Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-221/11-4/DS
z 10 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-221/11-4/DS
Data
2011.10.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
aktualizacja wyceny
przekształcanie
skutki podatkowe
spółdzielnie
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
środek trwały
wycena


Istota interpretacji
Czy powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji, gdy nadwyżka powstała z wyceny majątku zostanie przekazana na kapitał zapasowy?



Wniosek ORD-IN 456 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z podwyższeniem kapitału udziałowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 24.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z podwyższeniem kapitału udziałowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia na podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622 z 2011 r.), zamierza przekształcić się w spółkę handlową.

W związku z przekształceniem zostanie dokonana wycena majątku. Wartość rynkowa majątku z uwagi na duży udział nieruchomości w strukturze majątku Spółdzielni jest znacznie wyższa od wartości bilansowej. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne. W związku z wyceną majątku wzrośnie wartość kapitału udziałowego w Spółce o różnicę pomiędzy wartością rynkową majątku a wartością bilansową majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji, gdy nadwyżka powstała z wyceny majątku zostanie przekazana na kapitał zapasowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 154 § 3 Kodeksu spółek handlowych, udziały w spółce z o.o. nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej.

Przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki jeżeli wniesienie ich następuje w trybie i na zasadach określonych w innych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy.

Tym samym, powstała w związku z przekształceniem Spółdzielni w spółkę różnica pomiędzy wartością rynkową a bilansową majątku niezależnie czy zostanie odniesiona na kapitał udziałowy (zakładowy), czy kapitał zapasowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie, Wnioskodawca pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. doprecyzował własne stanowisko w sprawie wskazując, iż Spółdzielnia zamierza przekształcić się w spółkę kapitałową, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 203l § 3 pkt 3 ustawy Prawo spółdzielcze, do planu przekształcenia należy dołączyć wycenę składników majątku (aktywów i pasywów) spółdzielni.

Wartość rynkowa składników majątku jest wyższa od wartości bilansowej. W sytuacji, gdy nadwyżka z wyceny zostanie przekazana na kapitał zapasowy lub kapitał z aktualizacji wyceny, nie powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Spółdzielnia wskazała, iż na podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622 ze zm.), zamierza się Ona przekształcić w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Z uwagi na powyższe, skutki podatkowe tego przekształcenia należy rozpatrywać w kontekście zapisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast w myśl ust. 2 tegoż artykułu, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Powyższe przepisy regulują kwestię dotyczącą przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz zawierają legalne definicje dochodu i straty. Przedmiotem opodatkowania jest – co do zasady – dochód, czyli nadwyżka sumy przychodów na kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Natomiast jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu określony został w przepisach art. 12 – 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Regulacja art. 12 tej ustawy nie zawiera legalnej definicji przychodu, a jedynie precyzuje, poprzez przykładowe wyliczenie, rodzaje przychodów. Jednocześnie stwierdzić należy, iż podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Ponadto, w przepisie art. 12 ust. 4 tej ustawy wyliczone zostały enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy, art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.

Jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Powyższe oznacza, że zarówno wkłady pieniężne, jak i niepieniężne, wnoszone na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej nie są zaliczane do przychodów podatkowych tej spółki.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

Zacytowane powyżej przepisy mają zastosowanie w przypadku utworzenia spółki kapitałowej (tj. wnoszenia do niej wkładu) lub podwyższenia kapitału zakładowego istniejącej już spółki kapitałowej. Tym samym, skoro w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego mamy do czynienia z procesem przekształcenia (a nie wnoszeniem wkładu), regulacje te nie znajdą zastosowania.

Spółdzielnia wskazała, iż w związku z wyceną majątku wzrośnie wartość kapitału udziałowego w Spółce o różnicę pomiędzy wartością rynkową majątku a wartością bilansową majątku. Jednocześnie nadwyżka z tej wyceny zostanie przekazana na kapitał zapasowy lub kapitał z aktualizacji wyceny.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy, iż w przypadku, gdy określonej kategorii nie można uznać za przychód ani dochód podatkowy, to kategoria ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w sytuacji, gdy nadwyżka powstała z wyceny majątku zostanie przekazana na kapitał zapasowy lub kapitał z aktualizacji wyceny, nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż dokonanie wyceny rynkowej majątku w związku z przekształceniem Spółdzielni w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i przekazanie nadwyżki z tej wyceny na jeden ze wskazanych przez Spółdzielnię kapitałów stanowi element opisu zdarzenia przyszłego i nie podlega interpretacji na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Dokonanie tej operacji oraz sposób jej ujęcia w księgach rachunkowych regulują bowiem przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), w części dotyczącej przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę prawa handlowego oraz przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Ww. ustawy nie stanowią przepisów podatkowych. Tym samym, upoważnienie tut. Organu do wydawania, w imieniu Ministra Finansów, interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego nie obejmuje wskazanych regulacji.

Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Ponadto, w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj