Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-945/12-2/AMN
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką prawa handlowego prowadzącą podstawową działalność gospodarczą w zakresie kopalnictwa rud miedzi oraz produkcji z tych rud miedzi i innych metali, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a sprzedaż pochodząca z produkcji podlega opodatkowaniu VAT. Proporcja sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług w latach ubiegłych stanowiła corocznie ponad 99,94%, co daje Spółce pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego (w tym, w odniesieniu do zakupów związanych z ogółem działalności, jak również od zakupów o charakterze mieszanym, tj. związanych z działalnością zwolnioną jak i opodatkowaną VAT).

W ramach prowadzonej działalności Spółka angażuje się w projekty z zakresu CSR, czyli tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility); CSR w praktyce oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR gwarantuje lojalność klienta, podnosi wiarygodność firmy w oczach jej współpracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych. Z uwagi na duże zaangażowanie w tym zakresie, Wnioskodawca znalazł się w gronie innych spółek giełdowych biorących udział w projekcie R. zainicjowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych. W skład R. wchodzą wyłącznie spółki giełdowe działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych.

Przejawem wskazanej powyżej działalności Wnioskodawcy jako firmy odpowiedzialnej społecznie jest podjęcie przez Spółkę działań w obszarze promocji ochrony zdrowia prowadzonej wśród mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w sąsiedztwie terenów, na których Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga również fakt, iż podjęte działania mające na celu promocję zdrowia oraz objęcie opieką najmłodszych mieszkańców okolicznych gmin są konsekwencją wieloletniej dyskredytacji ze strony lokalnych organizacji i instytucji, których zasadniczym celem było ukazanie Spółki jako przedsiębiorcę mającego negatywny wpływ na otoczenie. Okoliczność ta stała się tematem publikacji prasowych i programów telewizyjnych, w których prezentowane były nieprawdziwe informacje na temat szkodliwości emitowanych przez zakłady Wnioskodawcy substancji.

Z uwagi na powyższe okoliczności Wnioskodawca zainicjował realizację prozdrowotnego programu (dalej: Program), którego celem było zdiagnozowanie realnego wpływu działania zakładów należących do Wnioskodawcy na stan zdrowia mieszkańców.

W tym celu Spółka zleciła, na podstawie umowy zawartej z placówką zdrowia, uruchomienie Poradni Promocji Zdrowia (dalej: Poradnia), działającej w ramach programu pn. „Badania krwi na zawartość ołowiu u dzieci z rejonów oddziaływania zakładów Wnioskodawcy oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym”.

W ramach zadań powierzonych na podstawie umowy, Poradnia świadczy następujące usługi:

  • przeprowadza konsultacje higieniczne i lekarskie,
  • organizuje spotkania edukacyjne z dziećmi i dorosłymi,
  • sporządza materiały informacyjne dotyczące funkcjonowania Poradni,
  • sporządza ankiety oraz testy,
  • prowadzi nadzór nad działalnością programu,
  • przygotowuje wnioski, raporty z badań.

Poradnia funkcjonuje w dwóch miejscowościach, w których prowadzą działalność dwie huty będące zakładami Wnioskodawcy, w określonych dniach i godzinach. Badania laboratoryjne wykonywane są przez Poradnię.

Realizowane przez Poradnię usługi dokumentowane są w formie sprawozdań oraz zapisów elektronicznych na płytach CD, które załączane są do faktur VAT.

W ramach realizowanego Programu Spółka zleciła Poradni na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie badań krwi na zawartość ołowiu oraz kadmu u dzieci i osób zamieszkujących w rejonach bezpośredniego oddziaływania zakładów Wnioskodawcy, tj. w sąsiedztwie dwóch hut oraz badania psychologiczne mające wykazać faktyczny wpływ ołowiu i kadmu na organizm dziecka i wychowanie dzieci w wieku szkolnym. Zrealizowane usługi udokumentowane zostały fakturami za poszczególne okresy miesięczne wraz ze sprawozdaniem, a także ekspertyzą za cały okres objęty badaniem sporządzoną w formie papierowej oraz zapisu elektronicznego na płycie CD. Sprawozdania miesięczne obejmują zbiorczy wynik przeprowadzonych badań zawierający informację o stwierdzonej zawartości ołowiu i kadmu w organizmach badanych, w podziale na osoby dorosłe i dzieci, z uwzględnieniem płci badanych, a także imienną listę osób badanych bez indywidualnych wyników badań.

Umowa nie przewiduje obowiązku udostępnienia danych osobowych, jednakże z uwagi na sposób kalkulacji wynagrodzenia (stawka kwotowa za osobę przebadaną) wymagane jest potwierdzenie przebadanej ilości osób. Z kolei ekspertyza sporządzana na koniec okresu realizacji umowy obejmuje szczegółową analizę przeprowadzonych badań krwi, jak i badań psychologicznych, w zakresie wpływu wyników badań na zdrowie badanych. Ekspertyza ta zawiera również analizę wyników badań, w porównaniu z parametrami stężeń substancji występującymi w innych regionach kraju.

Indywidualne wyniki badań Poradnia udostępnia osobom przebadanym, które nie ponoszą z tego tytułu odpłatności.

Informacje o możliwości wykonania badań rozpowszechniane są w formie ulotek, a także kierowane do przedstawicieli organów gminnych zlokalizowanych w obszarach sąsiadujących z zakładami produkcyjnymi Wnioskodawcy, które w ramach swojej działalności są głównymi emitentami substancji będących przedmiotem badań.

Dobór grupy osób podlegających badaniom leży w gestii Poradni, natomiast Spółka określa jedynie ogólne wymogi badań, tj. wskazuje miejscowości, z których powinny pochodzić osoby podlegające badaniom oraz substancje będące przedmiotem badań.

W ramach przyjętej strategii prowadzenia działalności gospodarczej, Spółka planuje rozszerzyć zakres wykonywanych badań poprzez objęcie nimi również innych substancji, które mogą być szkodliwe dla zdrowia, a których emitentem są zakłady Wnioskodawcy, w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Badania te zostaną przeprowadzone na warunkach przedstawionych w niniejszym wniosku w odniesieniu do zawartości ołowiu i kadmu, przez tą samą placówkę zdrowia, przy czym reprezentatywna grupa objęta badaniem może obejmować zarówno dzieci jak i osoby dorosłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Spółce ciążyć będzie obowiązek sporządzenia informacji podatkowych PIT-8C na rzecz osób objętych badaniem przez Poradnię, w związku z realizacją ww. Umów na rzecz Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie On obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a UPDOF z tytułu badań/konsultacji przeprowadzonych przez Poradnię, w związku z realizacją przez tą ostatnią Umów na rzecz Wnioskodawcy. W myśl powołanego przepisu, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek są obowiązane sporządzić i przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie informację o wysokości przychodów. Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 UPDOF, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia nieodpłatnego świadczenia, niemniej jednak w powszechnie stosowanym znaczeniu, jest nim jednostronne przysporzenie na rzecz innej osoby.

Przekładając powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, iż wykonanie przez Poradnię badań oraz innych czynności, w związku z realizacją Umów na rzecz Wnioskodawcy, nie spełnia warunków do uznania, że doszło do nieodpłatnego świadczenia na rzecz osób objętych programem. Przede wszystkim wyniki badań nie stanowią żadnej diagnozy co do stanu zdrowia, a jedynie informują o ilości występujących w organizmie badanych substancji. Ponadto wyniki badań przeprowadzonych przez poradnię (a które finansuje Wnioskodawca), służą przede wszystkim działalności Wnioskodawcy, który jest zainteresowany wielkością emitowanych do środowiska substancji i wpływu poziomu tych emisji na zdrowie co świadczy z kolei o ekwiwalentności świadczeń związanych z udostępnianiem wyników przeprowadzonych badań. Z jednej strony bowiem osoba badana otrzymuje informację o wielkości występujących w jej organizmie substancji, z drugiej zaś strony Spółka pozyskuje, na podstawie przeprowadzonych badań, informacje o zawartości szkodliwych substancji w organizmach badanych oraz wpływie tych substancji na zdrowie mieszkańców.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, sfinansowanie badań osób zakwalifikowanych do reprezentatywnej grupy osób, jak i osób które zgłosiły się w ramach funkcjonowania Poradni, co dokumentowane jest zbiorczym raportem sporządzanym na rzecz Wnioskodawcę, nie będzie skutkowało powstaniem przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF i w konsekwencji Spółka nie będzie obowiązana do sporządzenia informacji podatkowej PIT-8C na podstawie art. 42a UPDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., 749 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Przepis art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stanowiąc o nieodpłatnych świadczeniach, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, ustawodawca nie zdefiniował przy tym tego pojęcia.

Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Należy zatem przyjąć, iż nieodpłatne świadczenie ma miejsce, gdy świadczeniu jednego z podmiotów nie towarzyszy świadczenie drugostronne.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w ramach realizowanego Programu Spółka zleciła Poradni na podstawie odrębnych umów przeprowadzenie badań krwi na zawartość ołowiu oraz kadmu u dzieci i osób zamieszkujących w rejonach, bezpośredniego oddziaływania zakładów Wnioskodawcy. Sprawozdania miesięczne obejmują zbiorczy wynik przeprowadzonych badań zawierający informację o stwierdzonej zawartości ołowiu i kadmu w organizmach badanych, w podziale na osoby dorosłe i dzieci, z uwzględnieniem płci badanych, a także imienną listę osób badanych bez indywidualnych wyników badań. Ekspertyza sporządzana na koniec okresu realizacji umowy obejmuje szczegółową analizę przeprowadzonych badań krwi, jak i badań psychologicznych, w zakresie wpływu wyników badań na zdrowie badanych. Indywidualne wyniki badań Poradnia udostępnia osobom przebadanym, które nie ponoszą z tego tytułu odpłatności.

Przenosząc omawiane zdarzenie przyszłe na grunt prawa podatkowego nie można stwierdzić, iż w analizowanej sytuacji osoby objęte badaniem przez Poradnię, w związku z realizacją Umów na rzecz Wnioskodawcy, otrzymają od Spółki nieodpłatne świadczenie. Indywidualne wyniki badań Poradnia udostępnia osobom przebadanym, a także Wnioskodawcy, który zlecił ich przeprowadzenie w celu zdiagnozowania realnego wpływu działania zakładów należących do Wnioskodawcy na stan zdrowia mieszkańców. W takiej sytuacji ma miejsce świadczenie drugostronne. Tym samym po stronie osoby badanej nie powstanie przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek sporządzenia informacji podatkowych PIT-8C na rzecz osób objętych badaniem przez Poradnię, w związku z realizacją ww. Umów na rzecz Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, został rozpatrzony odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj