Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.421.2019.2.MK
z 9 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej. Dnia 27 listopada 2019 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Spożywców jest czynnym podatnikiem podatku VAT, wykonującym zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak i zwolnione. Spółdzielnia zajmuje się handlem detalicznym, produkcją piekarniczo-cukierniczą i garmażeryjną oraz najmem.

Spółdzielnia w roku 2019 podjęła decyzję o sprzedaży części majątku – planowana jest sprzedaż (w m-cu grudniu 2019 r.) nieruchomości położonej w (…). Dla nieruchomości Wydział Ksiąg Wieczystych w Sądzie Rejonowym w (...) prowadzi księgi wieczyste nr: (…).

Nieruchomość (…), to murowany, wolnostojący budynek pawilonu handlowo-biurowego, wybudowany w zabudowie zwartej, w części handlowej II kondygnacyjny, a w części biurowej IV kondygnacyjny, w całości podpiwniczony.

Na parterze znajdują się dwa wewnętrzne lokale handlowe z zapleczem socjalno-magazynowym oraz 7 mniejszych zewnętrznych lokali handlowych z wejściami indywidualnymi z zewnątrz budynku.

Na piętrze znajduje się jeden lokal handlowy z zapleczem socjalnym.

Część biurowa to część IV kondygnacyjna w całości wykorzystywana przez podatnika (właściciela nieruchomości) zgodnie z przeznaczeniem.

W piwnicach budynku znajduje się lokal rozrywkowy z salami:

  • taneczną,
  • do bowlingu i bilarda,

a ponadto kilka pomieszczeń gospodarczych.

Budynek znajduje się w eksploatacji od roku 1979. Budynek od roku 2005 przeszedł szereg remontów, modernizacji i ulepszeń.

Od roku 2006 część nieruchomości jest wynajmowana osobom trzecim, na podstawie umów najmu. Obecnie na nieruchomości aktywnych jest 12 umów najmu, pozostałe lokale wykorzystywane są przez podatnika w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej – Sklep spożywczo - przemysłowy (...), biura Zarządu „(…)” oraz pomieszczenia archiwum.

Dane podstawowe budynku:

  • powierzchnia zabudowy: 1860,00 m kw.;
  • powierzchnia ogólna: 3958,48 m kw.;
  • powierzchnia użytkowa: 3822,07 m kw.

Przy nabyciu ww. nieruchomości nie był odliczany podatek VAT. Zakupiona nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych z dniem 31 grudnia 1979 r., a wartość początkową ustalono na kwotę (…) zł. Spółdzielnia przeprowadziła w przedmiotowej nieruchomości kapitalny remont ze względu na duże zniszczenia i długoletni brak właściwie przeprowadzonych remontów konserwacyjnych. Prace te miały również na celu przystosowanie lokalu do prowadzenia w nim własnego wielkopowierzchniowego sklepu spożywczo-przemysłowego, który odpowiada standardom i wymaganiom rosnącej konkurencji, nowym technologiom oraz zmianom zachowań konsumentów. Prace polegały również na odnowieniu elewacji, zamontowaniu windy osobowej, wymianie instalacji elektrycznej, stolarki okiennej i drzwiowej, podłóg, stropów, wydzieleniu nowych lokali i pomieszczeń. Prace te zostały wykonane w latach 2005-2009. Łączna wartość poniesionych wydatków wynosiła (…) zł i podwyższyła wartość początkową środka trwałego.

Od poniesionych wydatków był odliczany podatek VAT.

Od roku 1979 do chwili obecnej przedmiotowa nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, tj. sklep, biura, pomieszczenia archiwum.

Przedmiotowa nieruchomość jest również w części wynajmowana innym podmiotom gospodarczym (12 aktywnych umów najmu). Wynajem ten jest opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 23%. W trakcie wynajmowania lokali nie były przeprowadzane prace modernizacyjne, adaptacyjne na koszt Spółdzielni.

W grudniu 2019 r. Spółdzielnia planuje sprzedać przedmiotową nieruchomość i po przeanalizowaniu przepisów ustawy o VAT, Spółdzielnia uważa, że sprzedaż ta powinna korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Dnia 27 listopada 2019 r. Zainteresowany doprecyzował opis sprawy wskazując, że:

  1. Poniesione w latach 2005-2009 wydatki na kapitalny remont budynku pawilonu handlowo-biurowego opisanego we wniosku przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. Wartość początkową (księgową) ustalono na kwotę (…) zł. Budynek przyjęty na stan środków trwałych z dniem 31 grudnia 1979 r.
    Łączna wartość poniesionych, w latach 2005-2009, wydatków na ulepszenie wyniosła (…) zł i podwyższyła wartość początkową przedmiotowego budynku. Znaczna część poniesionych wydatków na ulepszenie przypada na rok 2006 i stanowi kwotę (…) zł i wówczas nastąpiło przekroczenie 30% wartości początkowej. Od poniesionych wydatków był odliczany podatek VAT. Wydatki te stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Od roku 2010 (minął już okres ponad 5 lat od ostatnich nakładów) Spółdzielnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie w przedmiotowym budynku.
  2. W okresie najmu lokali znajdujących się w budynku, Najemcy nie ponosili wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w szczególności jego rozbudowy, przebudowy, czy wyposażenia w instalacje, które zwiększyłyby wartość budynku. Jedyną formą zmian dokonywanych przez najemców była aranżacja wnętrz na potrzeby prowadzonej działalności, które według naszych szacunków nie przekroczyły ok. 2-3% aktualnej wartości całej nieruchomości.
    Jednocześnie, zgodnie z umowami najmu, najemcy ci są zobowiązani, po zakończeniu trwania umowy najmu, do doprowadzenia lokalu do stanu początkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, może zastosować zwolnienie od podatku opisanej nieruchomości (…).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy o VAT – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek lub jego część zostaną sprzedane lub np. oddane w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W przedmiotowej sytuacji pierwsze zasiedlenie, po ulepszeniu nieruchomości nastąpi z datą 01 stycznia 2006 r., kiedy to Spółdzielnia wynajęła część przedmiotowej nieruchomości innym firmom. Wynajem części nieruchomości spełnił definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Powyższy wynajem był opodatkowany podatkiem VAT w wysokości 23%. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem (01 stycznia 2006 r.), a planowaną sprzedażą przedmiotowej nieruchomości (12.2019 r.) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz stan faktyczny należy stwierdzić, iż powyższa transakcja sprzedaży nieruchomości (…). może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z ww. przepisami, budynki i budowle, jak również grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r. – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług”.

Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że: „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku »ulepszenia« istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie »ulepszenia« jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie »przebudowy« zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia”.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do treści art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółdzielnia w roku 2019 podjęła decyzję o sprzedaży części majątku – planowana jest sprzedaż (w m-cu grudniu 2019 r.) nieruchomości. Nieruchomość to murowany, wolnostojący budynek pawilonu handlowo-biurowego, wybudowany w zabudowie zwartej, w części handlowej II kondygnacyjny, a w części biurowej IV kondygnacyjny, w całości podpiwniczony. Na parterze znajdują się dwa wewnętrzne lokale handlowe z zapleczem socjalno-magazynowym oraz 7 mniejszych zewnętrznych lokali handlowych z wejściami indywidualnymi z zewnątrz budynku. Na piętrze znajduje się jeden lokal handlowy z zapleczem socjalnym. Część biurowa to część IV kondygnacyjna w całości wykorzystywana przez podatnika (właściciela nieruchomości) zgodnie z przeznaczeniem. W piwnicach budynku znajduje się lokal rozrywkowy z salami: - taneczną, - do bowlingu i bilarda, a ponadto kilka pomieszczeń gospodarczych.

Budynek znajduje się w eksploatacji od roku 1979. Budynek od roku 2005 przeszedł szereg remontów, modernizacji i ulepszeń. Od roku 2006 część nieruchomości jest wynajmowana osobom trzecim, na podstawie umów najmu. Obecnie na nieruchomości aktywnych jest 12 umów najmu, pozostałe lokale wykorzystywane są przez podatnika w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Przy nabyciu ww. nieruchomości nie był odliczany podatek VAT. Spółdzielnia przeprowadziła w przedmiotowej nieruchomości kapitalny remont ze względu na duże zniszczenia i długoletni brak właściwie przeprowadzonych remontów konserwacyjnych. Prace te zostały wykonane w latach 2005-2009. Od poniesionych wydatków był odliczany podatek VAT. W trakcie wynajmowania lokali nie były przeprowadzane prace modernizacyjne, adaptacyjne na koszt Spółdzielni. Poniesione w latach 2005-2009 wydatki na kapitalny remont budynku pawilonu handlowo-biurowego opisanego we wniosku przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu. Znaczna część poniesionych wydatków na ulepszenie przypada na rok 2006 i wówczas nastąpiło przekroczenie 30% wartości początkowej. Wydatki te stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Od roku 2010 (minął już okres ponad 5 lat od ostatnich nakładów) Spółdzielnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie w przedmiotowym budynku. W okresie najmu lokali znajdujących się w budynku, Najemcy nie ponosili wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w szczególności jego rozbudowy, przebudowy, czy wyposażenia w instalacje, które zwiększyłyby wartość budynku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy sprzedaż opisanej nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do wskazanej nieruchomości miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości, zabudowanej budynkiem pawilonu handlowo-biurowego, nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z opisu sprawy, budynek znajduje się w eksploatacji od roku 1979. Z okoliczności sprawy wynika ponadto, że Wnioskodawca w latach 2005-2009 poniósł nakłady na ulepszenie nieruchomości, które przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Przy czym od roku 2006 część nieruchomości jest wynajmowana osobom trzecim, na podstawie umów najmu, a pozostałe lokale wykorzystywane są przez podatnika w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Od roku 2010 Spółdzielnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie w przedmiotowym budynku. Podobnie Najemcy, w okresie najmu lokali, nie ponosili wydatków na ulepszenie obiektu. Zatem, należy stwierdzić, że po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej nieruchomości doszło do jej pierwszego zasiedlenia, od którego upłynęły dwa lata.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że od momentu pierwszego zasiedlenia nieruchomości po jej ulepszeniu do chwili sprzedaży budynku przez Wnioskodawcę upłynie okres dłuższy niż 2 lata, dostawa budynku opisanego we wniosku, spełni przesłanki do zastosowania względem niego zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W ten sam sposób, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, opodatkowana będzie dostawa prawa własności gruntu.

Tym samym bezprzedmiotowe stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz pkt 2 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż opisanej nieruchomości może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj