Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-432/11-4/PM
z 4 listopada 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-432/11-4/PM
Data
2011.11.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
usługi telekomunikacyjne
Istota interpretacji
W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni świadcząc usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez Zainteresowaną do grupowania PKWiU 61.10 – „Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej”, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie działalności znajduje się m. in. sprzedaż detaliczna pozostała w niewyspecjalizowanych sklepach oraz działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, bezprzewodowej, satelitarnej, działalność związana z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzanie urządzeniami informatycznymi (PKD 61.10.Z, 61.20.Z, 61.30.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z ). Dokonując dostawy usług telekomunikacyjnych osobom fizycznym i rolnikom ryczałtowym Wnioskodawczyni wystawia faktury VAT oraz ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych dokonuje na podstawie sporządzanej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej oraz kwota jednorazowej aktywacji usługi. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT. Faktury wystawione są do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron. Sprzedaż detaliczną w prowadzonym sklepie (artykuły spożywcze, chemiczne) rejestruje przy zastosowaniu kasy fiskalnej. W piśmie z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż usługa telekomunikacyjna zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207 poz. 1293 ze zm.) sklasyfikowana jest jako: 61.10 – „Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w świetle przedstawionej sytuacji dostawa usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących... Zdaniem Wnioskodawczyni, opisana dostawa usług telekomunikacyjnych może korzystać ze zwolnienia na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W art. 111 ust. 8 ustawy ustawodawca wskazał, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…). W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 22 wymienione zostały „usługi telekomunikacyjne” symbol PKWiU 61. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 80%. Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:
Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż detaliczną pozostałą w niewyspecjalizowanych sklepach oraz działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, bezprzewodowej, satelitarnej, działalność związana z oprogramowaniem, z doradztwem w zakresie informatyki, zarządzanie urządzeniami informatycznymi (PKD 61.10.Z, 61.20.Z, 61.30.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z ). Dokonując dostawy usług telekomunikacyjnych osobom fizycznym i rolnikom ryczałtowym Wnioskodawczyni wystawia faktury VAT oraz ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych dokonuje na podstawie sporządzanej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej oraz kwota jednorazowej aktywacji usługi. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 14 dni od dnia wystawienia faktury VAT. Faktury wystawiane są do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron. Sprzedaż detaliczną w prowadzonym sklepie ( artykuły spożywcze, chemiczne) Wnioskodawczyni rejestruje przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Nadto Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż usługa telekomunikacyjna zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293 ze zm.) sklasyfikowana jest jako: 61.10 – „Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej”. W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni świadcząc usługi telekomunikacyjne na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zaklasyfikowane przez Zainteresowaną do grupowania PKWiU 61.10 – „Usługi w zakresie telekomunikacji stacjonarnej”, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawczynię we wniosku. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.