Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1068/10-2/AI
z 28 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1068/10-2/AI
Data
2010.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
komputery
placówka oświatowa
placówka oświatowa
sprzęt
sprzęt
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Spółka postąpiła właściwie stosując stawkę 0% przy sprzedaży dla szkoły prywatnej?
Czy w takim wypadku wystarczy na zamówieniu podpis osoby reprezentującej osobę prawną która prowadzi szkołę?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę sprzętu komputerowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę sprzętu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka sprzedaje sprzęt komputerowy: komputery, drukarki, routery, itd. kierując swoją ofertę głównie do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzęt wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy sprzedaje ze stawką 0%, pozostały ze stawką 22%. Aby zastosować stawkę 0% przed wystawieniem faktury, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, szkoła dostarcza zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. W przypadku braku potwierdzenia przez organ nadzorujący sprzedaż następuje ze stawką 22%. Pod zamówieniem szkoły publicznej podpisywał się prezydent, burmistrz albo wójt, osoba reprezentująca jednostkę samorządu terytorialnego. Natomiast wpłynęło jedno zamówienie od szkoły prywatnej mającej uprawnienia szkoły publicznej, podpisane przez osobę reprezentującą spółkę z o.o. oraz pieczątka spółki. Wnioskodawca odmówił szkole sprzedaży ze stawką 0%, argumentując to niewłaściwym podpisem pod zamówieniem. Wówczas, szkoła dostarczyła zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, z którego wynikało, że osobą prowadzącą szkołę jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której pieczątka figurowała na zamówieniu. W związku z powyższym, Spółka uznała zamówienie za prawidłowe i dokonała sprzedaży komputerów ze stawką 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Spółka postąpiła właściwie stosując stawkę 0% przy sprzedaży dla szkoły prywatnej...
  2. Czy w takim przypadku wystarczy na zamówieniu podpis osoby reprezentującej osobę prawną, która prowadzi szkołę...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka postąpiła prawidłowo stosując stawkę 0%. Zgodnie z ustawą o oświacie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mogą być zakładane i prowadzone przez: jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne, oraz osoby fizyczne. W przypadku szkół publicznych osobą reprezentującą jednostkę samorządu terytorialnego jest prezydent lub burmistrz, natomiast w przypadku osób prawnych jest zarząd lub pełnomocnik zarządu. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że podpis osoby upoważnionej oraz pieczątka spółki na zamówieniu wystarczy do zastosowania stawki 0%. Według Spółki, Zainteresowany postąpił prawidłowo stosując stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Ponadto, w myśl art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa m. in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo –wychowawcze.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m. in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje sprzęt komputerowy: komputery, drukarki, routery, itd. kierując swoją ofertę głównie do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzęt wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy sprzedaje ze stawką 0%, pozostały sprzęt ze stawką 22%. Aby zastosować stawkę 0% przed wystawieniem faktury, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, szkoła dostarcza zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. W przypadku braku potwierdzenia przez organ nadzorujący sprzedaż następuje ze stawką 22%. Pod zamówieniem szkoły publicznej podpisywał się prezydent, burmistrz albo wójt, osoba reprezentująca jednostkę samorządu terytorialnego. Natomiast wpłynęło jedno zamówienie od szkoły prywatnej mającej uprawnienia szkoły publicznej podpisane przez osobę reprezentującą spółkę z .o.o. oraz pieczątka spółki. Wnioskodawca odmówił szkole sprzedaży ze stawką 0%, argumentując to niewłaściwym podpisem pod zamówieniem. Wówczas, szkoła dostarczyła zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół placówek niepublicznych, z którego wynikało, że osobą prowadzącą szkołę jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której pieczątka figurowała na zamówieniu. W związku z powyższym Wnioskodawca uznał zamówienie za prawidłowe i dokonał sprzedaży komputerów ze stawką 0%.

Z powyższego wynika więc, iż nabywca komputerów (spółka z o.o.) nie przedstawił stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący. Jedynym dokumentem było zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół placówek niepublicznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, Wnioskodawca nie mógł zastosować preferencyjnej, 0% stawki podatku VAT do dostawy sprzętu komputerowego, ponieważ nabywca nie przedstawił stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący prowadzoną przez niego placówkę oświatową, tj. dokumentu z którego wynikałoby, że przedmiotowy sprzęt komputerowy jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną.

Brak powyższego dokumentu powoduje, iż dla dostawy sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy, winna być zastosowana 22% stawka podatku VAT.

Zatem udzielając odpowiedzi na zadane we wniosku pytania stwierdza się, iż Spółka postąpiła nieprawidłowo stosując stawkę 0% przy sprzedaży dla szkoły prywatnej. W takim przypadku nie wystarczy na zamówieniu podpis osoby reprezentującej osobę prawną, która prowadzi szkołę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj