Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1160/10/AZb
z 9 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1160/10/AZb
Data
2011.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek mieszkalny
stawki podatku


Istota interpretacji
dostawa gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym sklasyfikowanym do klasy PKOB 1110 na wskazanym we wniosku etapie budowy – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku 7%



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010r. (data wpływu 3 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania sprzedaży działki zabudowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki zabudowanej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 28 lutego 2011r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2002 – 2007 kupił działki budowlane aktem notarialnym na swoje imię i nazwisko. Były to działki kupowane od osób fizycznych – nie objęte podatkiem VAT. Na działkach tych Wnioskodawca budował budynki jednorodzinne i sprzedawał je nie mając świadomości, iż wykonywane czynności są działalnością gospodarczą. Po kontroli podatkowej w roku 2007 – 2008 Wnioskodawca zapłacił wszystkie należne od tych sprzedaży podatki. Wnioskodawca zarejestrował firmę w maju 2008 roku. Działki oraz budowy budynków w toku wprowadził na stan środków obrotowych firmy remanentem początkowym.

Od tego czasu wszystkie sprzedane przez Wnioskodawcę nieruchomości zabudowane opodatkowywał w całości podatkiem VAT w wysokości 7% (sprzedaż dla osób fizycznych).

Teraz Wnioskodawca będzie sprzedawał kolejny budynek wraz z działką.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z tytułu prowadze¬nia działalności gospodarczej, składa deklaracje VAT miesięczne. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Nieruchomość będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawca nabył 4 sierpnia 2006 roku. Nabyta działka została kupiona jako zabudowana budynkiem nadającym się wyłącznie do rozbiórki z nakazu urzędu nadzoru budowlanego. Budynek został rozebrany przez Wnioskodawcę. Po rozbiórce istniejącego budynku Wnioskodawca wybudował nowy budynek w celu odsprzedaży.

Nabycie przedmiotowej nieruchomości nie zostało udokumentowane fakturą VAT lecz wyłącznie aktem notarialnym, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Przedmiotowa nieruchomość stanowiła w firmie Wnioskodawcy towar handlowy.

O podjęciu decyzji o sprzedaży ww. nieruchomości zadecydował poprze¬dnio wymieniony zamiar odsprzedaży jej z zyskiem.

Przedmiotem sprzedaży była jedna geodezyjnie wyodrębniona działka wraz z posadowionym na niej domem. Symbol PKOB wybudowanego obiektu to 11-10. Budynek jest trwale związany z gruntem. W dniu sprzedaży budowa nie została jeszcze zakończona, budynek do użytku będzie oddawał nowy właściciel. Przeznaczenie działki, którą Wnioskodawca sprzedał jest określone jako teren budowlany, przed rozpoczęciem budowy Wnioskodawca uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczącą zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej.

Budynek znajdujący się na wyżej wymienionej działce nie został zasiedlony do dnia sprzedaży, będzie zasiedlany przez nowych właścicieli.

W stosunku do obiektu budowlanego wybudowanego na wskazanej działce Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należ¬nego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach na materiały budowlane służące do wybudowania obiektu.

Wnioskodawca nie użytkował wybudowanego budynku. Nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż wskazanej nieruchomości już nastąpiła dnia 3 grudnia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy tej czynności Wnioskodawca powinien być opodatkowany podatkiem VAT...

O taką interpretację poprosiły Wnioskodawcę osoby kupujące nieruchomość obawiając się czy – w razie zwolnienia od podatku VAT – nie zostaną one objęte podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wymieniona sprzedaż w całości powinna być objęta podatkiem VAT w wysokości 7%. Sprzedaż będzie (została) dokonana w grudniu 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż z uzupełnienia wniosku z dnia 22 lutego 2011r. wynika, że sprzedaż wskazanej nieruchomości nastąpiła w dniu 3 grudnia 2010r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego), Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Nieruchomość będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawca nabył w 2006r. jako zabudowaną budynkiem nadającym się wyłącznie do rozbiórki z nakazu urzędu nadzoru budowlanego. Budynek został rozebrany przez Wnioskodawcę, następnie Wnioskodawca wybudował nowy budynek w celu odsprzedaży. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła w firmie Wnioskodawcy towar handlowy. O podjęciu decyzji o sprzedaży ww. nieruchomości zadecydował poprze¬dnio wymieniony zamiar odsprzedaży jej z zyskiem.

Zatem sprzedaż działki zakupionej w celu odsprzedaży, dokonana zostanie przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w rozumieniu cytowanego art. 15 ust 2 ustawy o VAT i sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ww. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.) wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje m.in.:

  • 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 3 grudnia 2010r. sprzedał budynek wraz z działką. Nieruchomość będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawca nabył w dniu 4 sierpnia 2006r. Nabycie przedmiotowej nieruchomości nie zostało udokumentowane fakturą VAT lecz wyłącznie aktem notarialnym, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Przedmiotem sprzedaży była jedna geodezyjnie wyodrębniona działka wraz z posadowionym na niej domem. Symbol PKOB wybudowanego obiektu to 11-10. Budynek jest trwale związany z gruntem. W dniu sprzedaży budowa nie została jeszcze zakończona, budynek do użytku będzie oddawał nowy właściciel. Przeznaczenie działki, którą Wnioskodawca sprzedał jest określone jako teren budowlany, przed rozpoczęciem budowy Wnioskodawca uzyskał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczącą zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej.

Budynek znajdujący się na wyżej wymienionej działce nie został zasiedlony do dnia sprzedaży, będzie zasiedlany przez nowych właścicieli.

W stosunku do obiektu budowlanego wybudowanego na wskazanej działce Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należ¬nego o kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach na materiały budowlane służące do wybudowania obiektu.

Wnioskodawca nie użytkował wybudowanego budynku. Nieruchomość nie była przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Wobec powyżej powołanych przepisów, w przedmiotowej sprawie należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż wskazanego budynku stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Odnosząc się zatem do dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego sklasyfikowanego do klasy PKOB 1110 - na wskazanym we wniosku etapie budowy (budowa niezakończona), należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Opierając się na definicji wynikającej z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynku, budowli lub ich części będzie podmiot, który stanie się takim nabywcą lub użytkownikiem w następstwie czynności podlegającej opodatkowaniu. Z treści wniosku nie wynika, aby w stosunku do ww. obiektu budowlanego nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ww. ustawy, bowiem budynek był budowany przez Wnioskodawcę, nie był przez niego użytkowany, nie był przedmiotem najmu ani dzierżawy, ponadto ww. budynek zostanie oddany do użytku przez nabywcę. Budynek znajdujący się na wyżej wymienionej działce nie został zasiedlony do dnia sprzedaży, będzie zasiedlany przez nowych właścicieli. Tym samym, skoro dostawa przedmiotowego budynku nastąpi przed jego pierwszym zasiedleniem w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zatem zachodzi przesłanka wymieniona w lit. a) przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10, wyłączająca możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na mocy tegoż unormowania.

W przedmiotowej sprawie dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnych (PKOB 1110) nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Z treści wniosku wynika bowiem, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach na materiały budowlane służące do wybudowania obiektu. Tym samym z uwagi na zaistnienie przesłanki wymienionej w lit. a) tego przepisu, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jeżeli zatem dostawa ww. budynku (budowa niezakończona) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to w myśl przepisu art. 29 ust. 5 ustawy o VAT również dostawa gruntu (geodezyjnie wyodrębnionej działki), na którym posadowiony jest budowany budynek, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Dokonując analizy przytoczonych przepisów prawa i definicji oraz mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy zatem stwierdzić, że dostawa gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym sklasyfikowanym do klasy PKOB 1110 na wskazanym we wniosku etapie budowy – podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 7%, o ile po sprzedaży budowa wskazanego budynku będzie kontynuowana i budynek ten jest (będzie) budynkiem stałego zamieszkania. Okoliczności tych nie zmienia fakt, iż wskazane czynności dotyczą obiektu budowlanego, którego budowa w dniu sprzedaży nie została jeszcze zakończona, zaś budynek zostanie oddany do użytku przez nabywcę. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza bowiem każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie natomiast przedmiotem dostawy będzie budynek mieszkalny w fazie budowy, co przesądza o zastosowaniu ww. preferencji. Preferencyjną stawką podatku w wysokości 7% opodatkowana będzie, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, również geodezyjnie wyodrębniona działka, na której posadowiony jest budowany budynek.

Tym samym, przy założeniu, że budowany budynek jest budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym do PKOB 11 i jego budowa po sprzedaży będzie kontynuowana, stanowisko Wnioskodawcy, że „wymieniona sprzedaż w całości powinna być objęta podatkiem VAT w wysokości 7%” należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych obiektów budowlanych lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez wnioskodawcę klasyfikacje PKOB.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj