Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-284/11-3/MM
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-284/11-3/MM
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
organ władzy publicznej
zadania publiczne
zwierzęta


Istota interpretacji
Wnioskodawca działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności określonych w przepisach ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokościach określonych w/w rozporządzeniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. nie są objęte podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 297 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011r. (data wpływu 7 marca 2011r.), uzupełnione pismem złożonym osobiście w dniu 28.03.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności związanych z prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół oraz czynności związanych z oceną wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności związanych z prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół oraz czynności związanych z oceną wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 11.03.2011r. znak IPPP2/443-284/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca jako państwowa jednostka budżetowa, utworzona rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie przekształcenia… w jednostkę budżetową, działa na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie... Wydatki Wnioskodawcy pokrywa bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wnioskodawca, wykonuje zadania z zakresu hodowli i rozrodu zwierząt zgodnie z art. 4 Ustawy z 29 czerwca 2001r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz.921 ze zm.) tj. realizuje zadania określone w art. 5 Ustawy z 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz. 921 ze zm.) i w art. 49 ust. 1 Ustawy z 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz. 921 ze zm.).

Na postawie art. 49 ustawy Wnioskodawca wykonuje zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej lub hodowlanej pszczół i stad zwierząt futerkowych i publikowaniem wyników tej oceny oraz na podstawie art. 51 ust 3 ustawy z 29 czerwca 2007 (Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz. 921 ze zm.) prowadzi księgi i rejestry zwierząt futerkowych i pszczół zgodnie z upoważnieniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydanymi w drodze decyzji administracyjnej.

Czynności związane z oceną wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych wykonywane są na podstawie umów z właścicielem lub posiadaczem zwierząt poddanych ocenie, które regulują obowiązki stron. Wnioskodawca za wykonanie oceny pobiera opłatę w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłaty za prowadzenie oceny wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 250 poz. 1877 ze zm.) wydanym na podstawie art. 49 ust 3 ustawy z 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. z 2007 r. Nr 133 poz.921 ze zm.).

Za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół Wnioskodawcy pobiera opłaty na postawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. z 2007 Nr 250 poz.1876).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo przyjmuje, że opłaty, pobierane od hodowców zwierząt futerkowych i pszczół w związku z działalnością opisaną wyżej, jako dochody publiczne, nie podlegają podatkowi od towarów i usług...

Wnioskodawca, jako państwowa jednostka budżetowa powołana do realizacji zadań nałożonych przepisami prawa przez organ władzy publicznej (minister właściwy ds. rolnictwa) objęta jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 235 z późn. zm.) albowiem obsługuje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie realizowanych zadań.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie działań wykonywanych na podstawie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich i przepisów wykonawczych do ustawy, Wnioskodawcy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z tym opłaty, które pobiera Wnioskodawca w wysokości określonej w rozporządzeniach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

  1. Za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół, mają charakter publicznoprawny i jako danina publiczna, nie podlegają podatkowi od towarów i usług.
  2. Za wykonanie czynności związanych z oceną wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych, które są wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umów zawieranych z właścicielami lub posiadaczami zwierząt poddanych ocenie, w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłaty za prowadzenie oceny wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 250 poz. 1877 ze zm.) stanowiące kwotę nie podlegającą negocjacjom przy zawieraniu umów, mają charakter publicznoprawny i jako danina publiczna, nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zadania z zakresu hodowli i rozrodu zwierząt wykonuje Wnioskodawca , które podlega ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową (art. 4 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy Wnioskodawca wykonuje zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1, przez:

  1. kontrolę:
    1. w zakresie prowadzenia oceny wartości użytkowej i hodowlanej oraz hodowli zwierząt i rozrodu,
    2. zootechniczną w handlu,
    3. sposobu wykorzystania środków pochodzących z dotacji budżetowych przyznanych podmiotom realizującym zadania w zakresie postępu biologicznego w produkcji zwierzęcej;
  2. prowadzenie:
    1. laboratorium badania grup krwi,
    2. laboratorium referencyjnego badającego mleko w ramach oceny wartości użytkowej bydła, owiec i kóz;
  3. współpracę z organizacjami międzynarodowymi działającymi w dziedzinie hodowli, oceny i rozrodu zwierząt gospodarskich.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy za dokonanie wpisu zwierząt gospodarskich do ksiąg i rejestrów związek hodowców lub inny podmiot, prowadzące księgę lub rejestr, mogą pobierać opłatę w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 27 (…). Za wydanie zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, związek hodowców lub inny podmiot, prowadzące księgę lub rejestr, mogą pobierać opłatę w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 27 (…) (art. 25 ust. 2 ustawy). Za wydanie świadectwa podmiot uprawniony do jego wydawania może pobierać opłatę w wysokości nieprzekraczającej maksymalnej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 27 (…) (art. 26 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 27 ustawy Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość opłat, o których mowa w art. 24 ust. 2, art. 25 ust. 2 i art. 26 ust. 5, mając na względzie koszty wynikające bezpośrednio z czynności wykonywanych przy wpisie do ksiąg lub rejestrów lub wydawaniu zaświadczeń lub świadectw.

Stosownie do art. 49 ust. 1 ustawy do czasu upoważnienia związków hodowców lub innych podmiotów na podstawie art. 11 ust. 4 zadania związane z:

  1. prowadzeniem oceny wartości użytkowej lub hodowlanej pszczół i stad zwierząt futerkowych,
  2. publikowaniem wyników oceny wartości użytkowej lub hodowlanej pszczół i stad zwierząt futerkowych

- prowadzi Wnioskodawca .

Zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy za prowadzenie oceny wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych Wnioskodawca pobiera opłatę, która stanowi dochód budżetu państwa. Do opłaty przepis art. 7 ust. 6 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 49 ust. 3 ustawy Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i sposób uiszczania opłaty, o której mowa w ust. 2, biorąc pod uwagę koszty ponoszone przez Wnioskodawca przy prowadzeniu oceny wartości użytkowej pszczół i zwierząt futerkowych, a także publikowaniu jej wyników.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłaty za prowadzenie oceny wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych (Dz. U. 2007, Nr 250, poz. 1877 ze zm.), wydanego na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. 2007, Nr 250, poz. 1876), wydanego na podstawie art. 27 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej czynności związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej lub hodowlanej pszczół i stad zwierząt futerkowych i publikowaniem wyników tej oceny oraz prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół zgodnie z upoważnieniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydanymi w drodze decyzji administracyjnej, należą do kategorii spraw z zakresu administracji państwowej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową, utworzoną rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie przekształcenia… w jednostkę budżetową, działa na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wydatki Wnioskodawca pokrywa bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa. Zainteresowany, zgodnie z uregulowaniami ustawy wykonuje zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej lub hodowlanej pszczół i stad zwierząt futerkowych i publikowaniem wyników tej oceny oraz prowadzeniem ksiąg i rejestrów zwierząt futerkowych i pszczół. Czynności związane z oceną wartości użytkowej pszczół i stad zwierząt futerkowych wykonywane są na podstawie umów z właścicielem lub posiadaczem zwierząt poddanych ocenie, które regulują obowiązki stron. W związku z wykonaniem powyższych zadań pobiera opłaty od hodowców zwierząt futerkowych i pszczół, które szczegółowo określają powołane wyżej rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca realizując zadania określone w ustawie działa jako organ władzy publicznej, a wykonywane przez niego czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji państwowej.

Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji państwowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca, działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności określonych w przepisach ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokościach określonych w/w rozporządzeniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007r. nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj