Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-164/11/CzP
z 28 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-164/11/CzP
Data
2011.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel
cel
organizacje pożytku publicznego
organizacje pożytku publicznego
statut
statut


Istota interpretacji
Czy dochód Stowarzyszenia w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej/rzeczowej dla Policji i Straży Granicznej lub innego podmiotu realizującego cele określone w Statucie z przeznaczeniem na zakup/użytkowanie sprzętu służącego tym celom będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop? /pytanie wymienione we wniosku jako 2



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 07 lutego 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 11 lutego 2011r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2011r. (fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia opodatkowania dochodu w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej/rzeczowej dla Policji i Straży Granicznej lub innego podmiotu realizującego cele określone w Statucie /pytanie wymienione we wniosku jako 2/ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia opodatkowania dochodu w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej/rzeczowej dla Policji i Straży Granicznej lub innego podmiotu realizującego cele określone w Statucie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Międzynarodowe Stowarzyszenie zarejestrowany w KRS posiadający swoją osobowość prawną jest jednostką terenową Międzynarodowego Stowarzyszenia/Sekcja Polska zarejestrowaną w KRS. Międzynarodowe Stowarzyszenie -Sekcja Polska posiada status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, cały przychód przeznacza na cele określone w statucie Stowarzyszenia. Działalność statutowa realizowana jest na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na przynależność zawodową /Policja, Straż Graniczna/. Stowarzyszenie realizuje swoje cele między innymi poprzez:

  1. udzielanie pomocy finansowej, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących powyższe cele,
  2. organizowanie i finansowanie, spotkań, szkoleń i kursów, sympozjów, wyjazdów studyjnych, których problematyka pozostaje w związku ze wskazanymi powyżej celami.

Wnioskodawca, na zasadzie użytkowania wieczystego na 99 lat, jest posiadaczem nieruchomości gruntowej. Wnioskodawca posiadając majątek /nieruchomość/, który będzie wynajęty na zasadzie dzierżawy/najmu dla podmiotu gospodarczego i z tego tytułu osiągać pożytki, które w całości zostaną przekazane na cele statutowe. Pożytki z tego tytułu nie będą uzyskiwane w związku z działalnością gospodarczą.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką terenową posiadającą swoją osobowość prawną. Statut Międzynarodowego Stowarzyszenia/Sekcja Polska w § 9a pkt 1 daje dyspozycję prawną możliwości rozszerzenia zakresu organizacji pożytku publicznego dla Grup Wojewódzkich i Regionów.

Wnioskodawca, jako terenowa jednostka Stowarzyszenia, na mocy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, rozszerzył statutową działalność o sferę zadań publicznych określonych w powołanym przepisie, w zakresie:

  • ochrony i promocji zdrowia – działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
  • nauki, edukacji i wychowania,
  • krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,
  • upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
  • porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,
  • upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa,
  • działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód Stowarzyszenia w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej/rzeczowej dla Policji i Straży Granicznej lub innego podmiotu realizującego cele określone w Statucie z przeznaczeniem na zakup/użytkowanie sprzętu służącego tym celom będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop... /pytanie wymienione we wniosku jako 2/

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Jako osoba prawna jest zwolniona z podatku dochodowego jak i VAT. Z uwagi na przeznaczenie całości otrzymanych dochodów na cele statutowe korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Zwolnienia zawarte w tym przepisie są zwolnieniami warunkowymi. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić następujące warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w statucie, obejmująca swoim zakresem sferę zadań publicznych, o których mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele statutowe, a następnie wydatkowane na te cele.

Obowiązujące przepisy w tym zakresie nie określają podmiotów uprawnionych do otrzymywania darowizn. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, każdy podmiot, w tym również jednostki sektora finansów publicznych takich jak Policja i Straż Graniczna, które realizują cele określone w statucie Stowarzyszenia, są uprawnione do otrzymywania darowizn/użyczeń na te cele.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego,
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1,
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni,
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
    2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.


Ponadto zgodnie z art. 20 ust. 2 tej ustawy, w przypadku stowarzyszeń działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków stowarzyszenia.

W myśl art. 22 ust. 3 ww. ustawy, organizacja pozarządowa inna niż wymieniona w ust. 2 oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1, uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych -w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej skrótem „updop”).

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b updop stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Updop ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką terenową Stowarzyszenia, które posiada status organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca, zarejestrowany w KRS, jest jednostką posiadającą swoją osobowość prawną. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, a więc jest traktowany jako samodzielny podmiot mający własne prawa i obowiązki, majątek, co za tym idzie sam ponosi odpowiedzialność za swe działania. Zatem jako odrębna osoba prawna, może również ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca wskazał wprawdzie, iż w związku z dyspozycją zawartą w paragrafie 9a pkt 1 Statutu Stowarzyszenia/Sekcja Polska rozszerzył swoją działalność statutową o sferę zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Jednakże w tym miejscu należy zauważyć, iż objęcie celami statutowymi sfery działań publicznych nie nadaje Wnioskodawcy automatycznie statusu organizacji pożytku publicznego, bowiem jak wynika z cytowanego wyżej art. 22 ww. ustawy, uzyskanie statusu wymaga spełnienia warunków zawartych w art. 20 tej ustawy i następuje z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sadowego.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te spełniają wszystkie wymagania stawiane organizacji pożytku publicznego określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wobec tego, iż Wnioskodawca jest podmiotem, który nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, nie jest zatem objęty dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 6c updop. Oznacza to, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie dochód Stowarzyszenia w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej/rzeczowej dla Policji i Straży Granicznej lub innego podmiotu realizującego cele określone w Statucie z przeznaczeniem na zakup/użytkowanie sprzętu służącego tym celom nie będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie pytania wymienionego we wniosku jako 1 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj