Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-548/11/AJ
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-548/11/AJ
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odzyskanie
zrzeczenie się


Istota interpretacji
Odzyskanie podatku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 18 i 30 maja 2001r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej poprzez krzewienie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki oraz poprawą sprawności fizycznej, umiejętności dzieci, młodzieży i całej społeczności gminnej” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 i 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej poprzez krzewienie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki oraz poprawą sprawności fizycznej, umiejętności dzieci, młodzieży i całej społeczności gminnej”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zrzeszenie w dniu 27 października 2010 r. zawarło z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy w ramach projektu pn. „Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej poprzez krzewienie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i turystyki oraz poprawą sprawności fizycznej, umiejętności dzieci, młodzieży i całej społeczności gminnej” objętego PROW na lata 2007-2013. Realizując umowę poniosło koszty usług transportowych na imprezy sportowe, zakup sprzętu sportowego (siatki i piłki do gry w siatkówkę, piłkę nożną, piłkę plażową oraz halową piłkę nożną, zegary szachowe i szachy, stoły do tenisa i zestawy do gry w tenisa), zakup materiałów promocyjnych. Ponadto Zrzeszenie poniosło koszty związane z zakupem nagród w postaci pucharów dla zwycięzców trzech pierwszych miejsc w turniejach oraz koszty zakupu materiałów promocyjnych (tonery do drukarek, papier do zdjęć, papiery wizytówkowe oraz papier ksero). Wszystkie powyżej wymienione koszty obejmują również podatek od towarów i usług. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku z wykonaniem czynności opodatkowanych. Sama realizacja projektu wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców gminy. Przyczyni się do aktywizacji społeczeństwa zaspakajając jego potrzeby społeczne i kulturalne. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, wprowadzi system zdrowego stylu życia wraz z aktywnym spędzeniem wolnego czasu. Zgodnie z zawartą umową do kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją projektu, zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczony w płatnościach za nabywane usługi. Zrzeszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Zrzeszenie, nie wykonując żadnych czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek w związku z wydatkami, które poniósł realizując zadania w ramach ww. projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w poniesionych kosztach zgodnie z zawarta umową. Zrzeszenie wskazało, że nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą regulowało, obowiązujące do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zrzeszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. W ramach umowy zawartej z Samorządem Województwa realizowało projekt objęty PROW na lata 2007-2013. Dokonało zakupu sprzętu sportowego, zorganizowało zawody w rożnych dyscyplinach sportu, zakupiło nagrody, materiały promocyjne oraz pokryło koszty transportu. Realizacja projektu nie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a Zrzeszenie nie prowadziło i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zrzeszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj