Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-2076/10-6/MN
z 6 kwietnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-2076/10-6/MN
Data
2011.04.06
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
członkowie
kasa
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
składka członkowska
składki
stowarzyszenia
świadczenie usług
usługi
związki
Istota interpretacji
W zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej świadczonych usług oraz zwolnienia od podatku składek członkowskich.
Wniosek ORD-IN 725 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) oraz pismem sygnowanym datą 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu: opłat na łowiska specjalne (roczne i okresowe), opłat wnoszonych przez osoby, które nie są członkami Związku na wędkowanie na łowiskach specjalnych i innych wodach Związku (roczne i okresowe), przepływów dochodów pomiędzy okręgami Związku, sprzedaży ryb, opłat za noclegi, wynajem łodzi, miejsca postojowe, wynajem pomieszczeń – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu: opłat na łowiska specjalne (roczne i okresowe), opłat wnoszonych przez osoby, które nie są członkami Związku na wędkowanie na łowiskach specjalnych i innych wodach Związku (roczne i okresowe), przepływów dochodów pomiędzy okręgami Związku, sprzedaży ryb, opłat za noclegi, wynajem łodzi, miejsca postojowe, wynajem pomieszczeń. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) oraz pismem sygnowanym datą 14 lutego 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty, doprecyzowanie opisu sprawy, dodatkową opłatę oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. W dniu 29 października 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (18 listopada 2010 r. – ustawa została podpisana przez Prezydenta RP). W nowej ustawie w art. 1 pkt 8 uchyla się załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym pod pozycją nr 10, wymieniono jako usługi zwolnione – usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane. W zamian ww. zwolnienia, nowo uchwalona ustawa wprowadziła w art. 1 w pkt 31 zapis: „zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”. Poza ww. przepisem do art. 43 dodano pkt 17, w którym doprecyzowano zakres ww. zwolnienia. W punkcie tym zawarto sformułowanie, że „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Związek to stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut Związku w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Obowiązujący Statut Związku w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku. Inne przychody Związku to:
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dniu 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a także jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany jest powołany do realizacji celów o charakterze związkowym w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Wnioskodawca nie jest nastawiony na zysk, a w przypadku jego osiągnięcia jest on przeznaczany w całości na cele statutowe. Ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za czynności statutowe następuję poprzez wpłaty na listy imienne przyjętych wpłat od członków, a następnie środki odprowadzane są na konto bankowe, z których jednoznacznie wyniku jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Zapłata za inne usługi następuje poprzez kasę fiskalną lub poprzez wpłatę na rachunek bankowy, z których wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. W odpowiedzi na pytanie które z wymienionych we wniosku czynności są wykonywane na rzecz swoich członków w zamian za składki członkowskie, Wnioskodawca wskazał:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Które usługi statutowe od 2011 roku będą musiały być ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej... Zdaniem Wnioskodawcy:
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy. Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…). Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. podlegające regulacjom ustawy. W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…). Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów. W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawcą jest stowarzyszenie wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut Związku w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek i jego okręgi są więc oddzielnymi podatnikami podatku VAT. Obowiązujący Statut określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku. Zainteresowany wskazał, iż jest podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustaw, a także jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany jest powołany do realizacji celów o charakterze związkowym w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Wnioskodawca nie jest nastawiony na zysk, a w przypadku jego osiągnięcia jest on przeznaczany w całości na cele statutowe. Ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapłata za czynności statutowe następuje poprzez wpłaty na listy imienne przyjętych wpłat od członków, a następnie środki odprowadzane są na konto bankowe, z których jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Zapłata za inne usługi następuje poprzez kasę fiskalną lub poprzez wpłatę na rachunek bankowy, z których wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Przedmiotowy wniosek dotyczy obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej następujących czynności:
W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 31 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 94 (PKWiU z 2008 r.) – usługi świadczone przez organizacje członkowskie. Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r. Wobec powyższego, tylko usługi statutowe klasyfikowane do PKWiU 94 jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej, jako wymienione w poz. 31 załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże z opisu sprawy wynika, że żadne z ww. czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie zostały sklasyfikowane jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie (PKWiU 94). W konsekwencji, Zainteresowany nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 31 załącznika nr 1 do rozporządzenia. Co oznacza, że wszystkie usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupie PKWiU 93.19.19 nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Również świadczenie usług sklasyfikowanych jako PKWiU 55.30.12.0 oraz dostawa towarów sklasyfikowana w PKWiU 03.00.13 – nie mogą korzystać z powyższego zwolnienia – jako, że czynności te również nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia. Z wniosku wynika, iż niektóre czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, inne na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a inna grupa czynności świadczona jest jednocześnie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, Związek jedynie w odniesieniu do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych obowiązany będzie prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wobec powyższego, Zainteresowany powinien czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT świadczone na rzecz osób prawnych – przepływy dochodów pomiędzy okręgami Związku, dokumentować fakturą VAT. Podobnie jak sprzedaż ryb na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych powinna być dokumentowana fakturą VAT. Ponadto, w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła2) – przy czym: 2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:
Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów. Z treści wniosku wynika, iż w rozpatrywanej sprawie zapłata za czynności statutowe następuje poprzez wpłaty na listy imienne przyjętych wpłat od członków, a następnie środki odprowadzane są na konto bankowe, z których jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Zapłata za inne usługi następuje poprzez kasę fiskalną lub poprzez wpłatę na rachunek bankowy, z których wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata. Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Zainteresowany świadcząc usługi statutowe, jak również każde inne, za które otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana będzie gotówką w kasie, Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 6 kwietnia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.