Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-178/10-4/MC
z 6 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-178/10-4/MC
Data
2010.12.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
konkursy
konkursy
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
nagrody
nagrody
nagrody w konkursach
nagrody w konkursach
reklama
reklama


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 465 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 19.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka, której głównym profilem działalności jest unieszkodliwianie odpadów poprzez ich składowanie na składowisku, w niedalekiej przyszłości zamierza pośród uczniów klas 4 - tych okolicznych szkół podstawowych przeprowadzić konkurs: „Nasza planeta, nasza przyszłość”.

Celem tego konkursu jest kształtowanie świadomości dzieci w zakresie ochrony środowiska (jednym z podanych przykładów przyczyniających się do ochrony środowiska jest recykling odpadów), a także wykorzystanie zdobytej przez uczniów wiedzy na temat zasad ochrony środowiska.

Informacja o konkursie będzie zamieszczona na stronie internetowej oraz na łamach lokalnych gazet.

Regulamin konkursu: „Nasza planeta, nasza przyszłość” będzie zamieszczony na stronie internetowej.

Wartość indywidualnych nagród przyznawanych w w/w konkursie nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

Na zestawach konkursowych (książeczki ucznia wraz z przewodnikiem dla nauczyciela) będzie się znajdowała nazwa i adres Spółki. W chwili obecnej, Spółka prowadzi działania zmierzające do wybudowania sortowni odpadów komunalnych wraz z instalacją do produkcji paliwa alternatywnego oraz infrastrukturą towarzyszącą (w dniu 14.07.2010 r. została zawarta umowa na wykonanie projektu w/w przedsięwzięcia, umowa ta jest w trakcie realizacji).

Pismem z dnia 16 listopada 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego o informację, iż nieodpłatnie przekazane zestawy konkursowe będą miały charakter materiałów reklamowych i informacyjnych.

Ponadto, rozpropagowanie sortowania u źródła (czemu ma służyć powyższy konkurs) sprawi, że do realizowanych przez Spółkę instalacji:

  • płyty do kompostowania odpadów,
  • linii do sortowania odpadów,

będą dostarczane odpady lepszej jakości „wstępnie posortowane”, co wpłynie na obniżenie kosztów działalności obu wyżej wymienionych instalacji, a także będzie miało wpływ na zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży paliwa RDF powstającego w sortowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy wszelkie wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu: „Nasza planeta, nasza przyszłość”, tj. koszty druku zestawów konkursowych (książeczki ucznia wraz z przewodnikiem dla nauczyciela) oraz nagrody, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, działania zalecające sortowanie odpadów u źródła, czyli w gospodarstwach domowych w świadomości młodych ludzi są reklamą strategii marketingowej mającej na celu umacnianie pozycji Spółki na rynku świadczonych usług związanych z zagospodarowywaniem odpadów. Wszelkie koszty związane z przeprowadzeniem konkursu „Nasza planeta, nasza przyszłość” z uwagi na reklamowy cel należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Aby wydatki wskazane we wniosku uznać za koszt uzyskania przychodów, należy ustalić, czy nie są one kosztem reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tego pojęcia.

Reprezentacja oznacza „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc powyższą definicję na grunt działalności gospodarczej, należy przyjąć, że reprezentacja to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka, której głównym profilem działalności jest unieszkodliwianie odpadów poprzez ich składowanie na składowisku, zamierza wśród uczniów klas 4 - tych okolicznych szkół podstawowych przeprowadzić konkurs: „Nasza planeta, nasza przyszłość”.

Celem tego konkursu jest kształtowanie świadomości dzieci w zakresie ochrony środowiska (jednym z podanych przykładów przyczyniających się do ochrony środowiska jest recykling odpadów), a także wykorzystanie zdobytej przez uczniów wiedzy na temat zasad ochrony środowiska. Nieodpłatnie przekazane zestawy konkursowe będą miały charakter materiałów reklamowych i informacyjnych, a wartość indywidualnych nagród przyznawanych w w/w konkursie nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

Ponadto, Spółka wskazała, iż rozpropagowanie sortowania u źródła (czemu ma służyć powyższy konkurs) sprawi, że do realizowanych przez Nią instalacji:

  • płyty do kompostowania odpadów,
  • linii do sortowania odpadów,

będą dostarczane odpady lepszej jakości „wstępnie posortowane”, co wpłynie na obniżenie kosztów działalności obu wyżej wymienionych instalacji, a także będzie miało wpływ na zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży paliwa RDF powstającego w sortowni.

Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę wydatkami na zorganizowanie przedmiotowego konkursu, tj. kosztami druku zestawów konkursowych (książeczki ucznia wraz z przewodnikiem dla nauczyciela) oraz nagrodami a Jej przychodami. Przedmiotowe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Spółki na rynku, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania Nią. Jednocześnie, dodać należy, iż wydatki na nagrody nie stanowią reprezentacji, o której mowa w cytowanym wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki te spełniają zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, całość wydatków związanych z przeprowadzeniem przedmiotowego konkursu, tj. koszty druku zestawów konkursowych (książeczki ucznia wraz z przewodnikiem dla nauczyciela) oraz nagrody Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących:

  • podatku od towarów i usług wydano interpretację indywidualną w dniu 06 grudnia 2010 r. nr ILPP2/443-1440/10-4/EN,
  • podatku dochodowego od osób fizycznych wydano interpretację indywidualną w dniu 06 grudnia 2010 r. nr ILPB2/415-1162/10-4/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj