Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1929/10/AP
z 24 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1929/10/AP
Data
2011.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
logo
nocleg
poczęstunki
posiłki
przewóz
reklama
reprezentacja
targi
wyżywienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodu ww. nakłady związane z uczestnictwem w targach, a także z organizacją imprez dla kontrahentów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z udziałem w targach oraz
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie turnieju gry w kręgle i bankietu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z udziałem w targach oraz
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie turnieju gry w kręgle i bankietu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką mającą siedzibę w Polsce i będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą systemów do budowy torowisk oraz mocowania szyn dla transportu kolejowego, tramwajowego i metra, jak również świadczy usługi montażu sprzedawanej technologii.

We wrześniu 2010 roku Wnioskodawca brał udział w Międzynarodowych Targach Technologii Transportu. Na targach tych prezentują się przedsiębiorcy działający w branży transportu kolejowego z całego świata.

Z uwagi na powyższe Spółka poniosła koszty związane z udziałem w powyższym przedsięwzięciu, tj. opłaty za wynajem powierzchni wystawienniczej, zaprojektowanie, wykonanie i transport stoiska, reklama w pismach wydawanych przez organizatora targów, zatrudnienie obsługi stoiska, zakup elementów ubioru z logo firmy dla personelu obsługi oraz pracowników, zakup gadżetów o niskiej jednostkowej wartości z logo firmy dla kontrahentów (słodycze, długopisy, krawaty, spinki do koszuli, kubki, zapalniczki itp.), zaprojektowanie i wydruk zaproszeń dla klientów, zakup voucherów uprawniających do wejścia na targi, zorganizowanie noclegów, transportu oraz zapewnienia wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym poziomie) dla pracowników, zaproszonych klientów i gości, ubezpieczenie majątkowe stoiska i jego wyposażenia, wykonanie systemu informacji multimedialnej, organizacja spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów, zakup winiet do samochodów służbowych uprawniających do poruszania się w centrum miasta i dojazdu do miejsca odbywania się targów. Jednocześnie Spółka poniosła koszty związane z zorganizowaniem imprez towarzyszących dla kontrahentów w postaci turnieju gry w kręgle i bankietu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodu ww. nakłady związane z uczestnictwem w targach, a także z organizacją imprez dla kontrahentów...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. u. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wymienione wyżej nakłady dotyczące udziału w targach stanowią, zdaniem Wnioskodawcy, koszty uzyskania przychodów. Wynika to z faktu, że wydatki poniesione przez Spółkę na wynajem powierzchni wystawienniczej, wykonanie systemu informacji multimedialnej, zatrudnienie obsługi stoisk, zakup elementów ubioru z logo firmy dla personelu obsługi oraz pracowników, zorganizowanie i transport stoiska oraz jego wystroju, na którym to Spółka przedstawia ofertę handlową w zakresie oferowanych produktów i usług oraz organizacja spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów, stwarzające możliwość nawiązania nowych kontaktów handlowych, pozyskiwania klientów, podpisania nowych umów, a w efekcie zwiększenie w przyszłości przychodów, stanowić będą koszty uzyskania przychodów, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatek na reklamę.

Także działania polegające na zakupie gadżetów, które jako uczestnik targów przekazuje na rzecz osób trzecich, pod warunkiem, że wszystkie gadżety zawierają znak firmowy (logo), mieszczą się w pojęciu reklamy, czyli działań mających na celu rozpropagowanie wśród potencjalnych nabywców usług oferowanych przez reklamodawcę. Koszty posiłku, noclegu i transportu pracowników oraz gości nie stanowią wydatku służącego konsumpcji, lecz realizacji celu organizacji targów, a poza tym są na zwyczajowo przyjętym poziomie, więc stanowią koszty uzyskania przychodów.

Pozostałe nakłady w postaci wydatków na zorganizowanie turnieju gry w kręgle i bankietu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, gdyż mieszczą się w definicji reprezentacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów – dla celów podatku dochodowego – składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

  • konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,
  • poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie – zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami – pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty promocji, reklamy i marketingu. Są to szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić promocję, reklamę towaru, usługi, a także promocję, reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji” należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa – odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: „reprezentacja” to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Zgodnie z przyjętym poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się „występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów” (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159).

Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka we wrześniu 2010 r. wzięła udział w targach, na których prezentowali się przedsiębiorcy działający w branży transportu kolejowego z całego świata. W związku z uczestnictwem w ww. przedsięwzięciu poniosła szereg wskazanych we wniosku wydatków.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż koszty dotyczące uczestnictwa w targach obejmujące wydatki na:

  • opłaty za wynajem powierzchni wystawienniczej,
  • zaprojektowanie, wykonanie i transport stoiska,
  • reklamę w pismach wydawanych przez organizatora targów,
  • zatrudnienie obsługi stoiska,
  • zakup elementów ubioru z logo firmy dla personelu obsługi oraz pracowników,
  • zakup gadżetów o niskiej jednostkowej wartości z logo firmy dla kontrahentów (słodycze, długopisy, krawaty, spinki do koszuli, kubki, zapalniczki itp.),
  • zaprojektowanie i wydruk zaproszeń dla klientów,
  • zakup voucherów uprawniających do wejścia na targi,
  • zorganizowanie noclegów, transportu oraz zapewnienia wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym poziomie) dla pracowników, zaproszonych klientów i gości,
  • ubezpieczenie majątkowe stoiska i jego wyposażenia,
  • wykonanie systemu informacji multimedialnej,
  • organizację spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów,
  • zakup winiet do samochodów służbowych uprawniających do poruszania się w centrum miasta i dojazdu do miejsca odbywania targów

stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, gdyż spełniają one przesłanki wskazane w art. 15 updop. (Warunkiem ich zaliczenia do kosztów podatkowych jest właściwie ich udokumentowanie dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy). Należy przy tym podkreślić, iż koszty noclegu, posiłku i transportu klientów oraz gości Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że służyły one realizacji celu uczestnictwa w targach, a nie celom reprezentacyjnym.

Natomiast wydatki poniesione na zorganizowanie kontrahentom dodatkowych imprez towarzyszących w postaci turnieju gry w kręgle i bankietu - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą bowiem znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z udziałem w targach oraz
  • braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie turnieju gry w kręgle i bankietu.
  • uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj