Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-570/11-5/JK
z 27 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-570/11-5/JK
Data
2011.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
azbest
dotacja celowa
płatnik
ryczałty
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej


Istota interpretacji
Czy usługa pokrywana z budżetu Wnioskodawcy mieści się w kategorii zwolnień przedmiotowych, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2010.51.307 art. 21 ust. 1 pkt 114), i w związku z tym płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 306 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2011 r. (data wpływu 20.07.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 07.09.2011 r. (data nadania 08.09.2011 r., data wpływu 12.09.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-570/11-2/JK z dnia 01.09.2011 r. (data nadania 01.09.2011 r., data doręczenia 05.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 01.09.2011 r. Nr IPPB4/415-570/11-2/JK (data nadania 01.09.2011 r., data doręczenia 05.09.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 07.09.2011 r. (data nadania 08.09.2011 r., data wpływu 12.09.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe braki w terminie.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy w dniu 16.09.2011 r. wezwał telefonicznie Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dokładne sprecyzowania pytania w odniesieniu do sytuacji podatkowej płatnika oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanego pytania. Wnioskodawca uzupełnił powyższe braki pismem z dnia 19.09.2011 r. (data nadania 20.09.2011 r., data wpływu 22.09.2011 r.) w którym sprecyzował pytanie będące przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 15 marca 2010 r. „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, gmina podejmuje działania na rzecz usuwania wyrobów zawierających azbest ze swojego terenu. W związku z tym przyjęto w gminie Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy, sporządzono również inwentaryzację wyrobów zawierających azbest na terenie miasta. Działając zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z dniem 1 lipca 2009 r. gmina przejęła od właścicieli nieruchomości obowiązki pozbywania się zgromadzonych na nieruchomości odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, do których należą te zawierające azbest.

Gmina otrzymała w 2011 roku z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości do 50.000 zł na realizację zadania pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy - etap I”. Środki finansowe otrzymane z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są dla budżetu gminy dotacją celową, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przeznaczoną na likwidację i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest i stanowią dochody własne budżetu gminy (zgodnie z klasyfikacją budżetową: dział 900, rozdział 90019, paragraf 2030). Informacje o możliwości dofinansowania pozbycia się odpadów azbestowych ogłoszono w prasie oraz na stronie internetowej. Wnioski musiały zawierać tytuł prawny do nieruchomości, z której będzie usuwany azbest. Ponadto mieszkańcy musieli dokonać zgłoszenia prac budowlanych, sporządzić ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest (zgodnie z Rozp. MG,PiPS z 2.04.2004 r. Dz.U.2004.71.649) oraz informację o wyrobach zawierających azbest (zgodnie z Rozp. MG z 13.12.2010 r. Dz.U.2011.8.31).

Do programu zakwalifikowano 44 właścicieli nieruchomości, którzy wnioskowali o zakwalifikowanie do zadania. Spośród pięciu ofert wykonawców zadania wybrano firmę oferującą najniższe stawki za demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wykonawca będzie odbierał elementy azbestowe do 30.09.2011 r. Koszt usunięcia azbestu z jednej nieruchomości będzie wahał się od 100 do 3000 zł. Koszt jednostkowy wynosi 0,59 zł netto za 1 kg wyrobu zawierającego azbest. Osoby zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. Wszystkie rozliczenia finansowe będą odbywać się między gminą, a wybraną firmą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa pokrywana z budżetu Wnioskodawcy mieści się w kategorii zwolnień przedmiotowych, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2010.51.307 art. 21 ust. 1 pkt 114), i w związku z tym płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściciele nieruchomości, z których usunięto odpady zawierające azbest, nie powinni płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Właściciele nieruchomości są prawnie zobowiązani do usunięcia odpadów zawierających azbest. Na podstawie ustawy o odpadach (t. j. Dz. U.2010.185.1243) gminy mają obowiązek zapewnienia objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych oraz wydzielenie z nich odpadów niebezpiecznych (w tym odpadów zawierających azbest). Ponieważ osoby zakwalifikowane do programu nie otrzymują dotacji od gminy w żadnej formie pieniężnej, zdaniem Wnioskodawcy są zwolnione od płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż otrzymują świadczenie nieodpłatne. Powyższe stanowisko podziela Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które w opublikowanej na stronie internetowej www.wfosigw.pl wykładni prawnej powołuje się na art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2010.51.307), z którego wynika, że świadczenia nieodpłatne, świadczenia rzeczowe w naturze sfinansowane z konkretnych, ściśle określonych źródeł są zwolnione z podatku dochodowego. Płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule. Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

W sytuacji, gdy dotacja otrzymana przez gminę na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania związanego z ochroną środowiska została przyjęta jako dochód w budżecie gminy i środki te będą przekazywane na mocy podpisanych umów już nie jako dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, lecz jako środki pochodzące z budżetu gminy, wówczas dofinansowania takie korzystają ze zwolnienia, jeżeli będą dokonywane w ramach programów rządowych.

W przedmiotowej sprawie dofinansowanie osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie gminy, dokonane będzie ze środków budżetu Wnioskodawcy, finansowanych dotacją, którą Wnioskodawca uzyskał z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, która to dotacja stanowi dochody własne budżetu gminy, zatem skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji kiedy osoba fizyczna nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu wybranego zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Wnioskodawca zawrze stosowną umowę, osoba ta otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z usunięciem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, które skorzysta z przedmiotowego zwolnienia.

Stosownie bowiem do brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych m. in. ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych. Podkreślić należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż usługa polegająca na sfinansowaniu osobom fizycznym usług w ramach programu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest, z budżetu Wnioskodawcy, która finansowana będzie dotacją, stanowiącą dochód budżetu Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania osobom fizycznym otrzymującym nieodpłatne świadczenia informacji PIT-8C.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj