Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1329/11/AW
z 29 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1329/11/AW
Data
2011.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności niepodlegające opodatkowaniu
darowizna
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Zakup towarów przez bank w celu przekazania ich w formie darowizny instytucjom typu szkoła czy Policja.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011r. (data wpływu 5 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2011r. (data wpływu 4 sierpnia 2011r.) oraz pismem z dnia 16 sierpnia 2011r. (data wpływu 19 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych darowizn nowego sprzętu komputerowego oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu tego sprzętu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania przekazywanych darowizn nowego sprzętu komputerowego oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu tego sprzętu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2011r. (data wpływu 4 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lipca 2011r. znak IBPP1/443-751/11/AW oraz pismem z dnia 16 sierpnia 2011r. (data wpływu 19 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 sierpnia 2011r. znak IBPP1/443-751/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Bank przekazuje prezenty na cele reprezentacji i reklamy o jednostkowej wartości netto przekraczającej 10 zł, nie prowadząc przy tym ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Przekazanie to opodatkowuje podatkiem VAT, wystawiając fakturę wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Jednocześnie Bank korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów, które przeznaczone są następnie do przekazania w celach reklamy Banku, stosownie do uregulowań wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W przypadku przekazania darowizn rzeczowych Bank przy zakupie nie odlicza podatku VAT i w związku z tym nie wystawia faktury wewnętrznej z podatkiem VAT należnym.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Bank zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej w sprawie dokumentowania i postępowania przy nieodpłatnym przekazaniu towarów na darowizny według stanu na dzień złożenia wniosku, czyli na dzień 28 kwietnia 2011r., a więc po zmianie ustawy, jaka weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2011r.

Bank jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 20 maja 1994r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Bank dokonuje zakupu sprzętu informatycznego dla potrzeb prowadzenia działalności bankowej. Przy zakupie tego sprzętu nie przysługuje Bankowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze zakupowej, gdyż sprzęt komputerowy nabywany jest w celu wykonywania działalności bankowej zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie pisemnej prośby skierowanej do Banku przez różne instytucje takie jak np.: szkoły, Policja, Bank przekazuje używane wcześniej już w swojej działalności zespoły komputerowe ww. instytucjom.

Nie mając prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie zakupu sprzętu komputerowego, Bank nie opodatkowuje przekazania używanych zespołów komputerowych w formie darowizny rzeczowej. Nie wystawia na tę okoliczność faktury wewnętrznej.

Występuje również sytuacja zakupu nowego zespołu komputerowego w celu przekazania jako darowiznę na pisemną prośbę instytucji, np. szkoły. W tej sytuacji Bank, wiedząc w jakim celu dokonuje się zakupu zespołu komputerowego, nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tego sprzętu, w związku z czym nie opodatkowuje jego przekazania jako darowizny rzeczowej na podstawie protokołu przekazania obioru i nie wystawia faktury wewnętrznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011r.):

Czy przekazywane przez Bank darowizny rzeczowe w postaci nowych zespołów komputerowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy w związku z zakupem nowych zespołów komputerowych przysługuje Bankowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011r.), przy zakupie nowego zespołu komputerowego w celu przekazania jego jako darowiznę rzeczową, Bank, wiedząc w jakim celu dokonywany jest zakup, nie dokonuje odliczenia podatku VAT z faktury zakupu, nie opodatkowuje przekazania sprzętu komputerowego i nie wystawia faktury wewnętrznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 kwietnia 2011r., gdyż w piśmie z dnia 29 lipca 2011r. oraz w piśmie z dnia 16 sierpnia 2011r. stanowiących uzupełnienia wniosku z dnia 28 kwietnia 2011r. Wnioskodawca oświadczył, że zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej według stanu na dzień złożenia wniosku, czyli na dzień 28 kwietnia 2011r., a więc po zmianie ustawy, jaka weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2011r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 635 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości o których mowa w ust. 3, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi oraz w zakresie wykonywania czynności zwolnionych z podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 20 maja 1994r. z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca dokonuje zakupu sprzętu informatycznego dla potrzeb prowadzenia działalności bankowej. Przy zakupie tego sprzętu nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze zakupowej, gdyż sprzęt komputerowy nabywany jest w celu wykonywania działalności bankowej zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca podał, że dokonuje zakupu nowego zespołu komputerowego w celu przekazania jako darowiznę na pisemną prośbę instytucji, np. szkoły. W tej sytuacji Wnioskodawca, wiedząc w jakim celu dokonuje się zakupu zespołu komputerowego, nie dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tego sprzętu, w związku z czym nie opodatkowuje jego przekazania jako darowizny rzeczowej na podstawie protokołu przekazania obioru i nie wystawia faktury wewnętrznej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca przekazuje w formie darowizny nowe zespoły komputerowe zakupione na pisemną prośbę różnych instytucji. Już przy zakupie, Wnioskodawca wie, że towar ten zostanie od razu przeznaczony w celu darowania go instytucji, która o to poprosiła. Oznacza to, że sprzęt komputerowy nie zostaje zakupiony w celu związania go z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Zatem przy zakupie tego towaru nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towar ten nabywany był w innym celu niż wykonywanie działalności bankowej zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Tym samym, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, darowizna nowego sprzętu komputerowego nie stanowi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zawartego we wniosku pytania w części dotyczącej darowizn zakupionego wcześniej przez Wnioskodawcę nowego sprzętu komputerowego, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Tut. organ nadmienia, że w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy oraz darowizny używanego sprzętu komputerowego, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj