 ust 3 lit. a).
„Środki trwałe, o których mowa w < art. 16j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych>, uznaje się za: - używane, jeżeli podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy, lub
- ulepszone, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej” (art. 16j ust. 3).
W świetle powyższych przepisów, zdaniem Spółki: - Co do zasady podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych przy zastosowaniu stawek określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz — w ściśle określonych przypadkach — przy zastosowaniu stawek indywidualnych.
- Z treści przytoczonego powyżej art. 16j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż w przypadku środków trwałych w postaci budynków (lokali) i budowli wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych danego podatnika, możliwość zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej, o której mowa w art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- środki trwałe muszą być używane (tj. podatnik wykaże, że przed ich nabyciem były one wykorzystywane przez co najmniej 60 miesięcy - art. 16j ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) lub ulepszone (tj. podatnik przed ich wprowadzeniem do ewidencji poniósł wydatki na ulepszenie tych środków trwałych w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej — art. 16j ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych); oraz
- środki trwałe muszą zostać zaklasyfikowane do jednej z kategorii wymienionych w przepisie art. 16j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. m.in. jako trwale związane z gruntem budynki handlowo-usługowe wymienione w rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych lub jako inne budynki niemieszkalne wymienione w rodzaju 109 Klasyfikacji Środków Trwałych trwale związane z gruntem;
- przy czym zgodnie z literalną treścią analizowanego przepisu, w takiej sytuacji okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata.
Konsekwentnie, skoro w analizowanej sytuacji: - Spółka klasyfikuje Budynki do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych, który obejmuje m.in. centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki; i
- przed nabyciem Budynków przez Spółkę będą one wykorzystywany przez okres co najmniej 60 miesięcy, co Spółka będzie w stanie udowodnić; i
- po nabyciu Budynków zostaną one wprowadzone po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych Spółki,
- to wszystkie przesłanki uprawniające Spółkę do zastosowania trzyletniego okresu amortyzacji, o którym mowa w art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostaną spełnione.
W konsekwencji, Zdaniem Spółki, skoro w analizowanej sytuacji wszystkie przesłanki przewidziane do zastosowania stawki amortyzacji wskazanej w art. 16j ust. 1 pkt 3 lit. a Podpraw są spełnione. Spółka będzie miała prawo indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną Budynków, z tym że okres amortyzacji nie będzie mógł być krótszy niż 3 lata.
- Potwierdzenie stanowiska Spółki w praktyce organów podatkowych oraz w doktrynie prawa podatkowego
Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz w doktrynie prawa podatkowego, w szczególności: - w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 sierpnia 2008 roku, znak ITPB3/423-362/08/AW, zgodnie z którą „Z treści przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza nabyć budynki handlowo - usługowe trwale związane z gruntem. Środki te będą po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji podatnika i stanowić będą używane środki trwałe (były wykorzystywane powyżej 60 miesięcy). Jednocześnie — co podkreśla Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego - zostały one zaklasyfikowane do rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych. Dlatego też - przyjmujący że Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikuje zakupione budynki do rodzaju 103 - będzie mógł indywidualnie ustalić stawkę amortyzacyjną przed rozpoczęciem amortyzacji i przyjąć okres amortyzacji nie krótszy niż 3 lata.”
- analogiczne stanowisko potwierdzili - uznając przy tym stanowisko podatników za prawidłowe w pełnym zakresie odstępując od uzasadnienia prawnego interpretacji - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 1 lipca 2009 roku, znak IBPBI/2/423-450/09/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 28 kwietnia 2009 roku, znak ILPB3/423-122/09-2/HS oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dnia 24 lutego 2009 roku, znak IPPB5/423-237/08-2/MŚ, z dnia 17 kwietnia 2009 roku) znak IPPB3/423-92/09-2/JG;
- w Komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych 2009, W. Nykiel, A. Mariański, Gdańsk 2009, s. 716-717, zgodnie z którym brzmienie art. 16j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujące od dnia 1 stycznia 2007 roku „usuwa wątpliwości interpretacyjne jakie miały miejsce w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.
Obecnie obiekty, dla których możliwy jest okres amortyzacji nie krótszy niż 3 lata, to:- trwale związane z gruntem budynki handlowo – usługowe wymienione w rodzaju 103 klasyfikacji <Środków trwałych>
- inne budynki niemieszkalne wymienione w rodzaju 109 Klasyfikacji <Śródków Trwałych> trwale związane z gruntem,
- kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3,
- domki kempingowe,
- budynki zastępcze”.
- w stanowisku zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w dniu 3 listopada 2005 roku (dotyczącym co prawda przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 roku, aczkolwiek mającym - w ocenie Spółki - zastosowanie również w obecnym stanie prawnym), zgodnie z którym „nie krótszy niż 36 miesięczny okres amortyzacji obowiązuje w stosunku do trwale związanych z gruntem budynków handlowo- usługowych wymienionych w rodzajach 103 KŚT oraz innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzajach 109 KŚT”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|