Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-149/11-4/KC
z 19 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-149/11-4/KC
Data
2011.05.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
audycja
programy
stawki podatku
usługi


Istota interpretacji
zastosowanie właściwej stawki dla usługi nakręcenia odcinków serialu



Wniosek ORD-IN 273 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2011 r. (data wpływu 01.02.2011 r.) uzupełnionym w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 03.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi nakręcenia odcinków serialu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 21.03.2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usługi nakręcenia odcinków serialu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmowej. W praktyce zlecenia realizowane są według poniższego schematu. Telewizja podpisuje z Usługobiorcą (dalej jako „Producent”) umowę na produkcję serialu telewizyjnego (telenowela). Umowa na ogół wskazuje określoną ilość odcinków objętych zleceniem. Producent zleca następnie Spółce wykonanie prac polegających na nakręceniu odcinków na podstawie scenariusza otrzymanego od Producenta i pod kierownictwem Producenta. W praktyce więc Spółka świadczy usługę nakręcenia filmu (odcinków serialu). Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) — Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm. (dalej jako „PKWiU”) świadczone przez Spółkę usługi sklasyfikowane zostały w grupowaniu 59.11.1 — Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 8%...

Zgodnie z poz. 164 Złącznika Nr 3 do Ustawy VAT w związku z art. 146a oraz art. 41 ust. 2 Ustawy VAT stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się do usług związanych z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi — wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych (PKWiU ex 59.11.1). Według klasyfikacji statystycznej (PKWiU 2008) wykonywane przez Spółkę czynności klasyfikowane są w grupowaniu 59.11.1. Efektem wykonanej usługi jest program telewizyjny w postaci serialu wyświetlanego przez telewizję. Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że opisana w stanie faktycznym usługa podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 164 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.11.1 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi – wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych”. Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż stawka ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Spółkę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca podaje, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmowej i realizuje prace polegające na nakręceniu odcinków na podstawie scenariusza otrzymanego od Producenta i pod jego kierownictwem, który działa na zlecenie Telewizji. Efektem wykonanej usługi przez Wnioskodawcę jest serial telewizyjny wyświetlany przez Telewizję. Wnioskodawca wskazał ponadto, że powyższe usługi sklasyfikował w PKWiU 59.11.13 „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”. Wnioskodawca nie wskazuje aby wykonywane usługi nakręcenia serialu były związane z reklamą czy promocją.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa o podatku VAT ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcja programów telewizyjnych, zatem sięgnąć należy do przepisów z innych dziedzin. W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiącą odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa, uznać należy, iż wszystkie usługi produkcyjne mieszczące się w grupowaniu 59.11.1 (których efektem nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz które nie są jednocześnie wykonywane przez nadawcę telewizyjnego), świadczone przez Wnioskodawcę, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową, to jest 23%.

W związku z tym, opierając się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usługi nakręcenia filmu-odcinków serialu, mieszczące się w PKWiU 55.11.1, stwierdzić należy, że nie może On skorzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ust. 2 ustawy, jako usługi mieszczące się w poz. 164 załącznika nr 3 do ustawy dla świadczonej przez siebie usługi nakręcenia filmu-serialu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj