Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-8/11/AK
z 21 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-8/11/AK
Data
2011.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
atest
rękodzieło


Istota interpretacji
Importowanym z Chin i będącym przedmiotem dostawy lalkom typu „barbie” i „bobas” - niezależnie od tego, czy są w zestawie elementem dominującym, czy nie – nie sposób przypisać przymiotu wyrobu sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego. Wobec tego ich sprzedaż na terytorium kraju nie uprawnia do zastosowania obniżonej, 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.



Wniosek ORD-IN 443 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy lalek z tworzywa sztucznego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy lalek z tworzywa sztucznego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest importerem zabawek, zajmuje się importem i handlem zabawkami oraz artykułami sportowymi. Towar handlowy kupowany jest w Chinach. Odbiorcami są firmy z Polski i Unii Europejskiej. Towar handlowy transportowany jest statkami z portów w Chinach. Na teren Unii Europejskiej wprowadzany jest w Hamburgu, następnie transportowany jest drogą lądową do Polski, gdzie mieści się siedziba firmy. Spółka jest pierwszym podmiotem wprowadzającym dany towar na rynek europejski, w związku z tym musi ustalić stawkę podatku od towarów i usług jaką należy zastosować.

Spółka wskazała, iż w ustawie o podatku od towarów i usług, w załączniku nr 3 zawarta jest pozycja nr 126 o numerze PKWiU 32.40.11.0 „Lalki przedstawiające wyłącznie postacie ludzkie". W większości przypadków, importowane przez Spółkę lalki przedstawiają postacie ludzkie. Są to lalki typu "barbie", przedstawiające dorosłą postać ludzką oraz lalki typu "bobas", które przedstawiają dziecięcą postać ludzką. Do lalek tych dołączone są różne akcesoria. Są to ubrania, buty czapki, okulary, lusterka itp. Wszystkie te dodatki są miniaturami. Są dołączone i oryginalnie zapakowane razem z daną lalką. Stanowią kompletny zestaw, w którym lalka jest elementem dominującym, o większym gabarycie. Jest to pierwszy rodzaj lalek. Spółka importuje również zestawy, w których oprócz lalki i akcesoriów do niej, znajdują się inne elementy typu: samochód, wózek, domek, zwierzęta, itp. Elementy te powodują, że lalka nie jest dominująca w zestawie. Stanowi jedną z części składowych zestawu. Jest to drugi rodzaj lalek.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować dla lalki z tworzywa sztucznego, która przedstawia postać ludzką...
  2. Czy fakt, że dana zabawka będąca zestawem, który zawiera lalkę przedstawiającą postać ludzką oraz inne dodatki do lalki np. ubrania, wózki, nakrycia głowy, lusterko, itp. powoduje, że należy ją opodatkować inną stawką niż określona w załączniku do ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, lalki określone jako pierwszy rodzaj, należy opodatkować stawką określoną w załączniku nr 3 do ustawy, czyli od 1 stycznia 2011 r. jest to 8%. Zestawy, określone jako drugi rodzaj, gdzie lalka nie dominuje, tzn. oprócz lalki są inne elementy zestawu, które przedstawiają zwierzęta, budynki, pojazdy, itp. należy opodatkować stawką 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, zaś stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Załącznik nr 3 do ustawy zawiera m.in. „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej”, które wymieniono w pozycjach od nr 108 do nr 128.

Pismem z dnia 19 maja 2004 r. Minister Finansów poinformował, że komisjami uprawnionymi do wydawania atestów upoważniających do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% przy sprzedaży wyrobów sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, o których mowa w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jest Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna, działająca na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 8% podlegają określone w pozycjach 108-128 załącznika nr 3 do ustawy wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają ważne atesty wydane przez Krajową Komisję Artystyczną i Etnograficzną i mieszczą się w powołanych pozycjach grupowania PKWiU

W przypadku utraty ważności atestu lub jego braku, należy stosować stawkę podstawową chyba, że przepisy cytowanej ustawy, bądź przepisy wykonawcze do niej przewidują dla danego towaru stawkę obniżoną.

Sztuka ludowa to, posiłkując się Wikipedią, całokształt działalności artystycznej społeczności lokalnej, na ogół wiejskiej, do której zalicza się plastykę, muzykę, tańce, legendy, bajki, poezję ludową oraz całą artystyczną stronę zwyczajów i obrzędów ludowych. Wytwory sztuki ludowej nie są samodzielnymi dziełami sztuki, lecz zawsze pełnią określoną funkcję w życiu wsi, a ich wartość artystyczna idzie w parze ze znaczeniem użytkowym. Sztuka ludowa zaspokajała istotne potrzeby wsi, a chłopi w ramach gospodarki samowystarczalnej, zdani byli na własną wytwórczość we wszystkich dziedzinach życia. Podstawowymi wyrobami rękodzieła ludowego są tkaniny, hafty i koronki, stroje ludowe, wyroby kaletnicze, kowalskie i odlewnicze, wyploty ze słomy, wikliny i korzeni, galanteria drewniana, meble oraz wyroby garncarskie i ceramiczne.

Wszystkie te zjawiska były nierozerwalnie związane ze sobą oraz z życiem wsi i tworzyły kulturę ludową.

Rękodziełem jest wyrób wytworzony w sposób nieprzemysłowy, posiadający walory artystyczne, najczęściej zawierający motywy typowe dla kultury, w której powstał, zaś rzemiosło artystyczne to dziedzina sztuki zajmująca się wytwarzaniem przedmiotów użytkowych o wysokich walorach estetycznych. Głównie dotyczy to takich wyrobów jak: meble, okucia, złotnictwo, tkanina, ceramika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest importerem zabawek. Towar handlowy kupowany jest w Chinach, transportowany jest statkami, na teren Unii Europejskiej wprowadzany jest w Hamburgu, następnie transportowany drogą lądową do Polski, gdzie mieści się siedziba firmy. Odbiorcami sprzedawanych przez Spółkę towarów są firmy z Polski i Unii Europejskiej. W większości przypadków, importowane lalki przedstawiają postacie ludzkie. Są to lalki typu "barbie", przedstawiające dorosłą postać ludzką oraz lalki typu "bobas", które przedstawiają dziecięcą postać ludzką. Do lalek tych dołączone są różne akcesoria. Są to ubrania, buty czapki, okulary, lusterka itp. Wszystkie te dodatki są miniaturami oryginalnie zapakowanymi razem z daną lalką. Stanowią kompletny zestaw, w którym lalka jest elementem dominującym, o większym gabarycie. Spółka importuje również zestawy, w których oprócz lalki i akcesoriów do niej, znajdują się inne elementy typu: samochód, wózek, domek, zwierzęta, itp. Elementy te powoduję, że lalka nie jest dominująca w zestawie. Stanowi jedną z części składowych zestawu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż importowanym z Chin i będącym przedmiotem dostawy lalkom typu „barbie” i „bobas” - niezależnie od tego, czy są w zestawie elementem dominującym, czy nie – nie sposób przypisać przymiotu wyrobu sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego. Wobec tego ich sprzedaż na terytorium kraju nie uprawnia do zastosowania obniżonej, 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy. Również inne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych nie przewidują zastosowania zwolnienia od opodatkowania lub stawki preferencyjnej dla ww. towarów.

Ich dostawa zatem - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podstawową, 23% stawką podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku, w sytuacji sprzedaży ww. lalek z tworzywa sztucznego na rzecz kontrahentów z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej, nie sformułowano bowiem w tym zakresie stanowiska ani nie postawiono pytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj