Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-278/11/BJ
z 22 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-278/11/BJ
Data
2011.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Austria
bezrobocie
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zasiłek dla bezrobotnych


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych podlega opodatkowaniu w Polsce?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 16 marca 2011r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymywanego z Austrii zasiłku dla bezrobotnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymywanego z Austrii zasiłku dla bezrobotnych.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 16 maja 2011r. Znak: IBPB II/1/415-278/11/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 24 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce, z podatku od dochodu rozlicza się w Polsce. W 2010r. wnioskodawca uzyskał dochody w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych; zasiłek był przyznany i wypłacany przez odpowiednią instytucję w Austrii. Instytucja ta nazywa się AMS i wypłacała wnioskodawcy zasiłek dla bezrobotnych przez trzy miesiące w 2010r. Zasiłek ten był przelewany na konto bankowe wnioskodawcy w Austrii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochód uzyskany w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych wypłacany przez austriacką instytucję AMS podlega opodatkowaniu w Polsce...
  2. Jeżeli w Polsce należy zapłacić podatek od ww. zasiłku dla bezrobotnych, to w jaki sposób dochód ten należy wykazać w zeznaniu rocznym...
  3. Czy w przypadku gdyby w Polsce wnioskodawca nie musiał płacić podatku od ww. zasiłku dla bezrobotnych, a wnioskodawca zapłaciłby podatek, to czy istnieje możliwość odzyskania niesłusznie zapłaconego podatku...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Dochód uzyskany w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych wypłacany przez austriacką instytucję AMS nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
  2. Jeżeli w Polsce należy zapłacić podatek od ww. zasiłku dla bezrobotnych, to należy go ująć wpisując odpowiednią kwotę w polu nr 25 w PIT-ZG.
  3. W przypadku, gdy w Polsce nie trzeba płacić podatku od ww. zasiłku dla bezrobotnych, a podatek został już przez wnioskodawcę zapłacony, to istnieje możliwość jego odzyskania poprzez złożenie korekty zeznania podatkowego. Kwota ww. zasiłku dla bezrobotnych powinna być wtedy wpisana w polu nr 24 w PIT-ZG.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a cyt. ustawy powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. W 2010r. uzyskał dochody w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych; zasiłek był przyznany i wypłacany przez instytucję AMS, która wypłacała mu ww. zasiłek przez trzy miesiące. Zasiłek ten był przelewany na konto bankowe wnioskodawcy w Austrii.

Wobec powyższego, skoro wnioskodawca ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, to podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2005r. Nr 224, poz. 1921 ze zm.), części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Polsce) bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (Polsce).

Do opodatkowania ww. zasiłku w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Otrzymanego przez wnioskodawcę z Austrii zasiłku dla bezrobotnych nie można zwolnić na podstawie żadnego z przepisów enumeratywnie wymienionych w treści art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającego wykaz przychodów (dochodów) korzystających ze zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że dochód uzyskany w Austrii z tytułu zasiłku dla bezrobotnych wypłacany przez austriacką instytucję AMS podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 22 ust. 1 ww. umowy.

Zatem wnioskodawca winien uwzględnić dochody z tytułu zasiłku dla bezrobotnych w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2010r. (PIT-36) i wykazać je w pozycji 79 tego zeznania, a nie jak wskazano we wniosku w poz. 25 załącznika PIT-ZG („Informacja o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym”). Załącznik ten składany jest bowiem tylko wówczas, gdy dochody podlegają – zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania – opodatkowaniu w obu państwach i ma zastosowanie jedna z metod przewidzianych do unikania podwójnego opodatkowania. W przedmiotowej sprawie dochody wnioskodawcy z tytułu zasiłku dla bezrobotnych podlegają opodatkowaniu tylko w państwie miejsca zamieszkania, tj. w Polsce, zatem wnioskodawca nie powinien wypełniać ww. załącznika.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego i drugiego należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko wnioskodawcy dotyczące pytania pierwszego i drugiego zawartego we wniosku jest nieprawidłowe, odstąpiono od odpowiedzi na pytanie trzecie, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj