Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-987/10/WRz
z 29 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-987/10/WRz
Data
2010.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Jaką stawkę ryczałtu zastosować do przychodów uzyskanych ze świadczenia usług w zakresie robót budowlanych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu do Organu 1 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia wysokości stawki właściwej do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych ze świadczenia:

  • usług będących robotami budowlanymi - jest prawidłowe,
  • pozostałych usług nie będących robotami budowlanymi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki właściwej do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na wykonywaniu robót budowlanych związanych z remontem dróg i infrastruktury drogowej, takich jak: remont cząstkowy nawierzchni bitumicznej, roboty ziemne przy profilowaniu i zagęszczaniu poboczy drogowych, udrażnianie elementów odwodnienia pasa drogowego, karczowaniu pni po ściętych drzewach przydrożnych, wykaszanie traw i odrostów z poboczy i rowów przydrożnych, montaż kostki brukowej.

Prace powyższe przypisane były w roku 2009 do symbolu PKWiU - 45.23 A (a winno być 45.23.1 co wynika z treści pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi załączonego do wniosku) i podlegały opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym ze stawką 5,5 %.

Wykonywany asortyment robót mieści się w następujących grupowaniach:

  • PKWiU 42.11.20.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych”,
  • PKWiU 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”,
  • PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”,
  • PKWiU 42.21.22.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze”.

Z załączonego do wniosku pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 9 lipca 2010 r. wynika, iż ww. klasyfikacja świadczonych przez Wnioskodawcę usług oparta jest o PKWiU z 2008 r.. Przy czym, z pisma tego wynika również, iż zgodnie z PkWiU z 1997 r. ww. usługi zostały sklasyfikowane pod symbolami:

  • PKWiU 45.23.1 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, kołowych, i szynowych oraz pasów startowych”,
  • PKWiU 90.00.30-00.00 „Oczyszczanie dróg kołowych ulic, placów i innych terenów, i usuwania śniegu i lodu”,
  • PKWiU 01.41.12-00.00 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych”,
  • PKWiU 45.21.41-00 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi)”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie obowiązywać na roboty w nowym wyżej podanym oznaczeniu PKWiU...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka ryczałtu pozostaje bez zmian, tj. 5,5% od przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12. ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług roboty budowlane ujęte zostały w sekcji F dziale 45 tej Klasyfikacji, obejmującym:

  • prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych i fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  • prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  • instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

W związku z powyższym, jeżeli wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności, będące w świetle odrębnych przepisów, nie będących przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej – są robotami budowlanymi (sekcja F grupa 45 PKWiU z 1997 r.), to przychód uzyskany w związku z ich wykonaniem podlega w 2010 r., opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast przychód ze świadczenia usług nie będących robotami budowlanymi (w ww. rozumieniu) podlega w 2010 r. opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważa się również, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym, co do zasady, nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny ewentualnie przesłanych załączników (dokumentów źródłowych); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem wynikającym z wniosku złożonego na formularzu ORD-IN.

Zważywszy jednak, iż do wniosku dołączono pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi, wskazujące klasyfikację świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, wykorzystano zawarte w nim informacje.

Z uwagi na powyższe uznano za niecelowe wzywanie Wnioskodawcy o podanie informacji dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług wg PKWiU z 1997 r., skoro te informacje były w posiadaniu tut. Organu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj