Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-47/11-2/MP
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-47/11-2/MP
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kwiaty
kwiaty
sprzedaż
sprzedaż
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku przy sprzedaży kwiatów ciętych i roślin żywych.



Wniosek ORD-IN 409 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży kwiatów ciętych,
  • prawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży roślin żywych, cebulek, bulw i korzeni.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT przy sprzedaży kwiatów ciętych, roślin żywych, cebulek, bulw i korzeni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest ogrodnikiem, producentem kwiatów ciętych – róż, czyli roślin wieloletnich oraz roślin żywych takich jak pelargonie. Do 30 grudnia 2010 r. Zainteresowany stosował stawkę 3%. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi zastosowanie właściwej stawki podatku VAT 5%, czy 8% w związku ze sprzedażą kwiatów ciętych i pączków kwiatowych z klucza powiązań PKWiU 2004 – PKWiU 2008 01.12.22, oraz przy sprzedaży roślin żywych, cebulek, bulw i korzeni z klucza powiązań PKWiU 2004 – PKWiU 2008 01.12.21.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę podatku VAT 5%, czy 8% należy stosować do sprzedaży kwiatów ciętych, a jaką stawkę stosować do sprzedaży roślin żywych, cebulek bulw i korzeni...
  2. Jak rozumieć zwrot zastosowany w załączniku nr 3 „rośliny inne niż wieloletnie”...

Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży kwiatów (róż) ciętych należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 5%, a dla roślin żywych, cebulek bulw i korzeni 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży kwiatów ciętych,
  • prawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży roślin żywych, cebulek bulw i korzeni.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. wprowadzonym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł ten został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2011 r. na podstawie przepisu art. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. A jak stanowi ust. 2 powołanego przepisu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, który został wprowadzony art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmieniony art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Ponadto, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy.

Pod poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.1, tj. „rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU 01.16.1)”. Natomiast pod poz. 13 ww. załącznika zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.30.10.0, tj. „rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie, sadzonki i szczepy; grzybnia”.

Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy – wprowadzonym na podstawie art. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponadto, w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonego do ustawy na podstawie art. 19 pkt 2 lit. a ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej – dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

We wspomnianym wyżej załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. a wprowadzonym na podstawie art. 19 pkt 6 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. w poz. 1 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 5% wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU „ex 01.1” rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. owsa (PKWiU 01.11.33.0),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Przy czym z dniem 1 kwietnia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 35 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) w ww. poz. 1 załącznika nr 10 uchylono pkt 1.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest ogrodnikiem, producentem kwiatów ciętych – róż, czyli roślin wieloletnich oraz roślin żywych takich jak pelargonie. Do 30 grudnia 2010 r. Zainteresowany stosował stawkę 3%. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi zastosowanie właściwej stawki podatku VAT - 5%, czy 8% - przy sprzedaży kwiatów ciętych i pączków kwiatowych z klucza powiązań PKWiU 2004 – PKWiU 2008 01.12.22, oraz przy sprzedaży roślin żywych, cebulek, bulw i korzeni z klucza powiązań PKWiU 2004 – PKWiU 2008 01.12.21.

Mając na uwadze fakt, iż dla prawidłowego określenia stawki podatku VAT w niniejszej sprawie, wymagane jest powołanie zapisów rozporządzeń w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, organ podatkowy wyjaśnia.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W wyniku analizy powołanych we wniosku symboli PKWiU stwierdzono, iż wskazane przez Wnioskodawcę grupowania: 01.12.22 „kwiaty cięte i pączki kwiatowe” oraz 01.12.21 „rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie (…)” odnoszą się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.).

W oparciu o powyższe, uwzględniając klucz powiązań PKWiU 2004 - PKWiU 2008 stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę kwiaty cięte i pączki kwiatowe sklasyfikowane pod symbolem PKWiU z roku 2004 - 01.12.22, zgodnie z PKWiU z roku 2008 są zakwalifikowane do symbolu 01.19.21.0, a zatem nie korzystają od 1 stycznia 2011 r. z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, gdyż na podstawie pkt 8 zostały one wyłączone z poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy. Dostawa ww. kwiatów opodatkowana jest 8% stawką podatku - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast sprzedawane przez Zainteresowanego rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie sklasyfikowane pod symbolem PKWiU z roku 2004 - 01.12.21, zgodnie z PKWiU z roku 2008 są zakwalifikowane do symbolu 01.30.10.0, nie są wymienione w załączniku nr 10 do ustawy a zatem również opodatkowane są 8% stawką podatku - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 13 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, jeżeli sprzedawane przez Wnioskodawcę kwiaty cięte i pączki kwiatowe, zgodnie z PKWiU z roku 2008 są zaklasyfikowane do symbolu 01.19.21.0, natomiast rośliny żywe, cebulki, bulwy i korzenie do symbolu 01.30.10.0, to ich dostawa nie korzysta od 1 stycznia 2011 r. z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, lecz opodatkowana jest 8% stawką podatku - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 1 i poz. 13 załącznika nr 3 do ustawy.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż zwrot zawarty w załącznikach nr 3 i nr 10 do ustawy „rośliny inne niż wieloletnie” został zastosowany zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2008), obejmującą swoim zakresem zarówno usługi, jak i wyroby. Zwrot ten odzwierciedla nazwę grupy 01.1 ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Podkreślić należy, że analiza sformułowań zawartych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do wyjaśniania zakresu pojęć zawartych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz do klasyfikowania towarów do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj