Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.444.2019.2.ES
z 24 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym nr 1005 z dnia 28 maja 2015 r., Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Komponentu Morskiego NATO (…), mającym siedzibę w N. w W., na okres od … 2015 r. do ….2018 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. W okresie tym Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Funtach Brytyjskich i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z czterech dowództw szczebla taktycznego. W okresie służby jednostka ta dowodziła operacją antypiracką Ocean Shield na Oceanie Indyjskim oraz operacją antyterrorystyczną Active Endeavour przekształconą w roku 2016 w operację Sea Guardian na Morzu Śródziemnym. Ponadto jednostka realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w domenie morskiej w rejonie odpowiedzialności NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę celem wzmocnienia bezpieczeństwa państw sojuszu od strony morza oraz przeciwdziałania terroryzmowi i piractwu. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Ponadto … realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Atlantyku Północnego, Morza Norweskiego, Morza Północnego, Morza Bałtyckiego, Morza Śródziemnego, Morza Czarnego i Czerwonego, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu w obszarze odpowiedzialności za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest jako Dowództwo Sił Komponentu Morskiego (Maritime Component Command) i pełni dyżur co pięć lat, na przemian z UK MARFOR, FR MARFOR, SP MARFOR i IT MARFOR. Ponadto personel pełniący służbę w …. jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby w …, to jest lat podatkowych: 2015, 2016, 2017 i 2018.


W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że głównym celem funkcjonowania …jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego. Zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły. W okresie służby Wnioskodawcy jednostka ta dowodziła/dowodzi:


  • operacją antypiracką Ocean Shield na Ocenie Indyjskim,
  • operacją antyterrorystyczną Active Endeavour przekształconą w roku 2016 w operację Sea Guardian na Morzu Śródziemnym.


Celem operacji Ocean Shield było wsparcie Somalii oraz państw sąsiednich w zwalczaniu piractwa inspirowanego głównie przez organizację terrorystyczną Al Shabab. H. dowodziło tą operacją nieprzerwanie od 2008 roku do końca 2016 roku. Celem operacji Active Endeavour prowadzonej nieprzerwanie od października 2001 roku do lipca 2016 roku było zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i zapobieganie aktom terroryzmu na Morzu Śródziemnym. Operacja Active Endeavour jako pierwsza w historii NATO była prowadzona zgodnie z zapisami Atykułu 5 Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącego kolektywnej obrony państw sojuszu. Operacja antyterrorystyczna Active Endeavour została przekształcona w lipcu 2016 roku w operację Sea Guardian (spoza artykułu 5), która oprócz kontynuacji wysiłków ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zapobieganie aktom terroryzmu, również wykorzystywana jest do budowania zdolności bezpieczeństwa sojuszu oraz świadomości sytuacyjnej w rejonie Morza Śródziemnego. Jednocześnie, M. w sposób ciągły (24/7 przez 365 dni w roku) dowodzi działaniami realizowanymi przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę, czym zapobiega ewentualnym akcjom i skutkom terroryzmu morskiego oraz piractwa, czym wzmacnia również siły i bezpieczeństwo państw sojuszniczych. Od 2016 roku, w ramach wzmocnienia sił państw sojuszu - Grecji i Turcji, … dowodzi wydzielonymi okrętami w ramach zwalczania nielegalnej migracji z Syrii do Europy na Morzu Egejskim. Ponadto, M. realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. W okresie od 1 sierpnia 2015 roku do 31 lipca 2018 roku, Wnioskodawca jako Szef Wydziału Analiz Operacyjnych i Oceny Prowadzonych Operacji (Operational Analysis and Operations Assessment Branch Head) uczestniczył, w realizowanych przez jednostkę, w której pełnił służbę, zadaniach mających na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych oraz zapobieżenia aktom terroryzmu, które wymienione zostały w opisie stanu faktycznego i w uzupełnieniu do przesłanego wcześniej wniosku. Z racji zajmowanego stanowiska, Wnioskodawca w sposób ciągły monitorował i analizował działalność stałych zespołów okrętowych NATO będących siłami natychmiastowego reagowania NATO (NATO High Readiness Forces) w zakresie realizacji zadań wzmocnienia sił sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności NATO. Opracowane wnioski i rekomendowanie dotyczące opcji ich efektywniejszego użycia przekazywał Dowódcy …. Ponadto, w okresie służby, tj. od 1 sierpnia 2015 roku do 31 lipca 2018 roku, Wnioskodawca uczestniczył w procesie planowania i prowadzania operacji Active Endeavour i Sea Guradian oraz monitorowania operacji Ocean Shield. Będąc członkiem morskiego zespołu planowania operacyjnego przygotowywał plany operacji Active Endeavour i Sea Guradian, a następnie zgodnie z zakresem obowiązków na zajmowanym stanowisku, monitorował realizację zatwierdzonych planów, analizował działania prowadzone przez podległe siły, a wypracowane przez Wnioskodawcę wnioski i rekomendacje dotyczące sprawniejszego wykorzystania sił i środków przedkładał Dowódcy ….celem wsparcia procesu dowodzenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu pełniącemu służbę poza granicami państwa, jest wolna od podatku dochodowego dla osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, został On wyznaczony do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w wielonarodowej jednostce wojskowej, jaką jest Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO (…), z siedzibą w N., w W. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Przez okres służby poza granicami państwa, pobierał uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie Wnioskodawca został wyznaczony. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była w Funtach Brytyjskich i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Jednostka, w której Wnioskodawca pełnił służbę realizowała i realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych, które wymienione zostały w opisie stanu faktycznego oraz dowodzi misją NATO na morzu Śródziemnym, czym w sposób bezpośredni przyczynia do zapobiegania aktom terroryzmu i piractwa. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że należność zagraniczna, która została mu wypłacona jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:


  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.



Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:


  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:


  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz.U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Rozkazem personalnym nr 1005 z dnia 28 maja 2015 r., Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Komponentu Morskiego NATO (…), mającym siedzibę w N. w W., na okres od … 2015 r. do ….2018 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. W okresie tym Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Funtach Brytyjskich i został od niej pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Sojusznicze Dowództwo Komponentu Morskiego NATO jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z czterech dowództw szczebla taktycznego. W okresie służby jednostka ta dowodziła operacją antypiracką Ocean Shield na Oceanie Indyjskim oraz operacją antyterrorystyczną Active Endeavour przekształconą w roku 2016 w operację Sea Guardian na Morzu Śródziemnym. Ponadto jednostka realizuje szereg zadań mających na celu wzmocnienie sił sojuszniczych NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. W sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w domenie morskiej w rejonie odpowiedzialności NATO w celu niedopuszczenia do ataku na któreś z państw członkowskich. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę celem wzmocnienia bezpieczeństwa państw sojuszu od strony morza oraz przeciwdziałania terroryzmowi i piractwu. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Ponadto … realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Atlantyku Północnego, Morza Norweskiego, Morza Północnego, Morza Bałtyckiego, Morza Śródziemnego, Morza Czarnego i Czerwonego, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu w obszarze odpowiedzialności za jego obronę. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest jako Dowództwo Sił Komponentu Morskiego (Maritime Component Command) i pełni dyżur co pięć lat, na przemian z UK MARFOR, FR MARFOR, SP MARFOR i IT MARFOR. Ponadto personel pełniący służbę w …. jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. Przedmiotowy wniosek dotyczy całego okresu służby w …, to jest lat podatkowych: 2015, 2016, 2017 i 2018.


W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że głównym celem funkcjonowania …jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu, jak i konfliktu zbrojnego. Zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły. W okresie służby Wnioskodawcy jednostka ta dowodziła/dowodzi:


  • operacją antypiracką Ocean Shield na Ocenie Indyjskim,
  • operacją antyterrorystyczną Active Endeavour przekształconą w roku 2016 w operację Sea Guardian na Morzu Śródziemnym.


Celem operacji Ocean Shield było wsparcie Somalii oraz państw sąsiednich w zwalczaniu piractwa inspirowanego głównie przez organizację terrorystyczną Al Shabab. H. dowodziło tą operacją nieprzerwanie od 2008 roku do końca 2016 roku. Celem operacji Active Endeavour prowadzonej nieprzerwanie od października 2001 roku do lipca 2016 roku było zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi i zapobieganie aktom terroryzmu na Morzu Śródziemnym. Operacja Active Endeavour jako pierwsza w historii NATO była prowadzona zgodnie z zapisami Atykułu 5 Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącego kolektywnej obrony państw sojuszu. Operacja antyterrorystyczna Active Endeavour została przekształcona w lipcu 2016 roku w operację Sea Guardian (spoza artykułu 5), która oprócz kontynuacji wysiłków ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zapobieganie aktom terroryzmu, również wykorzystywana jest do budowania zdolności bezpieczeństwa sojuszu oraz świadomości sytuacyjnej w rejonie Morza Śródziemnego. Jednocześnie, M. w sposób ciągły (24/7 przez 365 dni w roku) dowodzi działaniami realizowanymi przez siły NATO działające w stałych grupach okrętowych operujących w sposób ciągły na morzach i oceanach otaczających Europę, czym zapobiega ewentualnym akcjom i skutkom terroryzmu morskiego oraz piractwa, czym wzmacnia również siły i bezpieczeństwo państw sojuszniczych. Od 2016 roku, w ramach wzmocnienia sił państw sojuszu - Grecji i Turcji, … dowodzi wydzielonymi okrętami w ramach zwalczania nielegalnej migracji z Syrii do Europy na Morzu Egejskim. Ponadto, M. realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. W okresie od 1 sierpnia 2015 roku do 31 lipca 2018 roku, Wnioskodawca jako Szef Wydziału Analiz Operacyjnych i Oceny Prowadzonych Operacji (Operational Analysis and Operations Assessment Branch Head) uczestniczył, w realizowanych przez jednostkę, w której pełnił służbę, zadaniach mających na celu wzmocnienie sił państw sojuszniczych oraz zapobieżenia aktom terroryzmu, które wymienione zostały w opisie stanu faktycznego i w uzupełnieniu do przesłanego wcześniej wniosku. Z racji zajmowanego stanowiska, Wnioskodawca w sposób ciągły monitorował i analizował działalność stałych zespołów okrętowych NATO będących siłami natychmiastowego reagowania NATO (NATO High Readiness Forces) w zakresie realizacji zadań wzmocnienia sił sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności NATO. Opracowane wnioski i rekomendowanie dotyczące opcji ich efektywniejszego użycia przekazywał Dowódcy …. Ponadto, w okresie służby, tj. od 1 sierpnia 2015 roku do 31 lipca 2018 roku, Wnioskodawca uczestniczył w procesie planowania i prowadzania operacji Active Endeavour i Sea Guradian oraz monitorowania operacji Ocean Shield. Będąc członkiem morskiego zespołu planowania operacyjnego przygotowywał plany operacji Active Endeavour i Sea Guradian, a następnie zgodnie z zakresem obowiązków na zajmowanym stanowisku, monitorował realizację zatwierdzonych planów, analizował działania prowadzone przez podległe siły, a wypracowane przez Wnioskodawcę wnioski i rekomendacje dotyczące sprawniejszego wykorzystania sił i środków przedkładał Dowódcy ….celem wsparcia procesu dowodzenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy w latach 2015-2018, jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej do pełnienia służby poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Komponentu Morskiego NATO (…), użytym w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego oraz zapobieżenia aktom terroryzmu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj