Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/423-6/11/MM
z 3 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/423-6/11/MM
Data
2011.06.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
deklaracje
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
korekta
korekta podatku
wpłaty z zysku


Istota interpretacji
Czy na skutek dokonanych korekt Spółka zobowiązana jest do dokonania korekty deklaracji WZS-1R za 2008r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 03 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie możliwości korekty wpłaty z zysku za 2008r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 marca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie możliwości korekty wpłaty z zysku za 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka będąca wnioskodawcą ma status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i tym samym była zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku. W 2010r. w trakcie badania sprawozdania finansowego za 2009r. Spółka stwierdziła, że popełniła błąd w sprawozdaniu finansowym za 2008r. Spółka pomyłkowo ujęła w kosztach finansowych różnice kursowe dotyczące wyceny bilansowej kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup środków trwałych w budowie.

W wyniku popełnionego błędu zysk brutto za 2008r. został zaniżony. Kierując się zasadą rzetelności Spółka dokonała odpowiednich korekt. Z uwagi na to, że sprawozdanie finansowe za 2008r. zostało zatwierdzone w 2009r. a kwota błędu była istotna, skutki powstałego błędu ujęto w sprawozdaniu finansowym za 2009r. Dokonana przez Spółkę korekta wpłynęła na zmniejszenie kosztów bilansowych oraz zwiększenie wyniku brutto nie powodując jednocześnie zmiany podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Uwzględniając powyższe korekty, Spółka zauważa, że dokonana w księgach korekta wpłynęła na zmianę wysokości zysku brutto za 2008r. a tym samym podstawę obliczenia należnej wpłaty z zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na skutek dokonanych korekt Spółka zobowiązana jest do dokonania korekty deklaracji WZS-1R za 2008r....
  2. Czy skutki wprowadzonej korekty, ujęte w księgach i sprawozdaniu finansowym za 2009r. należy rozliczyć w deklaracji WZS-1R w 2009r. tj. w dacie ujawnienia błędu...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o Rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:

  1. niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
  2. koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursów, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 16g ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, cenę nabycia, o której mowa w ust. 3 oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4 koryguje się o równice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zdaniem wnioskodawcy, z cytowanych przepisów wynika zatem, że różnice kursowe dotyczące kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na wytworzenie środków trwałych zwiększają koszt wytworzenia. Odnosząc powołane regulacje do stanu faktycznego, należy stwierdzić, że ujęte przez Spółkę różnice kursowe z wyceny kredytu inwestycyjnego w 2008r. było nieuzasadnione, wpływając jednocześnie na zawyżenie kosztów bilansowych i zmniejszenie wyniku brutto.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w związku z przepisem art. 341 Ordynacji podatkowej, do wpłat z zysku stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej, w którym zawarte zostały między innymi przepisy dotyczące korekty deklaracji i powstanie obowiązku podatkowego.

Przepis art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Jednocześnie zgodnie z art. 21 § 1 zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:

1.zaistnienie zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zdarzenia.

Zdaniem Spółki, zobowiązana jest ona do dokonania korekty deklaracji WZS-1R za 2008r. z uwagi na fakt, iż stwierdziła popełnienie błędu w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym, które skutkuje zaniżeniem kwoty podatku od wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Fakt zatwierdzenia sprawozdania za 2008r. nie ma wpływu na brak możliwości dokonania korekty deklaracji WZS-1R za 2008r. i konieczność ujęcia w zeznaniu za 2009r. tj. w roku, w którym ujęto skutki popełnionego błędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.) przepisy ustawy, stosuje się do:

  • jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
  • spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanym dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Stosowanie do art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.), spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Równocześnie w myśl § 5 ww. rozporządzenia Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R).

Zatem podstawą ustalenia wysokości wpłat z zysku jest zysk brutto, wynikający ze sprawozdania finansowego, które sporządzane jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), pomniejszony o należny podatek dochodowy od osób prawnych, obliczony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397). Tak więc prawidłowość ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku sprowadza się do prawidłowego ustalenia zysku brutto i podatku dochodowego od osób prawnych za dany rok podatkowy. Tylko przy zachowaniu tego warunku możliwe jest ustalenie prawidłowej wysokości wpłaty z zysku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w trakcie badania sprawozdania finansowego za 2009r. Spółka stwierdziła, że popełniła błąd w sprawozdaniu finansowym za 2008r., gdyż pomyłkowo w kosztach finansowych ujęła różnice kursowe dotyczące wyceny bilansowej kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup środków trwałych w budowie. W wyniku popełnionego błędu zysk brutto za 2008r. został zaniżony.

Z przepisów ww. ustawy o rachunkowości wynika, że zatwierdzenie sprawozdania finansowego poprzedza przeprowadzenie badania tego sprawozdania w trybie art. 53 i 54 ww. ustawy o rachunkowości. Otrzymanie zaś informacji o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, zgodnie z art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego oznacza obowiązek ich ujęcia w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym podmiot ten informacje otrzymał. Jeżeli zaś mają one charakter błędu podstawowego, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem błędu przenosi się na kapitał własny i wykazuje jako „zysk (strata) z lat ubiegłych”.

Z powyższego wynika zasada trwałości sprawozdań finansowych. Jednakże brak możliwości korekty zatwierdzonego sprawozdania finansowego nie oznacza, że podmiot nie może dokonać korekty deklaracji wpłaty z zysku, które to korekty regulują przepisy działu III ustawy Ordynacji podatkowej.

Stosownie do art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa takich zastrzeżeń nie wprowadzają.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Stosownie do art. 21 § 1 pkt 1 i § 2 zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w § 1 pkt 1, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym, był on obowiązany dokonać prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dniu po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego odpowiednio za 2008r., 2009r. i 2010r. oraz w tym terminie złożyć stosowne deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dokonać płatności zobowiązania z tego tytułu na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Wobec tego, że podstawa ustalenia wysokości wpłat z zysku za 2008r. uległa zmianie na skutek błędnego ujęcia w kosztach finansowych różnic kursowych kredytu inwestycyjnego zaciągniętego na zakup środków trwałych w budowie, Spółka na podstawie art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa jest zobowiązana do złożenia korekty uprzednio złożonej deklaracji WZS-1R za 2008r.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy, iż fakt zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2008r. nie ma wpływu na możliwości dokonania korekty deklaracji WZS-1R za 2008r. uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj