Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-968/11/RSz
z 29 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-968/11/RSz
Data
2011.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
geodezja
kartografia
opłata
opodatkowanie
organ władzy publicznej


Istota interpretacji
stawka podatku dla dostawy map drukowanych - wytwarzanych metodą poligraficzną



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 11 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2011r. znak: ...(data wpływu 21 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy map drukowanych - wytwarzanych metodą poligraficzną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku dla dostawy map drukowanych - wytwarzanych metodą poligraficzną.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2011r. znak: ... (data wpływu 21 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-570/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) do zadań marszałka województwa w zakresie zasobów wojewódzkich należy gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999r. w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania zasobu (Dz. U. Nr 49, poz. 493) udostępnianie zasobu polega na umożliwieniu wglądu do oryginałów lub sprzedaży ich kopii, sporządzanych także na nośnikach informacji, na podstawie:

  1. zgłoszenia prac geodezyjnych i kartograficznych, zamówień na materiały do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych nie podlegających zgłoszeniu lub zamówień na materiały do wykonania operatów szacunkowych nieruchomości – w zakresie zasobu bazowego i zasobu użytkowego;
  2. zamówień na mapy i informacje - w zakresie zasobu użytkowego (§ 10 ust. 1 pkt 1 i 2).

Powyższe czynności udostępniane są odpłatnie. Wysokość opłat za udostępnianie zasobu reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333). Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej jest jednostką budżetową województwa X i na mocy statutu nadanego uchwałą Nr ZZ z dnia 14 lutego 2011r. Sejmiku Województwa X celem wypełnienia powyższych obowiązków ustawowych posiada w zakresie swoich działań m.in.:

  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
  2. udostępnianie materiałów i danych z wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym: przyjmowanie i ewidencjonowanie zamówień; świadczenie usług w zakresie obsługi zasobu; sprzedaż materiałów i danych; nieodpłatne przekazywanie danych; promowanie oraz udzielanie i upowszechnianie informacji o zasobie (§ 5 pkt 1 i 2).

Dodatkowo, zgodnie z § 5 pkt 11 statutu, do zadań Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej należy również wykonywanie usług związanych z przedmiotem działalności WODGiK z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury technicznej. Powyższe usługi określone przez Sejmik Województwa w § 5 statutu tut. jednostka również wykonuje odpłatnie - na podstawie uchwały Zarządu Województwa X nr I/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r. - a są to w szczególności takie czynności jak: plotowanie (drukowanie map), skanowanie map, laminowanie map. Każdorazowe wykonanie usługi odbywa się na podstawie pisemnego zamówienia złożonego przez klienta i jego akceptacji przez jednostkę w wyniku, czego dochodzi do zawarcia umowy cywilnoprawnej na zasadzie oferty i jej przyjęcia. Powyższe usługi są wyodrębnione od czynności związanych z udostępnianiem zasobu zarówno poprzez uregulowanie ich w odrębnym punkcie w statucie.

Ponadto, Wnioskodawca w ramach zadań ustawowych związanych z prowadzeniem i gromadzeniem wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, określonego szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999r. w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania zasobu, zajmuje się m.in. sprzedażą map drukowanych (np. mapy topograficzne, mapy tematyczne, ortofotomapy). Ceny sprzedaży powyższych map ustalone są w oparciu o uchwałę Zarządu Województwa X nr I/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r., która ustala ceny minimalne sprzedaży oraz Zarządzenie Dyrektora WODGiK nr 3/2008 z dnia 20 października 2008r., które ustaliło ceny ostateczne. W powyższe mapy tut. jednostka zaopatruje się w Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w W., uiszczając od tej czynności zakupu podatek VAT w wysokości 7% (do końca roku 2010) i 5% od 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe mapy naliczał od powyższej czynności 7% podatku VAT do końca 2010r., a obecnie podatek ten nalicza w wysokości 5%.

W związku z pojawiającymi się w wojewódzkich ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz w Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w W. rozbieżnościami interpretacyjnymi, powstała wątpliwość, co do konieczności i wysokości naliczania podatku VAT od sprzedawanych klientom map drukowanych.

W zakresie numeracji nadanej przez Główny Urząd Statystyczny tut. jednostka posługiwała się dotychczas dwoma oznaczeniami 22.11 (mapy drukowane), 74.20.7 (pozostała działalność), a obecnie (od 1 stycznia 2011r.) posługuje się numerami: 58.11.16.0 (mapy drukowane) i 71.12.35.0 (pozostała działalność).

Odnosząc się do literalnego brzmienia art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym zaistniała wątpliwość, czy Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, jako jednostka budżetowa województwa X, mieści się podmiotowo w przytoczonej powyżej normie, a przez to czy nie jest uznawany za podatnika, czy też konieczne jest naliczanie przez niego podatku VAT od czynności wykonywanych na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333). Nadto, kwestia wykonywania usług związanych z przedmiotem działalności WODGiK z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury technicznej w postaci plotowania (drukowania map), skanowania map, laminowanie map wymaga rozstrzygnięcia, czy należy ją traktować jako czynność wykonywaną na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej a przez to w tej kwestii uznać WODGiK za podatnika podatku od towarów i usług. W przypadku przyjęcia, iż jest to czynność cywilnoprawna odpowiedzi wymaga pytanie, czy i w jakiej wysokości podatek od towarów i usług należy od tej czynności naliczyć.

W ww. piśmie z dnia 19 lipca 2011r., Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

  1. w uzupełnieniu pkt 47 zapytania brakującym aktem prawnym jest ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a przepisem który budzi wątpliwości w zakresie jego stosowania jest art. 41 ust. 2a tejże ustawy,
  2. odnośnie wyjaśnienia dotyczącego kolejnego braku wskazano jednoznacznie, iż Wnioskodawca oczekuje interpretacji odnośnie przepisów wskazanych właśnie w pkt 47 zapytania wraz z powyższym uzupełnieniem w tym zakresie oraz w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego od dnia 14 lutego 2011r.,
  3. mając świadomość, iż organ nie jest uprawniony do rozstrzygnięcia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w zakresie czynności wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. Wnioskodawca doprecyzował, iż plotowanie map, skanowanie map, laminowanie map wykonywane odpłatnie na podstawie uchwały Zarządu Województwa X nr 1/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r. stanowią czynności dodatkowe a sprzedaż map drukowanych wytwarzanych metodą poligraficzną (np. ortofotomapy, mapy topograficzne, mapy tematyczne), stanowi czynność z zakresu administracji publicznej, które nałożone zostały na tut. jednostkę odrębnymi przepisami,
  4. nie ma wątpliwości, iż rozstrzygnięcie dotyczy jego indywidualnej sprawy, wskazanie, iż zapytanie dotyka materii będącej sporną również w innych ośrodkach o zbieżnej działalności, miało charakter przykładowy,
  5. nie oczekuje od organu rozstrzygnięcia, czy wykonywanie usług przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem infrastruktury technicznej jednostki należy traktować jako czynności wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej i w związku ze wskazaniem organu na doprecyzowanie w tym zakresie wskazuje, iż czynności te należy traktować jako świadczone w drodze ww. umowy,
  6. odnośnie klasyfikacji PKWiU, usługi wymienione przez Wnioskodawcę, które objęte są przedmiotem zapytania wskazane zostały, zgodnie z kluczem przejścia na klasyfikację mającą zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011r. Klasyfikacja wskazana we wniosku, a więc 58.11.16.0 (mapy drukowane) i 71.12.35.0 (pozostała działalność) dokonana jest zatem w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008r. Nr 207, poz. 1293). Wskazanie wcześniejszej numeracji miało charakter pomocniczy.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż wobec wezwania do weryfikacji przedstawionych stanów faktycznych wobec zaistniałych zapytań, bez podania przez organ bliższych wytycznych w tym zakresie, z ostrożności Wnioskodawca postanowił uznać, iż zapytanie dotyczy 4 stanów faktycznych i wniósł w tymże zakresie uzupełniającą opłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w piśmie uzupełniającym z dnia 19 lipca 2011r.), oznaczone jako nr 2:

Czy od sprzedawanych map drukowanych - wytwarzanych metodą poligraficzną - tut. jednostka winna naliczać podatek VAT a jeśli tak to w jakiej wysokości...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie zmodyfikowane w piśmie z dnia 19 lipca 2011r.).

W przedmiocie map drukowanych - wytwarzanych metodą poligraficzną – Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podatek VAT powinien być naliczany oraz przyjmuje stawkę podatku VAT w wysokości 5%, zgodnie z PKWiU nr 58.11.16.0. Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż w ocenie Wnioskodawcy, usługi te mieszczą się w katalogu PKWiU 58.11.16.0, a przez to zawarte są w załączniku nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do którego odsyła art. 41 ust. 2a tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w części objętej pytaniem nr 2 - uznaje się za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 lipca 2011r. doprecyzował opis zaistniałego stanu faktcyznego, zadane pytania oraz własne stanowisko w sprawie. Wskazane powyżej pytanie i własne stanowisko przywołane zostało w postaci wynikającej z ww. pisma Wnioskodawcy z dnia 19 lipca 2011r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie, zgodnie z prośbą Wnioskodawcy, odnosi się do pytania i własnego stanowiska zawartego w tym piśmie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W świetle powyższego, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług – w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.

Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

  • jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
  • odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Na podstawie art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), województwo jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w art. 14 ust. 2 ww. ustawy wskazano, iż ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Stosownie do art. 7c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań marszałka województwa należy w szczególności:

  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
  2. zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw;
  3. tworzenie, w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju, oraz prowadzenie i udostępnianie bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8, oraz standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3;
  4. analiza zmian w strukturze agrarnej oraz programowanie i koordynacja prac urządzeniowo-rolnych;
  5. monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji;
  6. współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym prowadzeniu bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4, w części dotyczącej obszaru województwa.

W myśl art. 18 pkt 2 wskazanej ustawy, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia marszałka województwa - w zakresie zasobu wojewódzkiego.

W myśl art. 40 ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do marszałków województw – w zakresie zasobów wojewódzkich.

Stosownie do art. 40 ust. 3c ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (…).

W art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999r. w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i wyłączania z zasobu oraz udostępniania zasobu (Dz. U. Nr 49, poz. 493) w § 1 stanowi, iż ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  1. materiałach - rozumie się przez to zbiory map oraz materiały i dokumenty w postaci operatów, rejestrów, wykazów, katalogów, map, wydawnictw, zdjęć lotniczych i satelitarnych, baz danych oraz banków danych, gromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, zwanym dalej "zasobem",
  2. ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 17 maja 1989r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241, z 1991r. Nr 103, poz. 446, z 1996r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997r. Nr 54, poz. 349, Nr 115, poz. 741 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1998r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126).

Zgodnie z § 3 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zasób centralny jest gromadzony w Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

Zasoby wojewódzkie są gromadzone w wojewódzkich ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej (§ 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej zajmuje się m.in. sprzedażą map drukowanych (np. mapy topograficzne, mapy tematyczne, ortofotomapy).

Mapy te Wnioskodawca nabył od Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w W. ze stawką 5%.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż ceny sprzedaży powyższych map ustalone są w oparciu o uchwałę Zarządu Województwa X nr I/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r., która ustala ceny minimalne sprzedaży oraz Zarządzenie Dyrektora WODGiK nr 3/2008 z dnia 20 października 2008r., które ustaliło ceny ostateczne.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że opisaną we wniosku sprzedaż map, których ceny są ustalane w oparciu o uchwałę Zarządu Województwa X nr I/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r., ustalającą ceny minimalne sprzedaży oraz Zarządzenie Dyrektora WODGiK nr 3/2008 z dnia 20 października 2008r., ustalające ceny ostateczne, nie można utożsamiać z czynnościami, wykonywanymi w ramach ustawowo nałożonych na Wnioskodawcę zadań związanych z prowadzeniem i gromadzeniem wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, których odpłatność jest regulowana przepisami ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Tylko bowiem w odniesieniu do czynności, których odpłatność reguluje ww. rozporządzenie należy uznać za czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ odpłatność za sprzedawane mapy wynika z ww. uchwały Zarządu Województwa X oraz cyt. Zarządzenia Dyrektora WODGiK a nie jest regulowana przepisami ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r., należy przyjąć, iż nie ma tu zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał, iż od 1 stycznia 2011r. posługuje się nadanym przez Główny Urząd Statystyczny symbolem PKWiU 58.11.16.0 (mapy drukowane).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2a wskazanej ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do cyt. ustawy o VAT, pod pozycją 32 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braille’a.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 cyt. ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru (danej usługi) z danego grupowania.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Zatem, zdaniem tut. organu, w sytuacji gdy pobierane opłaty nie wynikają z przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ani z przepisów rozporządzeń wykonawczych, to dla dostawy wyżej opisanych map (np. map topograficznych, map tematycznych, ortofotomap) (sklasyfikowanych w PKWiU 58.11.16.0) wytwarzanych metodami poligraficznymi, to wówczas zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca wykonuje zadania wynikające z zakresu administracji publicznej, nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, wynikają z uchwały Zarządu Województwa X nr I/2007 z dnia 13 kwietnia 2007r., to wówczas Wnioskodawca nie ma obowiązku do naliczania podatku VAT, przy sprzedaży materiałów (np. map topograficznych, map tematycznych, ortofotomap) stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Jednakże, w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży opisanych powyżej map, na podstawie konkretnych umów zawartych z klientami w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora WODGiK nr 3/2008 z dnia 20 października 2008r., to wówczas sprzedaż wyżej opisanych map podlega opodatkowaniu stawka podatku VAT w wysokości 5%, zgodnie z art. z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zastosowania stawki do dostawy wyżej opisanych map (np. map topograficznych, map tematycznych, ortofotomap), według stanu prawnego obowiązującego od dnia 14 lutego 2011r., gdyż kwestia ta była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, iż analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej map, będących przedmiotem dostawy, do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy, w części dotyczącej stanu faktycznego, odnośnie pytania nr 1, nr 3 i nr 4 jest przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj