Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-502/11/KW
z 4 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-502/11/KW
Data
2011.07.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach projektu „…”.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu 21 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach projektu „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu 21 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-501,502,503,504/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem realizującym projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Obecnie realizuje projekt: „…", realizowany w ramach poddziałania 6.1.1 „Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia osób pozostających bez zatrudnienia. Osiągnięcie tego rezultatu jest możliwe dzięki realizacji celów szczegółowych: eliminacji niskich kwalifikacji zawodowych osób objętych projektem, eliminacji barier motywacyjnych, eliminacji barier finansowych (bezpłatna oferta szkoleniowa, dodatek szkoleniowy), eliminacji barier komunikacyjnych (dostępność oferty projektu), eliminacji barier dotyczących płci i niepełnosprawności, eliminacji barier organizacyjnych (kompleksowość proponowanych szkoleń). W ramach tego projektu

Wnioskodawca realizuje następujące szkolenia:

  • Warsztaty rozwoju osobistego.
  • Szkolenia z zakresu nauki języków obcych.
  • Szkolenia z zakresu obsługi komputera i pakietu biurowego MS Office.
  • Warsztaty Aktywne Poszukiwanie Pracy.
  • Doradztwo zawodowe.
  • Pośrednictwo pracy.

W związku z realizacją wymienionych wyżej zadań Wnioskodawca zawarł stosowne umowy cywilno-prawne z firmami świadczącymi na rzecz Wnioskodawcy usługi szkoleniowe, co skutkuje comiesięcznym obciążeniem Wnioskodawcy kosztami na podstawie wystawianych przez te firmy faktur VAT. Środki na pokrycie tych kosztów pochodzą w 85% ze środków Unii Europejskiej i w 15% z Budżetu Państwa.

W uzupełnieniu z dnia 16 czerwca 2011r. wyjaśniono, że:

I. Wnioskodawcą jest A.A., która na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi działalność gospodarczą pod trzema firmami: 1.XX 2.YY, 3.ZZ.

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jako podatnik VAT UE. Podatek VAT jest odprowadzany głównie z tytułu wynajmu powierzchni reklamowej.
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
  3. świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  4. Wnioskodawca świadczy usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  6. Wnioskodawca jest wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych.
  7. Szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje Beneficjent (w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Wnioskodawca jest Wykonawcą usługi.
  8. Dla Wnioskodawcy zleceniodawcą w zakresie wymienionych we wniosku usług jest Beneficjent. Wnioskodawca zawiera umowę o świadczenie przedmiotowych usług z Beneficjentem. Z umowy nie wynika czy usługi Wnioskodawca świadczy w imieniu zleceniodawcy i na jego rzecz.
  9. Uczestnikami szkoleń są osoby bezrobotne lub osoby pracujące - w zależności od założeń projektu. Wnioskodawcę łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilno prawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia.
  10. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika.

II. 2

  1. Wnioskodawca świadczy usługi doradczo - edukacyjne.
  2. Wnioskodawca świadczy usługi doradcze na podstawie umowy o świadczenie usług doradczo - edukacyjnych. Nie jest to odrębna umowa ze zleceniodawcą.
  3. Usługi doradcze są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo - edukacyjnych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług doradczo - edukacyjnych i element edukacyjny w tych usługach jest przeważający.

3

  1. Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa pracy na podstawie umowy o świadczenie usług doradczo - edukacyjnych. Nie jest to odrębna umowa ze zleceniodawcą.
  2. Usługi pośrednictwa pracy są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo - edukacyjnych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług doradczo - edukacyjnych i element edukacyjny w tych usługach jest przeważający.
  3. Celem indywidualnych konsultacji z zakresu pośrednictwa pracy jest aktywna pomoc pozostającym bez zatrudnienia w znalezieniu pracy z uwzględnieniem doświadczenia i kwalifikacji każdego z nich. Specjalista prowadzący konsultacje monitoruje ogłoszenia prasowe i zasoby internetu oraz nawiązuje kontakty z przedsiębiorcami, mając na uwadze potencjał poszczególnych osób pozostających bez zatrudnienia. Jest to forma pomocy określona w budżecie danego projektu współfinansowanego ze środków UE w ramach POKL.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 czerwca 2011r.):

Czy usługi szkoleniowe oraz doradcze i z zakresu pośrednictwa realizowane na rzecz Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia16 czerwca 2011r.): usługi szkoleniowe oraz doradcze i z zakresu pośrednictwa realizowane na rzecz Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o których mowa ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust 17a ustawy o VAT dodany do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca jest podmiotem realizującym projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Obecnie realizuje projekt „…", realizowany w ramach poddziałania 6.1.1 „Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia osób pozostających bez zatrudnienia. Osiągnięcie tego rezultatu jest możliwe dzięki realizacji celów szczegółowych: eliminacji niskich kwalifikacji zawodowych osób objętych projektem, eliminacji barier motywacyjnych, eliminacji barier finansowych (bezpłatna oferta szkoleniowa, dodatek szkoleniowy), eliminacji barier komunikacyjnych (dostępność oferty projektu), eliminacji barier dotyczących płci i niepełnosprawności, eliminacji barier organizacyjnych (kompleksowość proponowanych szkoleń).

W ramach tego projektu Wnioskodawca realizuje następujące szkolenia:

  • Warsztaty rozwoju osobistego.
  • Szkolenia z zakresu nauki jeżyków obcych.
  • Szkolenia z zakresu obsługi komputera i pakietu biurowego MS Office.
  • Warsztaty Aktywne Poszukiwania Pracy.
  • Doradztwo zawodowe.
  • Pośrednictwo pracy.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca jest wykonawcą przedmiotowych usług szkoleniowych. Szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje Beneficjent (w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Wnioskodawca jest Wykonawcą usługi. Dla Wnioskodawcy zleceniodawcą w zakresie wymienionych we wniosku usług jest Beneficjent. Wnioskodawca zawiera umowę o świadczenie przedmiotowych usług z Beneficjentem.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę, że przy rozstrzyganiu kwestii dotyczących ewentualnych świadczeń złożonych (kompleksowych), na gruncie ww. przepisów podatkowych, szczególne miejsce zajmuje orzecznictwo wspólnotowe. Z orzecznictwa tego wynika przede wszystkim, że zasadą jest, że każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać, że stanowią jedno świadczenie kompleksowe w rozumieniu obowiązujących przepisów dyrektywy Rady. Oznacza to, że traktowanie świadczeń jako kompleksowych (złożonych) stanowi wyjątek od ww. reguły i nie można zasady tej interpretować w sposób szeroki.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeśli usługi doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy, które realizowane są w ramach projektu „…”, świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy obejmującej świadczenie usług edukacyjnych, usług doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy stanowią element niezbędny do wykonywania usługi edukacyjnej, a usługa edukacyjna jest przeważającą, a usługi doradcze i pośrednictwa pracy stanowią w istocie usługę edukacyjną – stanowią one zatem nierozerwalną całość.

Projekt ten jako kompleksowa usługa szkoleniowa stanowi zatem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca jest głównym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych, które są finansowane w całości ze środków publicznych to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi zleceniodawcy płacą Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w każdym z realizowanych przez te podmioty projektów właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji gdy zapłata za świadczoną usługę nie następuje w całości ze środków publicznych) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Nadmienia się, że w zakresie pozostałych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj