Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1110/10/BW
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1110/10/BW
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
montaż
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług (demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi) wykonywanych w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010r. (data wpływu 22 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2011r. (data wpływu 11 marca 2011r.) oraz pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 29 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług (demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi) wykonywanych w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług (demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi) wykonywanych w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2011r. (data wpływu 11 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 marca 2011r. znak: IBPP2/443-1110/10/BW oraz pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 29 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność prowadzona jest w zakresie: produkcji stolarki budowlanej - drzwi drewnianych (PKD 2004 20.30.Z; PKD 2007 16.23.Z), montażu wyprodukowanych drzwi drewnianych (PKD 2004 4542.Z; PKD 2007 43.32.Z) oraz wykonywania pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (PKD 2004 45.45.Z; PKD 2007 43.39.Z.).

Produkowane drzwi są wyrobami o różnych wymiarach zarówno standardowych jak i nietypowych. Produkty te sprzedawane są jako wyrób gotowy samodzielnie lub wraz z montażem. Usługi montażu (PKWiU 45.42.11 - usługi montażowe drzwi drewnianych) wykonywane są w budynkach mieszkalnych nowowybudowanych, budynkach mieszkalnych zasiedlonych (wymiana na nowe) - KOB 111 lub 112 oraz w budynkach niemieszkalnych. Sprzedaż odbywa się na podstawie wcześniejszego pisemnego zamówienia od klienta, w przypadku drzwi nietypowych w cenę wliczone jest przeprowadzenie pomiarów u klienta.

W piśmie uzupełniającym z dnia 29 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż umowy które będzie zawierał z klientami będą to umowy na usługę kompleksową bez wyszczególnienia poszczególnych elementów składających się na tę usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT (obniżoną - 8% czy podstawową 23%) należy zastosować w przypadku:

  1. usługi polegającej na dostawie i montażu drzwi wyprodukowanych w jego zakładzie, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w pisemnym zamówieniu, w budynkach mieszkalnych nowo wybudowanych - PKOB 111 oraz PKOB 112 - (w ramach budowy)...
  2. usługi polegającej na dostawie i montażu drzwi wyprodukowanych w jego zakładzie, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w pisemnym zamówieniu, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach przebudowy...
  3. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w jego zakładzie, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w pisemnym zamówieniu, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach przebudowy...
  4. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w jego zakładzie, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w pisemnym zamówieniu, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach remontu...
  5. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w jego zakładzie, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w pisemnym zamówieniu, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach modernizacji...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przypadku, wykonania całościowej usługi przedstawionej w pkt 1-5 zadanego pytania, w wymienionych budynkach i w wymienionym zakresie, bez wyszczególnienia na poszczególne elementy usługi tylko jako kompleksowa usługa ma zastosowanie obniżona stawka - 8%.

Natomiast, w przypadku usługi z wyszczególnieniem wartości zamontowanych wyrobów drzwi mają zastosowanie stawki:

  • obniżona - 8% na montaż/demontaż
  • podstawowa - 23% na wyroby.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 4 marca 2011r. Wnioskodawca przeredagował pytanie oraz własne stanowisko w porównaniu do przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 14 grudnia 2010r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 4 marca 2011r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 1 marca 2010r. znak: IBPP2/443-1110/10/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w ww. piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały ono przywołane powyżej.

Należy także wskazać, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r., gdyż w ww. piśmie z dnia 4 marca 2011r. Wnioskodawca zwrócił się o wydanie interpretacji w stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2011r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 –w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie: produkcji stolarki budowlanej - drzwi drewnianych (PKD 2004 20.30.Z; PKD 2007 16.23.Z), montażu wyprodukowanych drzwi drewnianych (PKD 2004 4542.Z; PKD 2007 43.32.Z) oraz wykonywania pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (PKD 2004 45.45.Z; PKD 2007 43.39.Z.).

Produkowane drzwi są wyrobami o różnych wymiarach zarówno standardowych jak i nietypowych. Produkty te sprzedawane są jako wyrób gotowy samodzielnie lub wraz z montażem. Usługi montażu (PKWiU 45.42.11 - usługi montażowe drzwi drewnianych) wykonywane są w budynkach mieszkalnych nowowybudowanych, budynkach mieszkalnych zasiedlonych (wymiana na nowe) - KOB 111 lub 112 oraz w budynkach niemieszkalnych. Sprzedaż odbywa się na podstawie wcześniejszego pisemnego zamówienia od klienta, w przypadku drzwi nietypowych w cenę wliczone jest przeprowadzenie pomiarów u klienta.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, iż jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca będzie wykonywał i montował drzwi w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach budowy, przebudowy, remontu i modernizacji.

Z przedstawionego we wniosku ,zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie zawierał umowy na kompleksową usługę montażu bez wyszczególniania elementów składających się na tę usługę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli odnośnie czynności, o których mowa we wniosku Wnioskodawca zawrze umowy na świadczenie usług a cena tych usług obejmować będzie koszt montowanego towaru i usługi te będą wykonywane przez niego w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług o ile zostanie spełnione kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Natomiast, jeżeli przedmiotem zawartych umów będzie oddzielnie usługa montażu i oddzielnie dostawa drzwi (tj. w cenę usługi nie będzie wkalkulowany koszt montowanych drzwi) to wówczas:

  • dla czynności usługi montażu o ile usługi te będą wykonywane w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i o ile zostanie spełnione kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, a
  • dla czynności dostawy wyrobu (drzwi) stawka 23%.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe, bowiem stawkę VAT 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności gdy przedmiotem umowy będzie dostawa i montaż drzwi lub w przypadku zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj