Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-688/12/AP
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży samochodów używanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży samochodów używanych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu wyrobami jubilerskimi. Jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. W dniu 18 października 2006 r. nabyła od podatnika VAT czynnego, na terenie Polski, samochód osobowy marki Audi, który został zaewidencjonowany w ewidencji środków trwałych oraz wykorzystywany był przez Spółkę w prowadzonej działalności. Z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu odliczyła, w miesiącu październiku 2006 r., podatek naliczony w kwocie 6.000,00 zł, a o pozostałą kwotę podatku naliczonego zwiększyła jego wartość początkową. W dniu 28 listopada 2010 r. powyższy samochód został sprzedany za kwotę 30.000,00 zł, ze wskazaniem w fakturze sprzedaży, ewidencjach i w deklaracji za miesiąc listopad 2010 r., iż dostawa jest zwolniona od podatku.

W dniu 31 lipca 2007 r. Spółka nabyła w USA samochód osobowy marki Chrysler, który został zaewidencjonowany w ewidencji środków trwałych oraz wykorzystywany był w prowadzonej działalności od dnia nabycia do dnia 22 kwietnia 2010 r. Z tytułu nabycia tego samochodu odliczyła podatek naliczony za miesiąc kwiecień 2007 r. w kwocie 1.801,00 zł, a o pozostałą kwotę podatku naliczonego zwiększyła jego wartość początkową. W dniu 22 kwietnia 2010 r. Spółka sprzedała ww. samochód za kwotę 30.000,00 zł oraz wskazała w fakturze sprzedaży, ewidencjach i w deklaracji, iż dostawa ta jest zwolniona od podatku. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż nie upłynął okres 5 lat od daty nabycia, dokonała korekty podatku naliczonego w kwocie 720,00 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka prawidłowo wskazała w ewidencjach powadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w deklaracji za miesiąc kwiecień 2010 r. (dostawa samochodu osobowego z roku 2007 za kwotę 30.000,00 zł) oraz w ewidencjach powadzonych dla celów podatku od towarów i usług towarów i usług i w deklaracji za miesiąc listopad 2011 r. (dostawa samochodu osobowego z roku 2006 za kwotę 30.000,00 zł), że przedmiotowe dostawy są zwolnione od podatku od towarów usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w poz. 61 wniosku § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia „z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)”, na podstawie ww. przepisów należy uznać, iż prawidłowo wskazał w ewidencjach powadzonych dla celów podatku od towarów i usług towarów i usług oraz w deklaracji za miesiąc kwiecień 2010 r. (dostawa samochodu osobowego z roku 2007 za kwotę 30.000,00 zł) oraz w ewidencjach powadzonych dla celów podatku od towarów i usług towarów i usług oraz w deklaracji za miesiąc listopad 2011 r. (dostawa samochodu osobowego z roku 2006 za kwotę 30.000,00 zł), że przedmiotowe dostawy są zwolnione od podatku od towarów usług. Według Spółki, bez znaczenia jest fakt, iż w październiku 2006 r., odliczyła od podatku należnego podatek naliczony w kwocie 6.000,00 zł z tytułu nabycia samochodu marki Audi oraz w kwietniu 2007 r. podatek naliczony w kwocie 1.801,00 zł z tytułu nabycia samochodu marki Chrysler.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Wobec faktu, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego, który miał miejsce w 2010 r., interpretacji dokonano w oparciu o przepisy obowiązujące w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl ust. 2 tego artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Przepis ten uzależniał zastosowanie zwolnienia od podatku do dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, w odniesieniu do których podatnikowi przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku zawartego w cenie ich nabycia jak również od tego, czy samochody te można uznać za towary używane w rozumieniu powołanego wyżej przepisu ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność w zakresie handlu wyrobami jubilerskimi. W dniu 18 października 2006 r. nabyła samochód osobowy marki Audi, który wykorzystywała w prowadzonej działalności. Z tytułu nabycia tego samochodu odliczyła podatek naliczony w kwocie 6.000,00 zł. W dniu 28 listopada 2010 r. sprzedała powyższy samochód za kwotę 30.000,00 zł, a dostawę tą wykazała jako zwolnioną od podatku.

W dniu 31 lipca 2007 r. Spółka nabyła w USA samochód osobowy marki Chrysler, który wykorzystywała w prowadzonej działalności. Z tytułu nabycia tego samochodu odliczyła podatek naliczony w kwocie 1.801,00 zł. W dniu 22 kwietnia 2010 r. sprzedała ww. samochód za kwotę 30.000,00 zł, a dostawę tę wykazała jako zwolnioną od podatku.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wynika z treści wniosku – przedmiotem zbycia były samochody osobowe, a więc samochody, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej niż 6.000 zł, to ich sprzedaż podlega zwolnieniu na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia, a nie – jak Pan wskazał - § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia „z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)”.

Pomimo, iż w stanowisku prawidłowo stwierdził Pan, że sprzedaż przedmiotowych samochodów podlega zwolnieniu od podatku, z uwagi na podanie błędnej podstawy prawnej, oceniając stanowisko całościowo należało uznać za je nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości kwot wykazanych w związku ze sprzedażą przedmiotowych samochodów w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w deklaracjach podatkowych (VAT-7), bowiem kwestia ta nie podlega interpretacji na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej z uwagi na fakt, iż nie jest objęta zakresem przedmiotowym tej instytucji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wystąpienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj