Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-796/10-5/AK
z 31 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-796/10-5/AK
Data
2010.12.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek usługowo-mieszkalny
budynek usługowo-mieszkalny
grunt zabudowany
grunt zabudowany
plan zagospodarowania przestrzennego
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów
stawki podatku
stawki podatku
zagospodarowanie przestrzenne
zagospodarowanie przestrzenne


Istota interpretacji
Działki ewidencyjne należy traktować odrębnie bez względu na status gruntu objętego jedną księgą wieczystą; poszczególne działki winny być traktowane jako odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem VAT:w stosunku do dostawy działki niezabudowanej, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren przeznaczony pod infrastrukturę oraz budownictwo mieszkaniowo-usługowe, tj. teren pod zabudowę, należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy;dostawa działki zabudowanej, o której mowa we wniosku, będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy.



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2010r. (data wpływu 14 października 2010r.), uzupełnionym pismem dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 2 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości:

  • jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości jako całości oraz prawa do zwolnienia z podatku VAT dostawy działki niezabudowanej;
  • jest prawidłowe w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT dostawy działki zabudowanej.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 2 grudnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-796/10-3/AK z dnia 22 listopada 2010r. (data doręczenia 24 listopada 2010r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką handlową czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta. W księdze wieczystej nieruchomość oznaczona jest jako działka zabudowana. Zgodnie z rejestrem gruntów nieruchomość, dla której prowadzona jest księga wieczysta, składa się z dwóch działek ewidencyjnych. Działki te - zgodnie z rejestrem gruntów - opisane są następująco: „inne tereny zabudowane” oraz „tereny mieszkaniowe”. Na jednej z działek ewidencyjnych posadowiony jest budynek składający się z lokalu użytkowego oraz lokalu mieszkalnego. Druga z działek ewidencyjnych jest niezabudowana. Nieruchomość znajduje się na obszarze oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem C/MU, co oznacza przeznaczenie terenu pod infrastrukturę oraz budownictwo mieszkaniowo – usługowe.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży w/w nieruchomości. Pomiędzy nabyciem nieruchomości przez Wnioskodawcę, a jej planowaną sprzedażą minie okres krótszy niż 2 lata.

Zakup nieruchomości nastąpił od osób fizycznych bez naliczenia podatku VAT, a zatem Wnioskodawca nie nabył prawa odliczenia VAT w związku z zakupem nieruchomości. Nieruchomość będzie sprzedana w stanie niezmienionym.

Planowana sprzedaż nieruchomości nie będzie stanowiła dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości dokonaną w ramach planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Nabywcami nieruchomości w planowanej sprzedaży będą osoby fizyczne nie będące czynnymi podatnikami VAT bądź spółka handlowa będąca czynnym podatnikiem VAT.

Pismem dnia 29 listopada 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu, Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowa nieruchomość jest zabudowana budynkiem oznaczonym adresem: AI. G., w którym od strony Al. G. znajduje się lokal użytkowy, a od strony podwórka trzyizbowy lokal mieszkalny. Wyżej opisany budynek, wg informacji uzyskanych od dotychczasowych właścicieli nieruchomości (tj. osób będących właścicielami nieruchomości przed Wnioskodawcą), był wynajmowany w okresie ponad 10 lat rodzinie, odpowiednio - część użytkowa na cele prowadzenia sklepu, oraz część mieszkalna na cele mieszkalne. Budynek jest stary i funkcjonował kilkadziesiąt lat, w ciągu tego czasu był zamieszkały, a również wykorzystywany komercyjnie, Wnioskodawca jednakże nie posiada dokumentacji na podstawie której możliwe byłoby ustalenie w jakim okresie doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT. Nie budzi jednak wątpliwości, że budynek jest budynkiem starym, użytkowanym przez lata, stąd do pierwszego zasiedlenia doszło z pewnością znacznie wcześniej niż na dwa lata przed planowaną transakcją

Wnioskodawca poinformował również, że nie wynajmował przedmiotowej nieruchomości w okresie od daty nabycia do dnia dzisiejszego. Wnioskodawca nie będzie także wynajmował przedmiotowej nieruchomości do momentu jej sprzedaży zgodnie z planowaną transakcją.

Dodatkowo Spółka wyjaśniła, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości, zgodnie z podpisaną przez spółkę umową przedwstępną w dniu 23.09.2010 jest planowana w stanie niezmienionym, biorąc pod uwagę sposób nabycia nieruchomości - bez prawa odliczenia VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, taka sprzedaż będzie kwalifikować się do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, bez względu na kwestię okresu zasiedlenia tej nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości, dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta opisująca nieruchomość jako „zabudowaną”, składającej się wg rejestru gruntów z dwóch działek ewidencyjnych, przy czym na jednej z tych działek posadowiony jest budynek, a druga pozostaje niezabudowana, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości przedstawionej w opisie stanu faktycznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dostawa wskazanej nieruchomości stanowi bowiem dostawę gruntu wraz z budynkiem trwale z gruntem związanym. Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że dla celów podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy gruntu oraz budynku trwale z tym gruntem związanego, rozstrzygająca jest sytuacja prawnopodatkowa budynku. Z uwagi na fakt, że planowana dostawa budynku nie będzie stanowiła dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata, dostawa nieruchomości objęta będzie zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, zakup nieruchomości nastąpił od osób fizycznych bez naliczenia podatku VAT, a zatem Wnioskodawca nie nabył prawa odliczenia VAT w związku z zakupem nieruchomości. Nieruchomość będzie sprzedana w stanie niezmienionym, a zatem Wnioskujący nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji dostawa nieruchomości objęta będzie także zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Okoliczność, że nieruchomość stanowiąca przedmiot planowanej dostawy, dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta, składa się - zgodnie z rejestrem gruntów - z dwóch działek ewidencyjnych pozostaje bez znaczenia z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Stan prawny nieruchomości określa bowiem nie ewidencja gruntów, lecz księga wieczysta. Co więcej, zgodnie z art. 46 Kodeksu Cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności. Działka gruntu stanowi jedynie jednostkę geodezyjną w rozumieniu przepisów o ewidencji gruntów, która może być samodzielną nieruchomością jedynie wówczas, gdy prowadzona jest dla niej księga wieczysta.

Działki ewidencyjne nie stanowią przedmiotu obrotu, przedmiotem obrotu może być jedynie nieruchomość dla której prowadzona jest księga wieczysta. Przedmiotem planowanej dostawy jest zabudowana nieruchomość dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta, stąd nie można mówić o dostawie dwóch działek ewidencyjnych - jednej zabudowanej i jednej niezabudowanej, działki te bowiem nie stanowią nieruchomości w rozumieniu kodeksu cywilnego i nie mogą być przedmiotem obrotu, a zatem nie mogą być uznane za przedmiot planowanej transakcji. Uzyskana cena będzie ceną uzyskaną za sprzedaż nieruchomości, a nie poszczególnych działek ewidencyjnych, które jako nieposiadające odrębnych ksiąg wieczystych, nie mogą być przedmiotem obrotu.

Stąd, niemożliwe i niezasadne jest dokonanie wyodrębnienia cen poszczególnych działek w cenie zbywanej nieruchomości.

Podkreślić należy, iż prawo podatkowe nie wprowadza autonomicznej definicji podatkowej pojęcia „grunt”, która mogłaby być stosowana jedynie dla potrzeb opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej podczas gdy przy dostawie gruntu niezabudowanego „gruntem” pozostawałaby wydzielona powierzchnia ziemska stanowiąca wyodrębniony przedmiot własności wydzielona w księdze wieczystej.

Stanowisko takie podzielane jest także w doktrynie prawa podatkowego. (zob. J. Bauta-Szostak, B. Bogdański, Nieruchomości sprzedaż najem dzierżawa. Skutki w PIT, CIT i VAT, Warszawa 2009, s.409-410).

Konkludując, planowana sprzedaż stanowić będzie dostawę nieruchomości zabudowanej objętą zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004r. ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości jako całości oraz prawa do zwolnienia z podatku VAT dostawy działki niezabudowanej oraz za prawidłowe w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT dostawy działki zabudowanej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jedną z nich jest przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a cyt. ustawy zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części. Treść art. 43 ust. 10 cyt ustawy wskazuje, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a cyt. ustawy.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, dla której prowadzona jest jedna księga wieczysta. W księdze wieczystej nieruchomość oznaczona jest jako działka zabudowana. Zgodnie z rejestrem gruntów nieruchomość, dla której prowadzona jest księga wieczysta, składa się z dwóch działek ewidencyjnych. Działki te - zgodnie z rejestrem gruntów - opisane są następująco: „inne tereny zabudowane” oraz „tereny mieszkaniowe”. Na jednej z działek ewidencyjnych posadowiony jest budynek składający się z lokalu użytkowego oraz lokalu mieszkalnego. Druga z działek ewidencyjnych jest niezabudowana. Nieruchomość znajduje się na obszarze oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem C/MU, co oznacza przeznaczenie terenu pod infrastrukturę oraz budownictwo mieszkaniowo – usługowe.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży w/w nieruchomości. Pomiędzy nabyciem nieruchomości przez Wnioskodawcę, a jej planowaną sprzedażą minie okres krótszy niż 2 lata.

Budynek posadowiony na gruncie będącym własnością Wnioskodawcy, wg informacji uzyskanych od dotychczasowych właścicieli nieruchomości (tj. osób będących właścicielami nieruchomości przed Wnioskodawcą), był wynajmowany w okresie ponad 10 lat rodzinie, odpowiednio - część użytkowa na cele prowadzenia sklepu, oraz część mieszkalna na cele mieszkalne. Budynek jest stary i funkcjonował kilkadziesiąt lat, w ciągu tego czasu był zamieszkały, a również wykorzystywany komercyjnie, Wnioskodawca jednakże nie posiada dokumentacji, na podstawie której możliwe byłoby ustalenie w jakim okresie doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT. Nie budzi jednak wątpliwości, że budynek jest budynkiem starym, użytkowanym przez lata, stąd do pierwszego zasiedlenia doszło z pewnością znacznie wcześniej niż na dwa lata przed planowaną transakcją - zatem planowana sprzedaż nieruchomości nie będzie stanowiła dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości dokonaną w ramach planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Wnioskodawca nie wynajmował przedmiotowej nieruchomości w okresie od daty nabycia ani nie będzie wynajmował przedmiotowej nieruchomości do momentu jej sprzedaży zgodnie z planowaną transakcją.

Zakup nieruchomości nastąpił od osób fizycznych bez naliczenia podatku VAT, a zatem Wnioskodawca nie nabył prawa odliczenia VAT w związku z zakupem nieruchomości. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość będzie sprzedana w stanie niezmienionym.

Nabywcami nieruchomości w planowanej sprzedaży będą osoby fizyczne niebędące czynnymi podatnikami VAT bądź spółka handlowa będąca czynnym podatnikiem VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do wniosku, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy jest jednym z wyjątków od generalnej reguły opodatkowania sprzedaży wg stawki 22% i nie może być rozszerzone na całą nieruchomość objętą jedną księgą wieczystą, stanowiącą przedmiot transakcji, lecz winno być przyporządkowane jedynie do konkretnej działki, na której posadowiony jest budynek, który w chwili sprzedaży podlega zwolnieniu.

Zatem, w przypadku sprzedaży wyodrębnionych geodezyjnie działek, objętych jedną księgą wieczystą, zbycie to na gruncie przepisów podatkowych, należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek.

Bowiem decydujące znaczenie - z punktu widzenia każdej nieruchomości - ma na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług – kryterium fizyczne, tj. wydzielona samodzielna działka geodezyjna.

W świetle powyższego, dla określenia granic nieruchomości istotne znaczenie mają przepisy Prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne z dnia 17 maja 1989r. (Dz. U. Nr 240 poz. 2027), ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:

  1. gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;
  2. budynków - ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;
  3. lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.

Ponadto w myśl ust. 2 ww. artykułu w ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także:

  1. właściciela, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;
  2. miejsce zamieszkania lub siedzibę osób wymienionych w pkt 1;
  3. informacje o wpisaniu do rejestru zabytków;
  4. wartość nieruchomości.

W myśl § 4 oraz § 5 cyt. wyżej rozporządzenia ewidencja gruntów i budynków obejmuje całe terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z wyjątkiem morza terytorialnego.

Jednostkami powierzchniowymi podziału kraju dla celów ewidencji są:

  1. jednostka ewidencyjna,
  2. obręb ewidencyjny,
  3. działka ewidencyjna.

Stosownie do § 9 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia, działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar grunt, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych.

Sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:

  1. wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
  2. są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sadowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy iż działki ewidencyjne należy traktować odrębnie bez względu na status gruntu objętego jedną księgą wieczystą. Zatem stwierdzić należy, że poszczególne działki winny być traktowane jako odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem, w stosunku do dostawy działki niezabudowanej, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren przeznaczony pod infrastrukturę oraz budownictwo mieszkaniowo-usługowe, tj. teren pod zabudowę, należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast w przypadku dostawy działki zabudowanej budynkiem, właściwe jest ustalenie stawki podatku dla budynku z uwagi na brzmienie art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, zgodnie którym, z podstawy opodatkowania nie wyodrębniamy wartości gruntu. Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż dostawa działki zabudowanej, na której posadowiony jest budynek użytkowo – mieszkalny, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy. Dostawa przedmiotowego budynku nie będzie bowiem dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowy budynek (przed jego nabyciem przez Wnioskodawcę) był wynajmowany w okresie ponad 10 lat rodzinie, odpowiednio - część użytkowa na cele prowadzenia sklepu, oraz część mieszkalna na cele mieszkalne. Z powyższych informacji wynika również, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, który jest posadowiony na sprzedawanej działce, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Z powyższych ustaleń wynika więc, iż warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, dające możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przy dostawie budynków, zostały spełnione.

Skoro zatem dostawa działki zabudowanej, o której mowa we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, nie ma potrzeby rozpatrywać prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług tej działki, przysługującego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj