Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-612/11/PK
z 22 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-612/11/PK
Data
2011.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
podatnik
złom
złoto


Istota interpretacji
określenie podatnika z tytułu sprzedaży „złomu”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011r. (data wpływu 15 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2011r. (data wpływu 12 lipca 2011r.) oraz pismem z dnia 12 czerwca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podatnika z tytułu sprzedaży „złomu” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia podatnika z tytułu sprzedaży złomu. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 i 12 czerwca 2011r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 30 czerwca 2011r. znak: IBPP3/443-479/11/PK, IBPP3/443-612/11/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której m.in. nabywa złom złota, srebra lub innych metali szlachetnych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz niedziałających w charakterze podatników VAT. Opisany wyżej złom będący przedmiotem sprzedaży pochodzi przeważnie z majątku rodzinnego osób sprzedających. Towary nabywane od osób fizycznych klasyfikowane są wg PKWiU 2008 jako:

38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Następnie opisany wyżej złom poddawany jest procesowi rafinacji. Uzyskane wskutek rafinacji czyste złoto, srebro lub inne metale szlachetne są przedmiotem dostawy dokonywanej przez wnioskodawcę na rzecz spółki SA lub innych podmiotów będących podatnikami VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Metale szlachetne będące przedmiotem dostawy nie są towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust 119 ustawy o VAT. Towary uzyskane po rafinacji następnie dostarczane podatnikom VAT wg PKWiU 2008 nadal są klasyfikowane jako: 38.11.58.0 Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal.

Uzyskane w skutek rafinacji złoto i srebro nie stanowią złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. Uzyskane w skutek rafinacji złoto jest złomem złota, nie może zatem być uznane za złoto inwestycyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawca nie jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonywanych dostaw metali szlachetnych na rzecz spółki lub innych podmiotów będących zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie złomu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W opinii Wnioskodawcy metale szlachetne uzyskane w wyniku rafinacji nie są gotowym wyrobem, lecz dalej stanowią złom.

Zdaniem wnioskodawcy do dokonywanych przez niego dostaw metali szlachetnych na rzecz spółki SA lub innych zarejestrowanych podatników VAT należy stosować art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, bowiem przedmiotem dostawy jest złom, dokonujący dostawy nie korzysta ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT, sama dostawa nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a jednocześnie nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

W opinii wnioskodawcy nie jest on podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonywanych przez niego a opisanych wyżej dostaw metali szlachetnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011r. podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. W poz. nr 6 ww. załącznika pod symbolem PKWiU 38.11.58.0 wymieniono „Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal”.

Wmyśl art. 17 ust. 7 ustawy przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15. Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i ust 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienione w załączniku nr 11 do ustawy czyli transakcję opodatkowuje nabywający.

Przy czym należy zauważyć, że powyższy mechanizm znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku gdy dostawcą i nabywca złomu jest podatnik podatku VAT.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca skupuje złom metali szlachetnych PKWiU 38.11.58.0który jest podawany procesowi rafinacji wyniku którego uzyskuje czyste złoto, srebro lub inne metale szlachetne. Jak podaje Wnioskodawca metale uzyskane po rafinacji sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.58.0. są sprzedawane na rzecz Spółki Akcyjnej lub innych podmiotów będących zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Co za tym idzie w tym przypadku norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 2 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie albowiem towary o ww. symbolu PKWiU zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy VAT. W konsekwencji Wnioskodawca będący podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy jako dostawca nie będzie opodatkowywał przedmiotowej sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podatku VAT czynnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj