Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-172/11-4/AK
z 24 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-172/11-4/AK
Data
2011.08.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
wkład
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot podatku VAT naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych w projekcie szkoleniowym?



Wniosek ORD-IN 289 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) uzupełnionym w dniu 29 lipca 2011r. (data wpływu 3 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia czy dotacja pokrywająca koszty realizowanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1.1., stanowi obrót i podlega opodatkowaniu – jest prawidłowe,
  • ustalenia czy wkład własny wnoszony przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1.1, stanowi obrót i podlega opodatkowaniu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. ustalenia czy otrzymana dotacja oraz wkład własny wniesiony przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1.1, stanowią obrót i podlegają opodatkowaniu,
  2. prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1.1

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 lipca 2011r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – będący podatnikiem VAT czynnym, świadczy usługi informatyczne, usługi doradcze oraz usługi szkoleniowe dla firm, które opodatkowane są podstawową stawką VAT (23%).

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Wnioskodawca realizuje projekt szkoleniowy finansowany z funduszy Unii Europejskiej i budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO-KL) oraz wkładu własnego wnoszonego przez firmy, dla których świadczy ww. usługi. Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje w formie zaliczki. Ceny szkoleń sfinansowanych dotacją nie odbiegają od cen rynkowych – nie są niższe, aniżeli podobne usługi świadczone przez inne podmioty.

Wnioskodawca realizuje projekt, który finansowany jest częściowo z funduszy unijnych oraz częściowo ze środków firm, na rzecz których realizowane są szkolenia. Firma, na rzecz której projekt jest realizowany, jest Beneficjentem Pomocy i Pracodawcą, który w ramach projektu szkoli swoich pracowników.

Firma, dla której świadczone są usługi, wnosi wkład własny stanowiący różnicę między całkowitą wartością projektu, a kwotą dotacji. Wkład własny firmy, na rzecz której realizowany jest projekt, jest wnoszony w postaci pieniężnej na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Wnioskodawcę.

Projekt jest w 74,69 % finansowany z dotacji unijnych, a w pozostałej części przez ww. firmy, które delegują swoich pracowników na szkolenia.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 29 lipca 2011r. wynika, że:

  1. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 – Działanie 2.1.- 2.1.1.
  2. Faktury są wystawiane na rzecz firm, które kierują swoich pracowników na szkolenia informatyczne realizowane przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu.
  3. Przedmiotowy projekt nie jest projektem inwestycyjnym, zatem wydatki dokonywane w ramach projektu nie mają charakteru inwestycji, tylko zwykłego kosztu świadczenia usług.
  4. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania,
  5. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  6. Usługi szkolenia objęte przedmiotem wniosku nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę posiadającą wpis do ww. ewidencji.
  7. Wnioskodawca nie prowadzi usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku dotacji pokrywającej koszty w 74,69 % otrzymana dotacja stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu...
  2. Czy wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dotacja, jaką otrzymuje Wnioskodawca, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę. Dotacja ta jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Usługi szkoleniowe są świadczone w cenach rynkowych niezależnie od otrzymanej kwoty dotacji. Pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie sprzedaży.

Reasumując otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie powiększa obrotu z tytułu świadczenia usług szkoleniowych objętych projektem. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawcy wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez firmy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co prawda Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a wkład w postaci pieniężnej uznaje za wynagrodzenie za ich świadczenie. Jednak cały projekt finansowany jest w ponad 74% ze środków unijnych, a to oznacza, że usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W odniesieniu do wkładu własnego wnoszonego do projektu przez firmę (Beneficjenta Pomocy) opodatkowaniu podlega wkład wnoszony w formie pieniężnej. Wnioskodawca przeprowadza bowiem szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a wkład w postaci pieniężnej przekazywany Wnioskodawcy przez firmę (Beneficjenta Pomocy), na rzecz której realizowany jest projekt, należy uznać za wynagrodzenie za ich świadczenie i tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi obrót podlegający opodatkowaniu VAT.

Należy jednak zauważyć, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług szkolenia realizuje projekt, którego koszty w ponad 74% będą pokryte ze środków unijnych i prawie 26% z wkładu uczestników szkolenia.

Ponieważ realizowany projekt jest w przeszło 74% finansowany ze środków unijnych zaliczanych do środków publicznych, to zdaniem Wnioskodawcy zachodzą przesłanki określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Oznacza to, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia informatycznego dla pracowników innych firm finansowane w przeszło 74% ze środków publicznych w całości podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe – w zakresie ustalenia czy dotacja pokrywająca koszty realizowanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1.1, stanowi obrót i podlega opodatkowaniu,
  • za nieprawidłowe – w zakresie ustalenia czy wkład własny wnoszony przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Działanie 2.1. –2.1., stanowi obrót i podlega opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą do nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub usług świadczonych przez podatnika.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje i subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które przekazywane są w celu sfinansowania podstawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną.

Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczonych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, czyli tym samym nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, świadczącym usługi informatyczne, usługi doradcze oraz usługi szkoleniowe dla firm.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej realizuje projekt szkoleniowy finansowany z funduszy Unii Europejskiej i budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO-KL) oraz wkładu własnego wnoszonego przez firmy, dla których świadczy usługi.

Projekt w 74,69 % finansowany jest z dotacji unijnych, a w pozostałej części przez firmy, które delegują swoich pracowników na szkolenia.

Zatem otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu i realizacją szkoleń. Wobec tego należy stwierdzić, iż przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w ww. sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W konsekwencji w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowił czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z funduszy Unii Europejskiego i budżetu Państwa, przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, nie zwiększa obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w tej części należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania Wnioskodawcy, dotyczącego uznania za obrót wnoszonego w postaci pieniężnej wkładu własnego przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wkład w postaci pieniężnej przekazywany Wnioskodawcy przez firmę, na rzecz której realizowany jest ww. projekt, należy uznać za wynagrodzenie za ich świadczenie.

Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny wniesiony przez uczestnika szkolenia stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Tak więc otrzymany wkład pieniężny od firm uczestniczących w szkoleniu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki obowiązującej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi szkolenia.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 29 ustawy zwalani się od podatku usługi świadczenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych.

Powyższe przepisy wymieniają katalog zwolnień od podatku w zakresie kształcenia, wychowania oraz kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. I tak zwolnieniu podlega świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym przez wskazane podmioty, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z ww. usługami związane. Świadczenie usług w zakresie usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego przez podmioty inne niż wymienione w art. 43. ust. 1 pkt 26 ustawy podlega również zwolnieniu pod warunkiem spełnienia przesłanek wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Wnioskodawca nie prowadzi usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Jak wskazał Wnioskodawca, nie świadczy On w ramach projektu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia. Sam fakt ich finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych nie jest wystarczającą przesłanką do zastosowania zwolnienia z ww. § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W związku z tym do wkładu własnego w postaci pieniężnej uczestniczących w szkoleniu firm, stanowiącego wynagrodzenie za te usługi, nie mają zastosowania przepisy regulujące zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca, realizując przedmiotowy projekt, świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota wkładu pieniężnego od firm uczestniczących w szkoleniu.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Równocześnie zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie podał symbolu PKWiU dla świadczonych usług przyjęto, że przedmiotowe usługi nie będą korzystać z obniżonych stawek podatku, objęte będą stawką VAT 23%.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, iż wkład własny wniesiony do projektu w postaci pieniężnej przez firmy uczestniczące w szkoleniu jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 oraz korzysta ze zwolnienia od podatku, należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przedmiotowa dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na pokrycie kosztów realizacji projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast wkład własny wniesiony w postaci pieniężnej przez firmy uczestniczące w szkoleniu, stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 i podlega opodatkowaniu. Jednak nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia są poza systemem oświaty, nie są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania i nie mają na celu kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, to przedmiotowe szkolenia nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ww. przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej ustalenia czy otrzymana dotacja oraz własny wkład pieniężny wniesiony przez firmy, na rzecz których realizowany jest projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Działanie 2.1.- 2.1.1. stanowią obrót i podlegają opodatkowaniu.

Wniosek w części dotyczącej prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu został rozstrzygnięty interpretacją znak: IPTPP1/443-172/11-5/AK.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i stanowiska Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj