Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1195/10/AZb
z 23 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1195/10/AZb
Data
2011.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
stawki podatku
zwolnienie


Istota interpretacji
usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczych - wychowawczo – dydaktycznych dla dzieci podlegają opodatkowaniu stawką 23% - nie są świadczone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej ani w przepisach o systemie oświaty



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010r. (data wpływu 13 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 7 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23%) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych będą podlegać zwolnieniu z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidzianą w wysokości 23%).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 7 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest podmiotem gospodarczym (jednoosobowa działalność gospodarcza) prowadzącym działalność od 1 maja 2008 roku. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, przy czym część sprzedaży jest zwolniona z podatku VAT, a cześć objęta tym podatkiem (tzw. sprzedaż mieszana). W latach 2008 - 2010 przychody ze sprzedaży wynikały przede wszystkim ze świadczonych usług szkoleniowych, doradczych, związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektami unijnymi czy usługami informatycznymi. Klientami podmiotu są głównie jednostki samorządu terytorialnego (gminy oraz powiaty i ich jednostki organizacyjne), a także lokalne grupy działania (stowarzyszenia osób prawnych, fizycznych, przedsiębiorców, itp.) oraz rzadziej inni przedsiębiorcy.

Świadczone usługi w około 80% są finansowane ze środków publicznych, przede wszystkim pochodzących z Unii Europejskiej. Z uwagi na podstawową działalność podmiotu jaką jest edukacja w formach pozaszkolnych (m.in. PKD: 85.59.B) od września 2010r. Podatnik posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego (...), umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez osobę fizyczną. Od 2008r. podmiot posiada także wpis do rejestru instytucji szkoleniowych, a od 2009r. do rejestru instytucji zatrudnienia (oba prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy). Z uwagi na prowadzoną działalność podmiot jest członkiem Izby Firm Szkoleniowych.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z wejścia od 1 stycznia 2011r. w życie ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.).

Zdarzenie przyszłe 3: związane jest z usługami w zakresie realizacji zajęć opiekuńczych - wychowawczo - dydaktycznych (dot. PKD: 88.91.Z).

  1. Zakres usługi wykonywanej przez podmiot: prowadzenie zajęć opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznych dla dzieci w wieku 3 - 5 lat w ramach wydłużonego czasu pracy placówek przedszkolnych w Gminie w ramach realizacji projektu pn.: „...w ramach Priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ww. usługi są realizowane począwszy od listopada 2010r. i planowane do lipca 2012r.
  2. Odbiorcy usług: dzieci w wieku 3- 6 lat uczęszczający do przedszkoli w ww. Gminie.
  3. Finansowanie usług: 100% planowanych usług finansowanych ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny oraz środki Gminy).

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 9 sierpnia 2010r. (§ 6 statutu) głównym celem działalności Placówki jest umożliwienie rozwoju osobowości oraz zdobywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i rozwoju uzdolnień, w szczególności z uwzględnieniem wymogów rynku pracy. Placówka umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. § 7 statutu wskazuje, że do szczególnych zadań Placówki należą: edukacja prawna, edukacja zawodowa, edukacja społeczna, edukacja psychologiczna, edukacja multimedialna, edukacja językowa, kształcenie ustawiczne dorosłych; zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizowanie szkoleń, warsztatów, kursów, konferencji, seminariów w systemie stacjonarnym; organizację kursów oraz innych form kształcenia prowadzonych w trybie kształcenia na odległość; zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy; stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

W związku z tym usługi wymienione we wniosku jako zdarzenie przyszłe 3 są określone w statucie, przy czym usługa określona jako zdarzenie przyszłe 3 - w wąskim zakresie związanym z edukacją społeczną i rozwojem ogólnym słuchaczy (dzieci).

Usługi wymienione w zdarzeniu przyszłym 3 są świadczone wyłącznie przez wykwalifikowanych nauczycieli przedszkoli, zaangażowanych na umowę zlecenie.

W zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego 3 Wnioskodawca wskazał iż:

Wnioskodawca w pierwotnym wniosku podał przykładowe stanowisko w podobnej sprawie, które podjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (Interpretacja indywidualna, sygnatura: IPPP3/443-1044/09-2/JK), które mówi o zwolnieniu z podatku VAT (na podstawie skreślonego obecnie załącznika nr 4 do ustawy). W ustawie o systemie oświaty jest mowa o działalności na rzecz dzieci w wieku 3-6 lat prowadzonych przez przedszkola, np. Rozdział 12 - Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki.

W ramach ustawy o pomocy społecznej realizowane są również zadania związane z opieką nad dzieckiem i rodziną, m.in. przez placówki:

  1. opiekuńcze; których celem jest pomaganie dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych i organizowanie czasu wolnego, prowadzone w formie świetlic, klubów, ognisk wychowawczych i kół zainteresowań;
  2. specjalistyczne; realizujące, obok funkcji opiekuńczej, programy psychokorekcyjne i psychoprofilaktyczne. Są to np. świetlice socjoterapeutyczne oraz ogniska wychowawcze.

Wnioskodawca wykonuje przedmiotowe usługi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (PKD: 88.91.Z), gdyż według otrzymanych w Miejskim Zarządzie Oświaty, który konsultował tą kwestię z Wydziałem Ewidencji Działalności Gospodarczej nie jest możliwe dokonanie/uzupełnienie wpisu do EDG dot. wychowania przedszkolnego zastrzeżonego dla przedszkoli publicznych. Nie ma wiec możliwości świadczenia usług określonych w PKWiU nr 85.10.10. Stąd też decyzja Wnioskodawcy o dokonaniu ww. wpisu „Opieka dzienna nad dziećmi” (Podklasa ta obejmuje: działalność żłobków oraz pozostałą opiekę dzienną nad dziećmi, włączając dzieci niepełnosprawne). Ponieważ usługi przedszkoli objęte są stawką zwolnioną z VAT, a działania Wnioskodawcy skierowane są do dzieci uczęszczających do przedszkoli i charakter usługi jest identyczny jak podstawowa działalność tych placówek, poprzez analogię należy przyjąć że świadczona usługa również podlega zwolnieniu. Dodatkowo należy brać pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca jest objęty Ustawą o systemie oświaty (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego). Szczegółowy opis sytuacji został przedstawiony poniżej.

Zleceniodawcą usługi jest Gmina (Zleceniobiorca/Wnioskodawca został wybrany do wykonania usługi w drodze przetargu nieograniczonego). Zakres usługi wykonywanej przez podmiot (cytat z umowy: prowadzenie zajęć opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznych dla dzieci w wieku 3 - 5 lat w ramach wydłużonego czasu pracy placówek przedszkolnych w Gminie w ramach realizacji projektu pn.: „...w ramach Priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

Program zajęć jest realizowany w 5 przedszkolach na terenie Gminy i został opracowany przez wykwalifikowany personel zatrudniony do wykonania usługi (12 nauczycielek wychowania przedszkolnego zatrudnionych na umowę zlecenie). W ramach usługi Zleceniobiorca ma zapewnić opiekę i prowadzenie zajęć poza godzinami pracy przedszkoli (16.00 - 17.00 każdego dnia, w którym funkcjonuje przedszkole). Odbiorcy usług: dzieci w wieku 3- 6 lat uczęszczający na co dzień do przedszkoli w ww. Gminie. Ww. usługi są realizowane począwszy od listopada 2010r. i planowane do lipca 2012r. i finansowane w 100% ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny oraz środki Gminy).

Symbol PKWIU (zdaniem Wnioskodawcy) dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług wykonywanych po 1 stycznia 2011 roku: 88.91.11 Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z prowadzonymi działalnościami, o których mowa przysługuje zwolnienie z podatku VAT, czy należy zastosować stawkę podstawową (na rok 2011 przewidziana w wysokości 23%)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane: a) w formach i przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, (...) w związku z PKWiU 85.32.11 (obowiązujące do końca 2010 roku).

Przykładowe stanowisko w podobnej sprawie podjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (Interpretacja indywidualna, sygnatura: IPPP3/443-1044/09-2/JK), które mówi o zwolnieniu z podatku VAT (na podstawie skreślonego obecnie załącznika nr 4 do ustawy).

Jednocześnie do ww. przypadków nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 lit. b ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, przenosząc uregulowania w tym zakresie do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. h ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczych - wychowawczo - dydaktycznych (dot. PKD: 88.91.Z).

Zakres usługi wykonywanej przez podmiot: prowadzenie zajęć opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznych dla dzieci w wieku 3 - 5 lat w ramach wydłużonego czasu pracy placówek przedszkolnych w Gminie w ramach realizacji projektu pn.: „...w ramach Priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ww. usługi są realizowane począwszy od listopada 2010r. i planowane do lipca 2012r.

Odbiorcy usług: dzieci w wieku 3- 6 lat uczęszczający do przedszkoli w ww. Gminie.

Finansowanie usług: 100% planowanych usług finansowanych ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny oraz środki Gminy).

Zleceniodawcą usługi jest Gmina (Zleceniobiorca/Wnioskodawca został wybrany do wykonania usługi w drodze przetargu nieograniczonego). Zakres usługi wykonywanej przez podmiot (cytat z umowy: prowadzenie zajęć opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznych dla dzieci w wieku 3 - 5 lat w ramach wydłużonego czasu pracy placówek przedszkolnych w Gminie w ramach realizacji projektu pn.: „...w ramach Priorytetu IX, Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

Program zajęć jest realizowany w 5 przedszkolach na terenie Gminy i został opracowany przez wykwalifikowany personel zatrudniony do wykonania usługi (12 nauczycielek wychowania przedszkolnego zatrudnionych na umowę zlecenie). W ramach usługi Zleceniobiorca ma zapewnić opiekę i prowadzenie zajęć poza godzinami pracy przedszkoli (16.00 - 17.00 każdego dnia, w którym funkcjonuje przedszkole). Odbiorcy usług: dzieci w wieku 3- 6 lat uczęszczający na co dzień do przedszkoli w ww. Gminie. Ww. usługi są realizowane począwszy od listopada 2010r. i planowane do lipca 2012r. i finansowane w 100% ze środków publicznych (Europejski Fundusz Społeczny oraz środki Gminy).

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż od września 2010r. posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Prezydenta Miasta).

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.A i 85.59.B) i działalność wspomagająca edukację (85.60.Z).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 23 sierpnia 2010r. Prezydenta Miasta (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 września 2010r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, jak również przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot świadczył usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, podmiot ten musi świadczyć usługi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, lub też być podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczych - wychowawczo - dydaktycznych. Jednakże z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca wykonywał przedmiotowe usługi w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż tut. organ wezwał Wnioskodawcę do wskazania, czy usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznych prowadzone są w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, jeżeli tak, to należało wskazać z których dokładnie przepisów ww. ustaw wynikają te formy i zasady. W odpowiedzi na ww. pytanie Wnioskodawca podał, iż w ustawie o systemie oświaty jest mowa o działalności na rzecz dzieci w wieku 3-6 lat prowadzonych przez przedszkola, np. Rozdział 12 - Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki.

W ramach ustawy o pomocy społecznej realizowane są również zadania związane z opieką nad dzieckiem i rodziną, m.in. przez placówki:

  1. opiekuńcze; których celem jest pomaganie dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych i organizowanie czasu wolnego, prowadzone w formie świetlic, klubów, ognisk wychowawczych i kół zainteresowań;
  2. specjalistyczne; realizujące, obok funkcji opiekuńczej, programy psychokorekcyjne i psychoprofilaktyczne. Są to np. świetlice socjoterapeutyczne oraz ogniska wychowawcze.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż wykonuje przedmiotowe usługi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (PKD: 88.91.Z), gdyż według otrzymanych w Miejskim Zarządzie Oświaty, który konsultował tą kwestię z Wydziałem Ewidencji Działalności Gospodarczej nie jest możliwe dokonanie/uzupełnienie wpisu do EDG dot. wychowania przedszkolnego zastrzeżonego dla przedszkoli publicznych. Nie ma wiec możliwości świadczenia usług określonych w PKWiU nr 85.10.10. Stąd też decyzja Wnioskodawcy o dokonaniu ww. wpisu „Opieka dzienna nad dziećmi” (Podklasa ta obejmuje: działalność żłobków oraz pozostałą opiekę dzienną nad dziećmi, włączając dzieci niepełnosprawne). W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ usługi przedszkoli objęte są stawką zwolnioną z VAT, a działania Wnioskodawcy skierowane są do dzieci uczęszczających do przedszkoli i charakter usługi jest identyczny jak podstawowa działalność tych placówek, poprzez analogię należy przyjąć że świadczona usługa również podlega zwolnieniu. Dodatkowo należy brać pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca jest objęty Ustawą o systemie oświaty (niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego).

Przytaczając przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z kolei art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, z zastrzeżeniem art. 14a ust. 5.

Natomiast zgodnie z art. 14c ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7 (…).

W oparciu o delegację ustawową zawartą w art. 14a ust. 7 ww. ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080).

Zgodnie z § 1 tegoż rozporządzenia, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:

  1. punktach przedszkolnych, zwanych dalej „punktami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący;
  2. zespołach wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „zespołami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

Jak zatem wynika z cyt. wyżej przepisów, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Stąd też nie można uznać, iż przedmiotowe usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane są w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, bowiem fakt, iż Wnioskodawca jest objęty przepisami ustawy o systemie oświaty jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego nie wypełnia warunku wskazanego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest również podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat, zatem przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b) ww. ustawy również nie znajduje zastosowania w sprawie.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie realizacji zajęć opiekuńczych - wychowawczo – dydaktycznych dla dzieci podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podstawową stawką podatku w wysokości wynosi 23%, gdyż w ocenie tut. organu nie są świadczone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej ani w przepisach o systemie oświaty.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj