Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1135/10/AT
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1135/10/AT
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
dzierżawa
kontenery
kontenery
odpady (śmieci)
odpady (śmieci)
opodatkowanie
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
W związku z faktem, że usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów mieszczą się w grupie PKD 90.02.Z, to czy przy dzierżawie pojemników i kontenerów należy zastosować stawkę 7%?



Wniosek ORD-IN 977 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług dzierżawy pojemników i kontenerów wraz z usługą wywozu nieczystości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług dzierżawy pojemników i kontenerów wraz z usługą wywozu nieczystości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan firmę świadczącą usługi komunalne, polegające na wywozie nieczystości stałych. Usługi te są wykonywane w sposób ciągły. Wraz ze świadczeniem usługi wywozu odpadów firma dzierżawi swoim odbiorcom pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów. Do usługi wywozu firma stasuje stawkę 7% VAT, natomiast do dzierżawy pojemników i kontenerów stawkę 22% VAT. Firma wystąpiła z wnioskiem z dnia 29 grudnia 2008 r. o klasyfikację świadczonych przez siebie usług do Urzędu Statystycznego. Zgodnie z pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., urząd ten, w oparciu o § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), stosując przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727), przyjął że jest to „działalność polegająca na odbiorze i wywozie odpadów komunalnych wraz z wynajmem pojemników na śmieci” i mieści się w grupowaniu PKD 90.02.Z, t.j. „gospodarowanie odpadami”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W związku z faktem, że usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów mieszczą się w grupie PKD 90.02.Z, to czy przy dzierżawie pojemników i kontenerów należy zastosować stawkę 7%...


Pana zdaniem, z uwagi na fakt, że dzierżawa pojemników i kontenerów stanowi integralną część usługi wywozu nieczystości stałych (sklasyfikowanych jako PKD 90.02.Z, t.j. „gospodarowanie odpadami”, powinna być opodatkowana stawką VAT 7%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z ust. 1 pkt 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca w poz. 153 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU nr 90.0 „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Wskazać należy, iż na podstawie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie „Symbol PKWiU 2008”. Tym samym, obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. zostaje zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z okoliczności sprawy wynika, że, prowadząc firmę, wykonuje Pan usługi komunalne, polegające na wywozie nieczystości stałych. Usługi te są wykonywane w sposób ciągły. Wraz ze świadczeniem usługi wywozu odpadów firma dzierżawi swoim odbiorcom pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów. Wystąpił Pan z wnioskiem z dnia 29 grudnia 2008 r. o klasyfikację świadczonych przez siebie usług do Urzędu Statystycznego. Zgodnie z pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., urząd ten, w oparciu o § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), stosując przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727), przyjął że jest to „działalność polegająca na odbiorze i wywozie odpadów komunalnych wraz z wynajmem pojemników na śmieci” i mieści się w grupowaniu PKD 90.02.Z, t.j. „gospodarowanie odpadami”.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego sprawy, stwierdzić należy, że o ile usługa dzierżawy pojemników i kontenerów na gromadzenie odpadów mieści się w grupowaniu PKWiU 90.0 wchodząc w skład kompleksowej usługi wywozu nieczystości, zgodnie z obowiązującą do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów podatku VAT Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r. – do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegała opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, w oparciu o art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, w związku z załącznikiem nr 3 do powołanej ustawy, gdzie w poz. 153 ustawodawca wymienił usługi należące do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 90.0 „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Wskazać należy, iż o prawidłowości opodatkowania ww. usług nie decyduje klasyfikacja wynikająca z Polskiej Klasyfikacji Działalności, lecz – jak wskazano wcześniej – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowano przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj