Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-670/11-4/KAN
z 12 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-670/11-4/KAN
Data
2011.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
kwota
obniżenie podatku naliczonego
obniżka (obniżenie)
odliczenie podatku
podatek


Istota interpretacji
obniżenie kwoty podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 548 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), uzupełniony w dniu 30 czerwca 2011r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) na wezwanie z dnia 24.06.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 czerwca 2011r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) na wezwanie z dnia 24.06.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego wykonującą działalność statutową odpłatną i nieodpłatną. Towarzystwo nie jest płatnikiem podatku VAT, a w związku z tym nie może się ubiegać o zwrot tego podatku. Towarzystwo prowadzi ww. działalność statutową biorąc m.in. udział w konkursach organizowanych przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie. Władza Wdrażająca Programy Europejskie jako jeden z grantodawców Wnioskodawcy, zarządza Funduszami Europejskimi (Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców i Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), została zobowiązana do spełnienia wymogów Komisji Europejskiej do przedstawienia przez grantobiorców czyli m. in. Towarzystwo kopii interpretacji indywidualnej stwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług, czyli stwierdzenia braku prawnych możliwości odzyskania VAT przez Towarzystwo.

Towarzystwo otrzymało granty z następujących funduszy:

Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (Program 2008/2009/2010/2011);

Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców (Program 2008, 2009).

Projekty realizowane dzięki otrzymanym grantom przez Towarzystwo to:

  1. „Jesteśmy…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich;
  2. „Budujemy…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich;
  3. „Wiem…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców;
  4. „Wspólny…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców.

Nabywane przez Towarzystwo towary i usługi do realizacji ww. projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towarzystwo ma zarejestrowaną działalność gospodarczą, ale jej nigdy nie prowadziło i na chwilę obecną nie prowadzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Towarzystwu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług (VAT) związanego z realizowanymi projektami...

Stanowisko Wnioskodawcy

Towarzystwo uważa, że nie posiada prawnych możliwości odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Towarzystwo jest organizacją pożytku publicznego wykonującą działalność statutową odpłatną i nieodpłatną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Towarzystwo prowadzi działalność statutową między innymi biorąc udział w konkursach oraz dzięki otrzymanym grantom i dotacjom. Towarzystwo otrzymało granty na realizację projektów wymienionych wyżej. Towary i usługi nabywane do realizacji projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na Uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarow i usług oraz przedstawione w niniejszym wniosku okoliczności stanu faktycznego sądzimy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Towarzystwo do odliczenia podatku od towarow i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną W związku z powyższym Towarzystwu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarow i usług do realizacji w/w projektów

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ( przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego wykonującą działalność statutową odpłatną i nieodpłatną. Towarzystwo nie jest płatnikiem podatku VAT, a w związku z tym nie może się ubiegać o zwrot tego podatku. Towarzystwo prowadzi ww. działalność statutową biorąc m.in. udział w konkursach organizowanych przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie. Władza Wdrażająca Programy Europejskie jako jeden z grantodawców Wnioskodawcy, zarządza Funduszami Europejskimi (Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców i Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), została zobowiązana do spełnienia wymogów Komisji Europejskiej do przedstawienia przez grantobiorców czyli m. in. Towarzystwo kopii interpretacji indywidualnej stwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług, czyli stwierdzenia braku prawnych możliwości odzyskania VAT przez Towarzystwo.

Towarzystwo otrzymało granty z następujących funduszy:

Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (Program 2008/2009/2010/2011);

Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców (Program 2008, 2009).

Projekty realizowane dzięki otrzymanym grantom przez Towarzystwo to:

  1. „Jesteśmy…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich;
  2. „Budujemy…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich;
  3. „Wiem…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców;
  4. „Wspólny…” finansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców.

Nabywane przez Towarzystwo towary i usługi do realizacji ww. projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów w związku z realizowanymi projektami.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj