Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-175/11/AZb
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-175/11/AZb
Data
2011.05.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia upominków



Wniosek ORD-IN 986 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. (data wpływu 31 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia upominków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia upominków.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w związku z prowadzoną działalnością dokonuje zakupów upominków oraz gadżetów (dalej: upominki), które są przekazywane aktualnym oraz potencjalnym kontrahentom. Spółka posiada informacje na temat kontrahentów, którym wydawane są konkretne upominki. Upominki przekazywane są bowiem zarówno podczas targów jak i indywidualnych spotkań. Na upominkach tych z reguły umieszczane jest logo Spółki. Wśród nich można przykładowo wymienić: latarki, plecaki, pióra, teczki, długopisy.

Spółka przekazuje upominki kontrahentom w celach reklamowych i informacyjnych. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupu upominków.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 4 stycznia 1995r. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu wykonywanej między innymi dostawy towarów i świadczenia usług na terytorium kraju opodatkowanej właściwą stawką VAT, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług.

Nieodpłatne przekazanie upominków kontrahentom przez Spółkę związane jest wyłącznie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT wykonywanymi przez Spółkę.

Przekazania te służą wykonywanej przez Spółkę sprzedaży opodatkowanej, gdyż upominki wydawane kontrahentom mają wpływ na realizowaną przez Spółkę sprzedaż towarów i usług do tych kontrahentów. Sprzedaż do tych kontrahentów stanowi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

Przekazania te mają na celu zwiększenie obrotów Spółki, rozreklamowanie Spółki na rynku, mają pośredni wpływ na osiągane obroty.

Sprzedaż zwolniona nie występuje w Spółce w ogóle lub występuje incydentalnie i stanowi wtedy niewielki procent, mniej niż 2% w ciągu roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem upominków Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych upominków...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieodpłatnym przekazaniem upominków Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych upominków.

Jedną z podstawowych zasad w zakresie podatku VAT jest prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Związek z czynnościami opodatkowanymi może być zarówno bezpośredni jak i pośredni.

Zasadniczo prawo to nie podlega ograniczeniom poza ograniczeniami wyraźnie wskazanymi w ustawie VAT.

Przekazanie upominków kontrahentom wiąże się z działalnością opodatkowaną Spółki, gdyż przekazania te służą zwiększeniu sprzedaży podlegającej opodatkowaniu. Podatek naliczony z tytułu wydatków na zakup upominków jest zatem pośrednio związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od upominków niezależnie od tego czy ich przekazanie zostanie czy też nie zostanie opodatkowane VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych. W interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2010r. (sygn. IPPP1-443-266/09-5/S/PR) Minister Finansów wprost potwierdził, iż pomimo braku opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań podatnik zachowuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami przekazanych nieodpłatnie towarów. Podobne stanowisko wyraził NSA w wyroku z dnia 6 maja 2010r. (sygn. akt I FSK 287/10).

Podsumowując, w świetle wyroków NSA i WSA stwierdzić należy, że Spółka zachowuje prawo do odliczenia VAT od nabycia takich upominków.

Z uwagi na powyższe okoliczności, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko i rozumienie treści przepisów jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 31 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Należy zauważyć, iż są to przepisy obowiązujące również w dniu nadania jak i wpływu wniosku do tut. organu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.).

Jak stanowi art. 88 ust. 8 pkt 2 ww. ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 (przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek).

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył więc podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością dokonuje zakupów upominków oraz gadżetów (dalej: upominki), które są przekazywane aktualnym oraz potencjalnym kontrahentom. Upominki przekazywane są zarówno podczas targów jak i indywidualnych spotkań. Na upominkach tych z reguły umieszczane jest logo Spółki. Wśród nich można przykładowo wymienić: latarki, plecaki, pióra, teczki, długopisy. Spółka przekazuje upominki kontrahentom w celach reklamowych i informacyjnych. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupu upominków.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 4 stycznia 1995r.

Nieodpłatne przekazanie upominków kontrahentom przez Spółkę związane jest wyłącznie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT wykonywanymi przez Spółkę.

Przekazania te służą wykonywanej przez Spółkę sprzedaży opodatkowanej, gdyż upominki wydawane kontrahentom mają wpływ na realizowaną przez Spółkę sprzedaż towarów i usług do tych kontrahentów. Sprzedaż do tych kontrahentów stanowi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

Przekazania te mają na celu zwiększenie obrotów Spółki, rozreklamowanie Spółki na rynku, mają pośredni wpływ na osiągane obroty.

Sprzedaż zwolniona nie występuje w Spółce w ogóle lub występuje incydentalnie i stanowi wtedy niewielki procent, mniej niż 2% w ciągu roku.

Jak wynika zatem z przedstawionych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem upominków w takim zakresie, w jakim są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, przekazania upominków służą wykonywanej przez Spółkę sprzedaży opodatkowanej, gdyż upominki wydawane kontrahentom mają wpływ na realizowaną przez Spółkę sprzedaż towarów i usług do tych kontrahentów (sprzedaż zwolniona nie występuje w Spółce w ogóle lub występuje incydentalnie i stanowi wtedy niewielki procent, mniej niż 2% w ciągu roku).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wprawdzie nabywane towary (upominki) nie stanowią towarów handlowych przeznaczonych wprost do dalszej odsprzedaży, jak również nie są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, zatem nie można mówić o bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Wnioskodawcy, jednak w niniejszej sytuacji mamy do czynienia z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością Podatnika. Dokonane bowiem zakupy towarów (upominków), następnie przekazywane kontrahentom, mają wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości (zwiększenie obrotów Spółki, rozreklamowanie Spółki na rynku), mają zatem pośredni wpływ na wysokość osiąganych obrotów Wnioskodawcy.

Odnosząc zatem powołane przepisy prawa podatkowego do przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na zakup towarów – upominków w takim zakresie, w jakim nabywane towary związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca winien mieć jednakże na uwadze inne wyłączenia uniemożliwiające prawo do odliczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania upominków kontrahentom zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj