Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1685/10/KG
z 27 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1685/10/KG
Data
2011.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Agencja Rozwoju Przemysłu
Agencja Rozwoju Przemysłu
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
partnerstwo
partnerstwo
spółki
spółki


Istota interpretacji
Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z rozszerzeniem oferty usług wspierających rozwój przedsiębiorczości.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010r. (data wpływu 12 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1685/10/KG z dnia 13 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi działania wspierające przedsiębiorczość, popularyzujące i kreujące postawy przedsiębiorcze, podnoszące kwalifikacje oraz dostarczające wiedzę z zakresu zakładania, prowadzenia, zarządzania i finansowania firm, w tym firm innowacyjnych. Spółka prowadząc działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i podnoszenia świadomości z zakresu wspierania przedsiębiorczości, popularyzacji wiedzy w zakresie własności intelektualnej, współpracuje z wieloma partnerami, zarówno krajowymi jak i międzynarodowymi, uczestnicząc we wdrażaniu programów europejskich.

Obecnie Wnioskodawca realizuje m. in. projekty współfinansowane z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt pn. „…” w ramach Poddziałania 2.2.1 PO KL: Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności. Projekt ten realizowany jest w partnerstwie wraz z Województwem oraz Politechniką.

Głównym celem projektu jest rozszerzenie oferty usług wspierających rozwój przedsiębiorczości i promujących postawy przedsiębiorcze wśród 240 przedstawicieli środowiska akademickiego (studentów, doktorantów, absolwentów, pracowników uczelni) z obszaru całego kraju.

Szczegółowymi celami projektu są:

  1. rozwój przedsiębiorczości opartej na rozwiązaniach innowacyjnych poprzez opracowanie i wdrożenie specjalistycznej oferty szkoleniowej i mentorskiej o zasięgu krajowym,
  2. wzrost postaw przedsiębiorczych wśród uczestników projektu,
  3. wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz przedsiębiorczości na kilku płaszczyznach, tj.:
    • pomiędzy instytucjami otoczenia biznesu a uczelniami wyższymi w zakresie przygotowania i realizacji usług szkoleniowych oraz mentorskich,
    • pomiędzy uczelniami wyższymi w zakresie wdrożenia programu I – Mentor,
    • pomiędzy samorządem, uczelniami wyższymi oraz instytucją otoczenia biznesu w zakresie upowszechniania i promocji przedsiębiorczości,
    • pomiędzy samorządem oraz instytucją otoczenia biznesu w zakresie włączenia wypracowanych rozwiązań do dokumentów strategicznych związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
  4. upowszechnienie najlepszych praktyk poprzez organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości oraz Europejskiego Tygodnia MSP.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań:

  • organizacja specjalistycznych szkoleń dla osób pragnących otworzyć działalność gospodarczą opartą na innowacyjności,
  • organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników uczelni w zakresie planowania i zarządzania innowacjami,
  • organizacja programu I – Mentor – programu mentorskiego dla pracowników naukowych,
  • organizacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości,
  • organizacja Europejskiego Tygodnia MSP.

Wnioskodawca w projekcie pełnić będzie rolę Lidera.

Do zakresu jego zadań należy: koordynowanie i zarządzanie projektem i partnerstwem oraz realizacja działań merytorycznych, tj.: organizacja specjalistycznych szkoleń dla osób pragnących otworzyć działalność gospodarczą opartą na innowacyjności, organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników uczelni w zakresie planowania i zarządzania innowacjami, mentoring, współuczestnictwo w Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości, promocja i upowszechnianie działań w projekcie.

Województwo odpowiedzialne jest za organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w 2010r. i 2011r. Inicjatywa to obejmuje szereg wydarzeń związanych z promowaniem postaw przedsiębiorczych w formie m. in. warsztatów, szkoleń, spotkań z przedsiębiorcami. Realizacja tych zadań wzmocniona zostanie poprzez działania promocyjno-informacyjne.

Do zadań realizowanych w projekcie przez Politechnikę należy współorganizacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w 2010r. i 2011r. oraz Europejskiego Tygodnia MSP w 2011r. Inicjatywy te obejmują działania służące promocji i popularyzacji postaw przedsiębiorczych poprzez tworzenie platformy wymiany doświadczeń między działającymi a przyszłymi adeptami biznesu, szkolenia, warsztaty oraz gry symulacyjne. Towarzyszyć im będą odpowiednie działania promocyjne.

Całkowita wartość projektu to 1 mln zł, natomiast czas jego trwania to okres od 5 października 2010r. do 31 marca 2012r.

Udzielone w ramach projektu wsparcie w 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% stanowi współfinansowanie krajowe w ramach dotacji celowej. Uzyskane wsparcie stanowi 100% wysokości wydatków kwalifikowanych. Wsparcie zostało udzielone na mocy umowy o udzielenie wsparcia zawartej w dniu 5 października 2010r. pomiędzy M. S.A., a PARP. Zgodnie z § 11 wspomnianej umowy płatności przekazywane będą w trzech transzach:

  1. pierwsza transza zaliczki – w wysokości do 80% planowanych wydatków kwalifikowanych projektu,
  2. druga transza – w maksymalnej wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych,
  3. trzecia transza – płatność końcowa (wypłacona po zrealizowaniu pełnego zakresu rzeczowego projektu, stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą poniesionych wydatków, a kwotą przekazaną w ramach pierwszej i drugiej transzy zaliczki).

Płatności będą dokonywane na odrębny rachunek bankowy Lidera, uruchomiony wyłącznie na potrzeby wynikające z realizacji projektu, wskazany we wniosku o udzielenie wsparcia. Rozliczenia pomiędzy Liderem i Partnerami będą realizowane za pośrednictwem rachunków bankowych Partnerów, uruchomionych wyłącznie na potrzeby płatności dotyczących realizacji projektu, zgodnie z zasadami określonymi w Umowie Partnerskiej zawartej w dniu 14 września 2010r. pomiędzy Liderem projektu – M. S.A. a Partnerami – Województwem oraz Politechniką.

Zgodnie z postanowieniami ww. umowy partnerskiej, Wnioskodawca nie otrzyma od Partnerów żadnych środków finansowych na realizację projektu.

Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o udzielenie wsparcia działania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii działań w części budżetu projektu dotyczącego Partnerów. Za koordynację nad całością działań merytorycznych odpowiada koordynator projektu M. S.A., natomiast w zakresie prawidłowości wydatkowania środków – specjalista ds. rozliczania projektu w M. S.A.

Każdy z Partnerów zobowiązany jest do prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej. Po zakończeniu kwartału sprawozdawczego każdy z Partnerów zobligowany jest do przedstawienia Liderowi sprawozdania z realizacji działań, zawierającego część merytoryczną oraz odpowiadającą jej część finansową. Lider weryfikuje przedłożone sprawozdania partnerów, które łączy ze sprawozdaniem z działań M. S.A., a następnie składa zbiorcze sprawozdanie do PARP.

Z tytułu udziału w organizowanych przez M. S.A. szkoleniach, jak również w programie mentorskim uczestnicy nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego M. S.A. nie uzyska żadnych przychodów. Uczestnicy szkoleń rekrutowani będą spośród osób związanych ze środowiskiem akademickim (studenci, absolwenci, doktoranci, pracownicy naukowi), zgodnie z przyjętymi założeniami w projekcie.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach projektu „…” realizowanego przez M. S.A.

Zakupy dokonywane przez M. S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych dotacją rozwojową...

Stanowisko Wnioskodawcy:

M. S.A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W ramach projektu promowane będą postawy przedsiębiorcze wśród młodych osób związanych ze środowiskiem akademickim w skali ogólnopolskiej. Tym samym nie będzie osiągała obrotów związanych z realizowanym projektem. Towary i usługi nabyte przez M. S.A. w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez M. S.A. i nie będzie tym samym wpływać na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dofinansowanie nie ma charakteru dopłaty do ceny, lecz ma na celu pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dotacją a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, że M. S.A nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dotacji rozwojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Lider uczestniczy we wspólnym projekcie współfinansowanym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt pn. „…” w ramach Poddziałania 2.2.1 PO KL: Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.

Wnioskodawca nie otrzyma od Partnerów żadnych środków finansowych na realizację projektu. Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o udzielenie wsparcia działania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii działań w części budżetu projektu dotyczącego Partnerów.

Z tytułu udziału w organizowanych przez M. S.A. szkoleniach, jak również w programie mentorskim uczestnicy nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego M. S.A. nie uzyska żadnych przychodów.

Zakupy dokonywane przez M. S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu wystawionych dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj