Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-674/11/HS
z 30 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-674/11/HS
Data
2011.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akt notarialny
darowizna
dział spadku
grunty rolne
przychód
spadek
sprzedaż
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy zbycie gruntu nabytego w spadku i w drodze działu spadku będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 30 maja 2011r.), uzupełnionym w dniu 12 lipc 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 22 czerwca 2011r. Znak: IBPBII/2/415-674/11/HS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 12 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26 czerwca 2007r. wnioskodawczyni nabyła na podstawie umowy darowizny od matki działkę nr 167/24 o obszarze 1,0205 ha (lasy) oraz na podstawie spadku po zmarłym ojcu niezabudowaną działkę nr 414/89 o obszarze 0,4455 ha (pole orne). W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, iż jej ojciec zmarł dnia 31 lipca 1994r.

Uprawnione do spadku po nim w udziałach po #188; były matka wnioskodawczyni, wnioskodawczyni oraz jej dwie siostry. Spadek obejmował nieruchomości niezabudowane oraz zabudowane stanowiące w całości 1,0087 ha powierzchni. Następnie spadkobierczynie dokonały działu spadku poprzez zawarcie w dniu 26 czerwca 2007r. umowy w formie aktu notarialnego. Przedmiotem działu spadku była nieruchomość o obszarze 1,0087 ha składająca się z działki nr 414/89 o obszarze 0,4455 ha, która jest niezabudowana, nieogrodzona i nieuzbrojona oraz z działek o nr 393/64, 394/64, 395/64, 229/108, 230/108 o łącznym obszarze 0,5632 ha. Działki te są zabudowane domem mieszkalnym parterowym z poddaszem, murowanym o powierzchni użytkowej 98 m2 oraz murowanym budynkiem gospodarczym i stodołą o łącznej powierzchni użytkowej 92,50 m2. Spadkobierczynie działu spadku dokonały w ten sposób, że spadek otrzymały dwie osoby: niezabudowaną działkę nr 414/89 o obszarze 0,4455 ha (pole) w całości nabyła wnioskodawczyni, a resztę nieruchomości stanowiącej zabudowane działki nr 229/108, 230/108, 393/64, 394/64 o łącznym obszarze 0,5632 ha nabyła w całości jej siostra (dom mieszkalny parterowy murowany z poddaszem, murowany budynek gospodarczy i stodoła).

Wnioskodawczyni wskazuje, iż w planie zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy działka nr 414/89 położona jest na terenach rolnych bez prawa zabudowy, natomiast pozostałe działki wymienione powyżej położone są częściowo w terenach zabudowy mieszkaniowej, a częściowo w terenach rolnych. Łączna wartość majątku podlegająca działowi spadku wynosiła 100 000 zł, natomiast wartość majątku, który otrzymała wnioskodawczyni w wyniku działu spadku - 40 000 zł. Przedmiotem sprzedaży w dniu 30 grudnia 2010r. była tylko działka nr 414/89 nabyta w drodze spadku po ojcu wnioskodawczyni stanowiąca jego majątek odrębny. Działka nabyta od matki nie została sprzedana.

Wnioskodawczyni wskazuje, że powyższe obie nieruchomości są nieruchomościami niezabudowanymi, stanowiącymi część gospodarstwa rolnego, są to nieruchomości rolne oraz lasy, które po nabyciu nie utraciły charakteru rolnego ani nie zmieniły swojego przeznaczenia. Wnioskodawczyni w chwili nabywania działek nie prowadziła już gospodarstwa rolnego ponieważ dwa lata wcześniej przepisała je córce. Otrzymane przez wnioskodawczynię pole orne było stale uprawiane i nie zmieniło ono swojego rolnego przeznaczenia.

W dniu 30 grudnia 2010r. wnioskodawczyni sprzedała pole orne tj. parcelę nr 414/89 położoną na terenach rolniczo-osadniczych o symbolu RO, częściowo na terenach upraw polowych i ogrodniczych o symbolu planu R1 – bez prawa budowy nowej zabudowy.

Nabytą nieruchomość nabywcy przyłączyli do należącego do nich gospodarstwa rolnego- jedno z małżonków prowadzi gospodarstwo rolne od wielu lat i odprowadza z tytułu jego prowadzenia składki na ubezpieczenie do KRUS. Nabyta przez nich nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego i jest nadal uprawiana zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając przedmiotową nieruchomość wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, według stanu prawnego na dzień 01 stycznia 2007r....

Zdaniem wnioskodawczyni, nabyta przez nią na podstawie umowy darowizny i o dział spadku działka rolna stanowiąca część gospodarstwa rolnego była uprawiana zgodnie z przeznaczeniem i utrzymywana w charakterze rolnym. Po trzech latach i pięciu miesiącach wnioskodawczyni sprzedała ją nabywcom, którzy posiadają gospodarstwo rolne (mają wspólność majątkową), jeden z małżonków prowadzi to gospodarstwo osobiście i uprawia dalej nabytą działkę zgodnie z jej przeznaczeniem. Kupione od wnioskodawczyni działki nie utraciły charakteru rolnego. Wobec powyższego wnioskodawczyni uważa, że w rozliczeniu za 2010r. może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu. W przedmiotowej sprawie istotnym jest zatem ustalenie momentu nabycia nieruchomości.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców jest data śmierci spadkodawcy. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W myśl art. 1035 Kodeksu cywilnego, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Dochodzi wówczas do powstania wspólności majątku spadkowego. Wspólnością objęte są wszystkie prawa majątkowe podlegające dziedziczeniu i istniejące w chwili otwarcia spadku, a więc także prawa z istoty swej podzielne.

W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom. Dział spadku jest więc czynnością wtórną do nabycia spadku, nie można nabyć własności rzeczy tylko i wyłącznie w drodze działu spadku, bez nabycia spadku.

Jednakże nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie) stanowi o nowej dacie nabycia nieruchomości w tej części, która przekracza udział nabyty w spadku.

Jeżeli w wyniku działu spadku udział w nieruchomości się zwiększa, tj. przekracza udział nabyty uprzednio w spadku to data działu spadku będzie również datą nabycia tego udziału w nieruchomości, o który zwiększył się udział w niej po dokonaniu działu spadku. Udział ten przed działem spadku był bowiem własnością innych spadkobierców, nie należał zatem do osoby, która go otrzymała dopiero w wyniku działu spadku. Zatem nabycie w wyniku działu spadku części majątku spadkowego, który należał do innych spadkobierców, co do zasady należy traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z wniosku, przedmiotem spadku odziedziczonego po ojcu przez cztery spadkobierczynie był majątek o wartości 100 000 zł. Wnioskodawczyni jako jedna z czterech spadkobierczyń w wyniku nabycia spadku odziedziczyła udział w spadku wynoszący 1/4, a więc majątek o wartości 25 000 zł, natomiast w wyniku działu spadku otrzymała majątek o wartości 40 000 zł, czyli otrzymała majątek o wartości większej niż ten otrzymany w spadku. Wartość majątku jaki nabyła w drodze działu spadku w stosunku do wartości majątku nabytego w spadku zwiększyła się o 15 000 zł i kwota ta odpowiada udziałowi nabytemu w dziale spadku. Zatem mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powyższe przepisy, stwierdzić należy, że wnioskodawczyni sprzedaną działkę nr 414/89 nabyła w dwóch datach: w 1994r. w spadku po ojcu i w 2007r. w drodze działu spadku.

Należy zatem stwierdzić, że przychód ze sprzedaży w dniu 30 grudnia 2010r. odpowiadający proporcjonalnie wartości udziału nabytego w spadku z uwagi na fakt, iż sprzedaż nastąpiła po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tę część przychodu ze sprzedaży w 2010r. nieruchomości należy obliczyć w następujący sposób: wartość majątku otrzymaną w spadku podzielić przez wartość majątku (działki) otrzymaną w drodze działu spadku i ustalonym procentem pomnożyć przez cenę sprzedaży działki w 2010r.

W odniesieniu natomiast do części nabytej w drodze działu spadku w 2007r. przychód ze sprzedaży odpowiadający proporcjonalnie wartości udziału nabytego w drodze działu spadku ponad udział nabyty w spadku, dokonany przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie stanowić będzie źródło przychodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2007r. Tę część przychodu ze sprzedaży w 2010r. nieruchomości należy obliczyć w następujący sposób: wartość majątku otrzymaną ponad udział w spadku podzielić przez wartość majątku (działki) otrzymaną w drodze działu spadku i ustalonym procentem pomnożyć przez cenę sprzedaży działki w 2010r.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Przychodem z odpłatnego zbycia jest, jak wskazano powyżej, cena pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty prowizji dla biura pośrednictwa obrotu nieruchomościami, koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Jeżeli w związku z zawarciem umowy sprzedaży wnioskodawczyni poniosła koszty odpłatnego zbycia nieruchomości – to będą one dotyczyły całej nieruchomości. Powinna je zatem rozdzielić proporcjonalnie na przychód ze sprzedaży nie stanowiący źródła przychodu i przychód podlegający opodatkowaniu.

W myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto stosownie do art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych w 2008r. nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z art. 30e ust. 4 ustawy podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podatek ten należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy w którym nastąpiło zbycie nieruchomości (PIT -36).

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 136 poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się:

  1. grunty orne,
  2. sady,
  3. łąki trwałe,
  4. pastwiska trwałe,
  5. grunty rolne zabudowane,
  6. grunty pod stawami,
  7. rowy.

Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

  1. lasy,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni sprzedała w 2010r. nabyty w spadku i w drodze działu spadku grunt rolny o powierzchni 0,4455 ha innej osobie. Strona informuje, iż po sprzedaży grunt ten nadal będzie gruntem rolnym i wejdzie w skład gospodarstwa rolnego nabywcy. Grunt nie utraci więc swojego obecnego charakteru. Przedmiotem sprzedaży nie była natomiast nieruchomość o powierzchni 1,0205 ha otrzymana przez wnioskodawczynię od matki w drodze darowizny w 2007r. stanowiąca las.

Zatem należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka zwolnienia, a mianowicie sprzedaż gospodarstwa rolnego lub jego części, albowiem przedmiotem sprzedaży jakiej wnioskodawczyni dokonała nie było gospodarstwo rolne ani też jego część, którego wnioskodawczyni byłaby właścicielką lub posiadaczką. Wnioskodawczyni po dokonaniu działu spadku była wprawdzie właścicielką nieruchomości o łącznym obszarze przekraczającym 1 ha, jeśli dodać powierzchnię działki otrzymanej w darowiźnie od matki i działki otrzymanej w spadku i dziale spadku po ojcu, jednakże grunty te nawet łącznie nie stanowiły gospodarstwa rolnego. Z § 68 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. wynika, że las nie został wymieniony jako grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego, tj. nie został sklasyfikowany jako użytek rolny lub jako grunt zadrzewiony i zakrzewiony na użytkach rolnych, zatem grunt stanowiący las w żadnym wypadku nie może tworzyć definicji gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni wskazała, iż przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenach rolnych bez prawa do zabudowy, a działki nabyte od matki w drodze darowizny w 2007r. o powierzchni 1, 0205 ha to las. Jednakże aby być zwolnionym w świetle art. 21 ust. 28 rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym w momencie sprzedaży grunt musi stanowić gospodarstwo rolne lub jego część, a sprzedający ma być właścicielem lub posiadaczem gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni swoje gospodarstwo rolne przekazała córce, a potem grunty, które nabyła nie stworzyły już nowego gospodarstwa rolnego, ponieważ lasy nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Tymczasem żeby skorzystać ze zwolnienia trzeba sprzedawać obszar będący częścią swojego a nie cudzego gospodarstwa rolnego. Oznacza to, że w niniejszej sprawie wnioskodawczyni nie spełniła warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości korzystałby ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie, ale tylko wówczas, gdy w momencie sprzedaży wnioskodawczyni była właścicielką lub współwłaścicielką gospodarstwa rolnego, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca. I bez znaczenia dla rozstrzygnięcia pozostaje fakt, iż pozostałe warunki przedmiotowego zwolnienia są spełnione.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko wnioskodawczyni w zakresie możliwości zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w spadku po ojcu i drodze działu spadku należy uznać za nieprawidłowe. Przychód ze sprzedaży działki odpowiadający proporcjonalnie części nabytej w drodze działu spadku w 2007r. będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30e ww. ustawy.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj