Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-474/11-4/BA
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-474/11-4/BA
Data
2011.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
napoje bezalkoholowe
opodatkowanie
posiłki
stawki podatku
usługi gastronomiczne
wyżywienie


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży posiłków i napojów w ramach usług gastronomicznych.



Wniosek ORD-IN 446 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży posiłków i napojów w ramach usług gastronomicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży posiłków i napojów w ramach usług gastronomicznych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza od sierpnia 2011 r. prowadzić działalność gospodarczą przedmiotem której będzie świadczenie usług gastronomicznych (zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 56.10.11).

W związku z powyższym zamierza on:

  • sprzedawać ze stawką 23% usługę przygotowania i podania:
    1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%;
    2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;
    3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami), w tym kawy Iatte;
    4. napojów bezalkoholowych gazowanych;
    5. wód mineralnych, w tym wód mineralnych smakowych;
    6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy;
  • sprzedawać ze stawką 8% usługę przygotowywania i podawania posiłków w restauracji PKWiU 56.1;
  • sprzedawać ze stawką 8% usługę przygotowania, podania napojów i soków - rozlewanych do szklanek z oryginalnych opakowań:
    1. napoje owocowe, warzywne i owocowo-warzywne, nektary (niegazowane);
    2. soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne (niegazowane).

W dniu 30 września 2011 r. Zainteresowany doprecyzował opis sprawy o klasyfikację statystyczną towarów sprzedawanych ze stawką 8% - jako usługę przygotowania, podania napojów i soków, rozlewanych do szklanek z oryginalnych opakowań:

  • napoje owocowe, warzywne i owocowo-warzywne, nektary (niegazowane): PKWiU 11.07.19,
  • soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne (niegazowane): PKWiU 10.32.19.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo będą stosowane stawki podatku VAT do usług przygotowania oraz podania posiłków, napojów i soków...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy:

  1. opodatkować podstawową stawką VAT 23% usługę przygotowania i podania:
    • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
    • kawy i herbaty (wraz z dodatkami) w tym kawy latte,
    • napojów bezalkoholowych gazowanych,
    • wód mineralnych, w tym wód mineralnych smakowych,
    • innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy;
  2. sprzedawać usługę przygotowania i podawania posiłków w restauracji (PKWiU 56.1) ze stawką 8%;
  3. sprzedawać usługę przygotowywania i podawania napojów, soków ze stawką 8% VAT. Usługa polegać będzie na rozlaniu do szklanek z oryginalnych opakowań soków, napojów, niezależnie z jaką stawką podatku VAT są one zakupione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei w świetle przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż zamierzał od sierpnia 2011 r. prowadzić działalność gospodarczą przedmiotem której będzie świadczenie usług gastronomicznych (zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 56.10.11). W związku z powyższym, Zainteresowany zamierza sprzedawać ze stawką 23% usługę przygotowania i podania: napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, kawy i herbaty (wraz z dodatkami), w tym kawy Iatte, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, w tym wód mineralnych smakowych oraz innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy. Natomiast ze stawką 8% będzie sprzedawać usługę przygotowywania i podawania posiłków w restauracji PKWiU 56.1, a także usługę przygotowania, podania napojów i soków - rozlewanych do szklanek z oryginalnych opakowań: napoje owocowe, warzywne i owocowo-warzywne, nektary (niegazowane) - PKWiU 11.07.19 oraz soki owocowe, warzywne i owocowo-warzywne (niegazowane) - PKWiU 10.32.19.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Wątpliwości Zainteresowanego związane są ze stawką podatku dla sprzedaży przedstawionych w opisie sprawy towarów w ramach usług gastronomicznych (PKWiU 56.10.11).

W orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94), TSUE wskazał, że dostawa gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia jest rezultatem szeregu usług, przy czym do dyspozycji klienta pozostaje infrastruktura, w tym jadalnia z pomieszczeniami sąsiadującymi. Transakcje w restauracjach charakteryzuje cały zespół cech i czynności, przy czym dostawa posiłku jest jedynie częścią usługi, choć stanowi w nich dominujący element. W związku z tym, Trybunał również w tym wyroku podkreślił, że w sytuacji, w której mamy do czynienia z transakcją składającą się z wielu elementów, należy w pierwszej kolejności uwzględnić wszelkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż usługi związane z wyżywieniem świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczące się w PKWiU ex 56 podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, z wyłączeniem sprzedaży napojów i towarów wymienionych w pkt 1-6 powołanej poz. 7 ww. załącznika, do których zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług.

Dodatkowo, Zainteresowany wskazał, że w ramach usług gastronomicznych będzie świadczył usługę przygotowania, podania napojów i soków - rozlewanych do szklanek z oryginalnych opakowań. Wobec tego, należy przeanalizować czy dostawa tych towarów w stanie nieprzetworzonym podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową 23% i w związku z tym zawierać się będzie w wyłączeniu wskazanym w pkt 6 ww. poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Pod poz. 52 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono grupę ex 11.07.19.0 „Pozostał napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy”.


Na podstawie poz. 26 załącznika nr 3, stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% ma zastosowanie dla produktów oznaczonych symbolem PKWiU ex 10.3, jednak ustawodawca zawęził możliwość zastosowania tej stawki wyłącznie do owoców i warzyw przetworzonych i zakonserwowanych. Nie korzystają ze stawki obniżonej produkty mieszczące się w powołanym grupowaniu, które zawierają alkohol powyżej 1,2%.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z pkt 1) objaśnienia pod omawianym załącznikiem nr 3 do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy wymieniono również ex 11.07.19.0 „Pozostał napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy”.


Natomiast w poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy, wymieniono towary z grupowania PKWiU ex 10.3 „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0)”.


W świetle zaś objaśnień do niniejszego załącznika, „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Natomiast wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, opodatkowaniu obniżoną (5%) stawką podatku VAT podlega dostawa pozostałych napojów bezalkoholowych, wyłącznie niegazowanych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub zawierających tłuszcz mlekowy, sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 11.07.19.0. Natomiast stosowanie wskazanej stawki podatku VAT dla produktu oznaczonego symbolem PKWiU ex 10.30, zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania, tj. wyłącznie ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0), soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32), warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0), owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0).

Z uwagi natomiast na fakt, iż załącznik nr 10 do ustawy przewiduje dla towarów sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 11.07.19.0 oraz 10.3 stawkę niższą (5%) niż stawka przewidziana w załączniku nr 3 do ustawy (8%), to do ich dostawy zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 5%. Wobec tego, sprzedaż w ramach usług gastronomicznych ww. towarów nie zawiera się w wyłączeniu wskazanym w pkt 6 poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia i może być opodatkowana obniżoną stawką podatku – 8%.

Wobec powyższego, na mocy § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy:

  1. opodatkować podstawową stawką podatku 23%, usługę przygotowania i podania:
    • napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
    • kawy i herbaty (wraz z dodatkami) w tym kawy latte,
    • napojów bezalkoholowych gazowanych,
    • wód mineralnych, w tym wód mineralnych smakowych,
    • innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy;
  2. opodatkować stawką obniżoną podatku 8%, usługę przygotowania i podawania posiłków w restauracji (PKWiU 56.1);
  3. opodatkować stawką obniżoną podatku 8%, usługę przygotowywania i podawania napojów i soków rozlewanych do szklanek z oryginalnych opakowań w ramach usług gastronomicznych, pod warunkiem, że dostawa tych towarów podlegałaby opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, stosownie do powołanych przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru lub usługi będącej przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj