Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-548/11-4/AS
Data
2011.09.07
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dotacja
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
projekt
przychód
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwolnienie przedmiotowe od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych)?
Wniosek ORD-IN
325 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2011 r. (data wpływu 13.06.2011 r.) oraz piśmie z dnia 23.08.2011 r. (data nadania 25.08.2011 r., data wpływu 29.08.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-548/11-2/AS z dnia 17.08.2011 r. (data nadania 17.08.2011 r., data odbioru 18.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację Projektu pt. (...), realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca – Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) jest nowym podmiotem gospodarczym na rynku polskim. Powstała, aby świadczyć swoje usługi na rynku usług elektronicznych w czerwcu 2009 roku. Spółka specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań innowacyjnych technologicznie dla biznesu w obszarach finansowych. W marcu 2010 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.), dalej zwaną „Instytucją Wdrażającą”, umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 na realizację projektu o temacie (...), dalej zwany „Projektem”. Po spełnieniu warunków wynikających z przedmiotowej umowy Instytucja Wdrażająca udziela Spółce dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 776.933,56 PLN, nie przekraczającej 77,74% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym: do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich, co stanowi 660.393,53 PLN oraz - do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej, co stanowi 116.540,03 PLN. Instytucja Wdrażająca może udzielić Beneficjentowi dofinansowania w następujących formach: - refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich i płatności końcowej albo
- zaliczki i refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w formie płatności pośrednich i płatności końcowej.
Oprócz kwoty dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Projekt jest finansowany ze środków własnych Spółki. Spółka jako Beneficjent przyznanej dotacji celowej przy realizacji Projektu jest zobowiązana do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent jest zobowiązany do przedkładania do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) wniosków Beneficjenta o płatność wraz dokumentami obejmującymi zakończony etap Projektu, określony w Harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu. W momencie zakończenia projektu, Beneficjent musi złożyć do RIF wniosek o płatność końcową. W związku z tym, iż Spółka najpierw ponosi koszty kwalifikowane z własnych środków, koszty te księguje do rozliczeń międzyokresowych kosztów. Po faktycznym otrzymaniu dotacji, koszty te są wyksięgowywane z rozliczeń międzyokresowych kosztów i księgowane w koszty niepodatkowe. Amortyzację dotyczącą wartości niematerialnych i prawnych Spółka księguje w całości jako koszt podatkowy. W momencie otrzymania dotacji ta część amortyzacji, która dotyczy dotacji zostanie wyksięgowana z kosztów podatkowych i przeksięgowana w koszty niepodatkowe. Z uwagi na braki formalne wniosku Spółka została wezwana w dniu 17.08.2011 r. pismem Nr IPPB5/423-548/11-2/AS do jego uzupełnienia poprzez: - wskazanie, którego z zagadnień dotyczy uiszczona opłata 40 zł lub dokonanie opłaty dodatkowej w wysokości 80 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie kserokopii dowodu uiszczenia opłaty do tut. Organu,
- sprecyzowanie opisanego we wniosku stanu faktycznego poprzez:
- podanie nazwy realizowanego przez Spółkę Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013,
- wskazanie podmiotów zaangażowanych w Projekt i określenie ich roli przy realizacji (Instytucja Zarządzająca, Instytucja Pośrednicząca, Beneficjent, Płatnik, Dysponent Części Budżetowej i in. – zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie),
- określenie, kiedy zostały aktywowane (wypłacone po raz pierwszy) środki pomocowe w ramach realizowanego Projektu,
- szczegółowe wykazanie, na czym w praktyce polega Projekt i jakie wydatki przy jego realizacji ponosi Wnioskodawca,
- doprecyzowanie, w jakiej wielkości Wnioskodawca realizuje Projekt z udziałem środków z wkładu własnego,
- sformułowanie pytań pod kątem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konsekwentnie do zaprezentowanego przez Spółkę we wniosku ORD-IN stanowiska do poszczególnych zagadnień podatkowych
- w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie zostało odebrane w dniu 18.08.2011 r., a zatem termin na odpowiedź upłynął z dniem 25.08.2011 r. W tym czasie Wnioskodawca pismem z dnia 23.08.2011 r. (data nadania 25.08.2011 r., data wpływu 29.08.2011 r.) uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie: - nazwy realizowanego Projektu w ramach P.O. Innowacyjna Gospodarka 2007-2013: (...)
- podmiotów realizujących Projekt:
- Instytucja Zarządzająca: minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego – kontrola w zakresie realizacji Projektu,
- Instytucja Pośrednicząca: minister właściwy do spraw informatyzacji – kontrola w zakresie realizacji Projektu,
- Instytucja Wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) – udziela dofinansowania oraz sprawuje nadzór nad wykonywaniem Projektu,
- Beneficjent: X Sp. z o.o. – zobowiązany jest do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie w określonym w umowie okresie,
- Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) – na podstawie wystawionego przez Instytucję Wdrażającą zlecenia płatności przekazuje płatności ze środków europejskich,
- po raz pierwszy środki pomocowe w ramach Projektu zostały wypłacone w I kwartale 2010 r.,
- Projekt polega na stworzeniu programu komputerowego do elektronicznego obiegu dokumentów kosztowych. Dotychczasowy proces akceptacji faktur, ich kopiowania i opisywania zostanie zastąpiony obiegiem elektronicznym. Tym samym realizacja Projektu pozwoli zastąpić manualny proces obiegu i wprowadzania do systemu księgowego faktur zakupowych w firmach na w pełni zautomatyzowany proces obsługiwany przy wykorzystaniu e-usługi świadczonej przez Spółkę. Wnioskodawca ma zamiar oferować usługi zdalnego zautomatyzowania procesu wprowadzania dokumentów zakupowych do systemów finansowych. Usługa będzie polegała na umieszczeniu skanów dokumentów na serwerze oferującym usługę i otrzymaniu pliku danych gotowych do załadowania do posiadanych systemów finansowo-księgowych.
- Wydatkami ponoszonymi przez Wnioskodawcę w ramach Projektu są np.: zakup serwerów, komputerów przenośnych, rzutnik multimedialny, oprogramowanie (licencja), zakup usług od firm zewnętrznych na stworzenie elementów składowych e-usługi (instalacja i konfiguracja środowiska, stworzenie panelu administracyjnego oraz portalu użytkownika, usługi doradcze, stworzenie strony internetowej, materiały reklamowe, konsultacje w zakresie działania specjalistycznego oprogramowania, analizy wykonawczej, metod projektowania i odwzorowania procesów, promocja i reklama e-usługi),
- udział środków własnych Beneficjenta w Projekcie – 149.910,00 PLN, co stanowi 15% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy w opisanym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwolnienie przedmiotowe od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych)...
- Czy w opisanym stanie faktycznym podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)...
- Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonuje korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych w celu ustalenia dochodu Spółki (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wniosek odnośnie pytania Nr 2 i Nr 3 zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Otrzymana dotacja z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, jest wolna od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze znowelizowanym z dniem 1 stycznia 2010 r. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, (...). W sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymał zaliczkę lub refundację poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowane projektu, które w chwili poniesienia zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to dochody (przychody) te są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Wnioskodawcy bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie są – w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 cytowanej ustawy - uważane za koszty uzyskania przychodów. Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów następuje w miesiącu otrzymania dofinansowania w stopniu takim, w jakim te wydatki są dofinansowane (poziom dofinansowania 77,74% kosztów kwalifikowanych). Jeżeli zatem Spółka pokrywa z własnych środków koszty kwalifikowane, na które dotację otrzyma w późniejszym okresie, prawidłowo w momencie ich poniesienia księguje te koszty do rozliczeń międzyokresowych kosztów, a po otrzymaniu dotacji wyksięgowuje je z rozliczeń międzyokresowych kosztów, a księguje w koszty niepodatkowe.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stwierdzam, co następuje:
Należy wskazać, iż Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka” (dalej: „PO Innowacyjna Gospodarka”), zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli: - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
i - środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”. Na mocy art. 117 ust. 1 cytowanej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się: - dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na: - realizację projektów przez jednostki budżetowe;
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- dotacje celowe dla beneficjentów;
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na: - realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
- realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
- współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa. Ponadto w myśl art. 188 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może upoważnić na piśmie instytucję, o której mowa w ust. 1, do wydawania zgody na dokonywanie płatności. Zgodnie z art. 188 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa. Co istotne, w myśl art. 188 ust. 5 nowej ustawy o finansach publicznych, płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy. Na podstawie art. 188 ust. 6 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności, które określa: - wzór zlecenia płatności;
- zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;
- wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że beneficjenci unijnych programów pomocowych otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach: - płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;
- dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP (w przypadku beneficjentów programu PO IG i PO KL lub przekazywanej przez BGK z odrębnego rachunku dla dotacji celowej na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP - w przypadku beneficjentów programu PO RPW).
Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie może być zatem dokonywane w dwóch formach: - płatności,
- dotacji celowej z budżetu państwa.
W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, że: - do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich, co stanowi 660.393,53 PLN oraz - do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej, co stanowi 116.540,03 PLN
należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane będą w dwóch ww. formach.
Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zatem w świetle przywołanego przepisu dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki - co do zasady - będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych. Nie można przy tym poszczególnych transz środków finansowych, wypłacanych zgodnie z obowiązującym na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie harmonogramem, traktować jako „zaliczek” lub wyodrębnionych „otrzymywanych dotacji”. Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze w myśl cytowanego powyżej art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu. Jednakże uwzględniając przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zwolnienia od podatku trzeba wskazać, że dofinansowanie na realizację Projektu pt. (...) otrzymane z PO Innowacyjna Gospodarka będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Uzasadnieniem powyższego jest fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca - opisana we wniosku dotacja będzie do 85% pochodziła ze środków europejskich, a w pozostałych 15% dotacja będzie miała formę dotacji celowej, zatem finansowana będzie z dwóch źródeł, co wynika z regulacji przewidzianej w ustawie o finansach publicznych dla budżetu środków europejskich. Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które otrzymuje Spółka w postaci dofinansowania na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w ramach Działania 8.1 - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. Osi priorytetowej: Społeczeństwo Informacyjne - Zwiększanie Innowacyjności Gospodarki, będą stanowiły przychód podlegający zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pomocowe, które Spółka otrzymuje na realizację Projektu pt. (...) z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, stanowią przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania: - w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uwzględniając charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacanych w dwóch formach: płatności i dotacji celowej należy stwierdzić, że opisane we wniosku dofinansowanie otrzymane z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 będzie stanowiło przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. przepisów prawa. Faktycznie - zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy – dofinansowanie, które Spółka otrzymuje od PARP (dokładnie: środki europejskie przekazywane przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP) w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w części dotyczącej „płatności” będą na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku. Ponadto w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do dotacji celowej w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP - co wykazano powyżej - zastosowanie jednak znajdzie także art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania otrzymanych środków pomocowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|