Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-458/11/JG
z 18 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-458/11/JG
Data
2011.07.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
gospodarstwo rolne
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychód ze sprzedaży działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 06 kwietnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 31 maja 2011r. Znak: IBPB II/2/415-458/11/JG wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 13 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni otrzymała od swojej babki w drodze darowizny w dniu 16 października 2008r. na podstawie aktu notarialnego m.in. nieruchomości składające się z działek o nr 692/1, 193, 3025, 3142, 3333, 3368, 3377 z obrębu 1 oraz działki o nr 29, 38, 94 z obrębu 2. Zgodnie z ewidencją gruntów działka nr 193 ma łączną pow. 0,0858 ha w tym 0,0507 ha stanowią pastwiska trwałe, działka nr 3025 ma pow. 0,0675 ha – grunty orne, działka nr 3142 ma pow. 0,0975 ha – grunty orne, działka nr 3333 ma pow. 0,0510 ha – grunty orne, działka nr 3368 ma pow. 0,0958 ha – grunty orne, działka nr 3377 ma pow. 0,0410 ha – łąki trwałe, działka nr 94 ma pow. 0,2601 ha – grunty orne, działka nr 38 – ma łączną pow. 0,1092 ha w tym 0,0752 ha stanowią pastwiska trwałe, działka nr 29 – ma łączną pow. 0,8269 ha – w tym 0,4153 stanowią pastwiska trwałe, działka nr 692/1 ma pow. 0,0418 ha – grunty orne. Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż w decyzjach w sprawie wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego urząd miasta i gminy przy wymiarze podatku rolnego jako jego podstawę wskazywał grunty o pow. użytków rolnych 1,1959 ha. W dniu 28 stycznia 2011r. wnioskodawczyni zawarła umowę sprzedaży działki nr 692/1 o pow. 0,0418 ha stanowiącej grunty orne. W przedmiotowej umowie kupujący oświadczył, iż jest w posiadaniu ww. działki, którą włączył do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, obszaru 1,10 ha użytków rolnych.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny wskazując, że nieruchomość składająca się z działek o nr 692/1, 193, 3025, 3142, 3333, 3368, 3377 stanowiła część gospodarstwa rolnego. Ww. działki wraz z działkami nr 94, 38, 29 (będące również przedmiotem darowizny z dnia 16 października 2008r.) stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnego. Łączna powierzchnia nieruchomości składających się z działek o nr 692/1, nr 193, nr 3025, nr 3142, nr 3333, nr 3368, nr 3377, nr 94, nr 38, nr 29 przekraczała 1ha użytków rolnych (wskazana powierzchnia dot. gruntów ornych, pastwisk trwałych, łąk trwałych). Stawka podatku rolnego wynosiła 94,100 co stanowi stawkę właściwą dla gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości będącej gruntem ornym przed upływem 5 lat od daty jej nabycia podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w sytuacji, gdy sprzedający był właścicielem gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha użytków rolnych, a kupujący złożył oświadczenie, że zakupioną nieruchomość włączył do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym obszaru 1,10 ha użytków rolnych...

Zdaniem wnioskodawczyni, w związku z faktem, iż w chwili sprzedaży była właścicielką gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha użytków rolnych a kupujący złożył – ujęte w akcie notarialnym oświadczenie, że przedmiotową nieruchomość włączył do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, obszaru 1,10 ha użytków rolnych, dochód uzyskany ze sprzedaży ww. nieruchomości jest zwolniony z podatku dochodowego i w rozliczeniu podatku za 2011r. podatnik nie musi wykazać osiągniętego dochodu ze sprzedaży tej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części lub udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż tej nieruchomości nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z analizy stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w drodze darowizny stała się właścicielką nieruchomości składających się z działek o nr 692/1, 193, 3025, 3142, 3333, 3368, 3377, 94, 38, 29 stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Łączna powierzchnia ww. nieruchomości przekraczała 1 ha użytków rolnych - wskazana powierzchnia dot. gruntów ornych, pastwisk trwałych, łąk trwałych. Wnioskodawczyni w dniu 28 stycznia 2011r. zawarła umowę sprzedaży działki nr 692/1 o pow. 0,0418 ha stanowiącej grunty orne. Kupujący w umowie oświadczył, iż jest w posiadaniu ww. działki, którą włączył do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Na wstępie należy zauważyć, iż będąca przedmiotem sprzedaży w dniu 28 stycznia 2011r. działka o nr 692/1 wchodziła w skład gospodarstwa rolnego a jej właścicielem wnioskodawczyni stała się na skutek zawartej w dniu 16 października 2008r. umowy darowizny.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż dokonana w 2011r. sprzedaż działki stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako że zbycia tej działki dokonano przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Przedmiotowa sprzedaż podlega opodatkowaniu według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Gospodarstwa rolnego nie tworzą więc grunty o charakterze innym niż użytki rolne bądź grunty zadrzewione lub zakrzewione na użytkach rolnych. Gospodarstwa rolnego nie tworzą np. grunty leśne – a w związku z tym sprzedaży gruntów o charakterze leśnym nie dotyczy zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich.

W stanie faktycznym sprawy wnioskodawczyni dokonała sprzedaży działki nr 692/1 o pow. 0,0418 ha stanowiącej grunty orne. Przedmiotowa działka wchodziła w skład gospodarstwa rolnego obejmującego kilkanaście działek stanowiących użytki rolne. W akcie notarialnym umowy sprzedaży przedmiotowej działki kupujący oświadczył, że przedmiotową nieruchomość włączył do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Zaistnienie powyższych okoliczności wskazuje zatem na spełnienie przesłanek uprawiających wnioskodawczynię do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowej działki korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj