Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-741/13/PS
z 12 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, a także do Rejestru Przedsiębiorców. Jest członkiem rzeczywistym Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, działa w oparciu o statut własny oraz o statut PTTK.

Podstawową działalnością statutową Wnioskodawcy jest propagowanie rozwoju żeglarstwa i turystyki wodnej i popularyzowanie jej wśród społeczeństwa (osób zrzeszonych w Oddziale i niezrzeszonych), wspieranie rozwoju turystyki i krajoznawstwa na szlakach wodnych, pomoc w organizacji i realizacji żeglarskich zamierzeń swoich członków, podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności żeglarskich, propagowanie bezpieczeństwa w sportach i rekreacji wodnej, kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i etyki żeglarskiej, propagowanie uprawiania sportów żeglarstwa i rekreacji wodnej w zgodzie z naturalnym środowiskiem. Wnioskodawca posiada prawo do dysponowania terenem, na którym prowadzi działalność statutową i gospodarczą, wraz z nietrwałą zabudową głównie kontenerową (sanitariaty wraz z WC, magazyny, sala szkoleniowa, pomieszczenia administracyjne). Teren ten przylega do akwenu, na którym Oddział realizuje działalność żeglarską, tj. szkolenia, rejsy turystyczne i regaty. Wzdłuż brzegu umocowane są pomosty służące do cumowania jednostek pływających w większości armatorów zrzeszonych w Oddziale.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako pomocniczą - służącą jedynie do pozyskania środków na realizację celów statutowych. Uzyskiwany dochód przeznacza w większości na działalność statutową, który na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności statutowej są zwolnione z podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi ściśle związane ze sportem).

Wnioskodawca informuje również, że:


  • prowadzi pełną księgowość, a z podatków rozlicza się na zasadach ogólnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • Oddział, wg stanu na dzień 30 listopada 2012 r. zrzesza 81 członków.


Wnioskodawca od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od dnia 1 lipca 2012 r. uzyskał przychody z tytułu świadczenia następujących usług:


  • udostępnienie swoim członkom oraz armatorom niezrzeszonym miejsc do cumowania jachtów przy pomostach oraz miejsc do zimowania jachtów na terenie, w stosunku do którego ma prawo do czerpania pożytku;

  • czarteru sprzętu turystycznego, rekreacyjnego i sportowego dla osób zrzeszonych i nie zrzeszonych;

  • udostępnienie swoim członkom oraz osobom niezrzeszonym pola namiotowego,

  • udostępnianie obiektów bazy żeglarskiej (WC, sanitariaty, parking, slip) osobom nie zrzeszonym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy i w jakiej części dochód przeznaczony na poniższe cele związane z działalnością Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  1. opłaty związane z dzierżawą nieruchomości i mediami;
  2. utrzymywanie w sprawności eksploatacyjnej i remonty nieruchomości oraz mienia ruchomego, w tym:


    1. jachtów żaglowych oraz ratowniczych i zabezpieczających łodzi motorowych,
    2. pomostów,
    3. infrastruktury bazy żeglarskiej,

  3. organizację przedsięwzięć sportowych, turystycznych i szkoleniowych dla członków i osób nie zrzeszonych w Oddziale:


    1. regat sportowych i turystycznych,
    2. rejsów turystycznych,
    3. szkoleń żeglarskich (stacjonarnych dla dzieci i młodzieży w ramach obozów oraz sobotnio
      niedzielnych kursów dla dorosłych),
    4. imprez propagujących bezpieczeństwo na wodzie i ochronę środowiska,

  4. organizację zjazdów i spotkań członkowskich Oddziału,
  5. usługi:


    1. transportowe i dźwigowe realizowane w ramach przygotowania jednostek pływających, pomostów (pływających) i innego mienia ruchomego do sezonu nawigacyjnego i jego zabezpieczenia przed okresem zimowym;
    2. specjalistyczne związane z utrzymaniem w sprawności eksploatacyjnej i remontami nieruchomości oraz mienia ruchomego oraz organizacją przedsięwzięć sportowych. turystycznych i szkoleniowych,

  6. wymagane przepisami szkolenia członków na przykład; instruktorów żeglarskich, wychowawców kolonijnych, sędziów żeglarskich, kierowników placówek wypoczynkowych, itp.,
  7. promocję Oddziału i idei określonych w jego statucie;
  8. materiały jednorazowego użytku, w tym:


    1. materiały eksploatacyjne do posiadanych urządzeń i narzędzi na przykład paliwa, oleje i części zamienne;
    2. środki czystości;
    3. materiały administracyjno-biurowe,

  9. koszty zatrudnienia ewentualnych pracowników w ramach umowy o pracę oraz wynagrodzeń w ramach umowy o dzieło dotyczących przedsięwzięć ujętych w punktach 2, 3, 5 i 6.


Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym - art. 7 ust. 2 ww. ustawy. Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 powyższej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest (...) działalność oświatowa, (...) w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska (...) - w części przeznaczonej na te cele. Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych. Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:


  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane na ten cel.


Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest cel na jaki dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Oznacza to, że każdy dochód przeznaczony przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy na cele statutowe, które są zbieżne z celami określonymi tym przepisem, wolny będzie od opodatkowania. Dotyczy to również dochodu powstałego wskutek prowadzenia wyżej opisanej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę przeznaczonego na cele określone w pytaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przy czym w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy w zakresie pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki, należy wskazać, że przez pojęcie to należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez podatnika, lecz także wspieranie takiej działalności prowadzonej przez inne podmioty. W konsekwencji, zwolnienie dochodu z opodatkowania będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności, realizowanej przez inny podmiot. Ponadto wykładnia językowa pojęcia „działalność” oznacza, iż jest to „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (…)” - Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978. Wobec powyższego, można więc wywieść, że w tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, iż podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zadania wskazane w pytaniu będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym wskazać należy, iż organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawową działalnością statutową (celami statutowymi) Wnioskodawcy jest propagowanie rozwoju żeglarstwa i turystyki wodnej i popularyzowanie jej wśród społeczeństwa (osób zrzeszonych w Oddziale i nie zrzeszonych), wspieranie rozwoju turystyki i krajoznawstwa na szlakach wodnych, pomoc w organizacji i realizacji żeglarskich zamierzeń swoich członków, podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności żeglarskich, propagowanie bezpieczeństwa w sportach i rekreacji wodnej, kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i etyki żeglarskiej, propagowanie uprawiania sportów żeglarstwa i rekreacji wodnej w zgodzie z naturalnym środowiskiem.

Zdaniem organu cele te mieszczą się co do zasady w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności stanowić mogą cele statutowe w zakresie działalności oświatowej, w zakresie kultury fizycznej i sportu. Innymi słowy z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że realizuje On cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Zastrzec należy jednak, że sposób sformułowania celów statutowych wskazanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym nie odzwierciedla wprost celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pamiętać należy więc, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Jeżeli zatem zadania wskazane w przedmiotowym pytaniu Wnioskodawcy stanowią wyłącznie sposób realizacji celów statutowych wskazanych w stanie faktycznym i Wnioskodawca przeznaczy i wydatkuje dochód na realizację tych celów statutowych, które będą jednocześnie preferowane przez ustawodawcę, poprzez wydatkowanie go właśnie na te zadania, tj. na:


  • opłaty związane z dzierżawą nieruchomości i mediami, utrzymywanie w sprawności eksploatacyjnej i remonty nieruchomości oraz mienia ruchomego,
  • organizację przedsięwzięć sportowych, turystycznych i szkoleniowych dla członków i osób nie zrzeszonych w Oddziale,
  • organizację zjazdów i spotkań członkowskich Oddziału,
  • usługi:


    1. transportowe i dźwigowe realizowane w ramach przygotowania jednostek pływających, pomostów (pływających) i innego mienia ruchomego do sezonu nawigacyjnego i jego zabezpieczenia przed okresem zimowym;
    2. specjalistyczne związane z utrzymaniem w sprawności eksploatacyjnej i remontami nieruchomości oraz mienia ruchomego oraz organizacją przedsięwzięć sportowych, turystycznych i szkoleniowych,

  • wymagane przepisami szkolenia członków
  • promocję Oddziału i idei określonych w jego statucie,
  • materiały jednorazowego użytku, takie jak materiały eksploatacyjne do posiadanych urządzeń i narzędzi na przykład paliwa, oleje i części zamienne, środki czystości oraz materiały administracyjno-biurowe,
  • koszty zatrudnienia ewentualnych pracowników;


-będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy co do zasady za prawidłowe.

Podkreślić należy jednak, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Jak już wskazano uprzednio, organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu, dlatego precyzyjne określenie tych celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że nie mogą być one ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Sposób sformułowania celów statutowych wskazanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym nie odzwierciedla wprost celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analizowanie, czy niejako w celach tych mieszczą się również inne zadania, czy cele, których nie preferuje ustawodawca, nie należy jednak do zadań, czy kompetencji organu, ponieważ nie jest on do tego uprawniony. Jeżeli więc wśród celów statutowych Jednostki, znajdować będą się również cele, które nie będą pokrywać się z celami wskazanymi przez ustawodawcę, a w szczególności z celami statutowymi w zakresie działalności oświatowej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, a zadania wskazane w postawionym przez Wnioskodawcę pytaniu nie będą wiązały się bezpośrednio z realizacją celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę, lecz z tymi pozostałymi celami, dochody w części przeznaczonej na te zadania nie będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Do wniosku dołączono kserokopię statutu. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny takich materiałów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj