Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.607.2019.3.RR
z 20 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 18 grudnia 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.607.2019.1.RR oraz pismem z dnia 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 8 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.607.2019.2.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy płatnościach związanych z realizacją umowy na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności przy płatnościach związanych z realizacją umowy na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 18 grudnia 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.607.2019.1.RR (skutecznie doręczonym w dniu 23 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 8 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.607.2019.2.RR (skutecznie doręczonym w dniu 10 stycznia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. zawarło 10 stycznia 2019 roku umowę na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem.


W umowie określono obowiązki sprzedającego i kupującego (Sp. z o.o.), a w szczególności:

  1. sprzedający zobowiązuje się do:
    • sprzedaży montażu i rozruchu myjni bezdotykowej w miejscu wskazanym przez kupującego,
    • posadowienia myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu przeznaczenia na istniejących fundamentach i pasadzce,
    • przekazania kupującemu instrukcji obsługi myjni,
    • przeszkolenia personelu kupującego,
  2. Kupujący zobowiązuje się do:
    • przekazania sprzedającemu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę,
    • wykonania fundamentów i posadzki w celu umożliwienia sprzedającemu posadowienia myjni,
    • przygotowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym myjni,
    • zapewnienia elementów rozmrażania posadzki,
    • przekazania placu budowy,
    • sprawowania nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
    • zapewnienia dojazdu do placu budowy,
    • zapewnienia mediów niezbędnych do realizacji umowy
    • zapewnienia i pokrycia kosztów dźwigu i sztaplarki niezbędnych do wyładunku i usadowienia elementów myjni.

Wynagrodzenie za zakup montaż i rozruch myjni określono ryczałtowo. Oddzielnie ustalono kwotę należną za konstrukcję stalową. Zapłatę wynagrodzenia wyznaczono etapowo:

  • zaliczka 10% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie 4 dni od podpisania umowy (kwota została zapłacona)
  • zaliczka 40% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie na 8 tygodni przed dostawą przedmiotu umowy
  • zaliczka 40% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie dostawy przedmiotu umowy - 10% wartości wynagrodzenia po podpisaniu protokołu odbioru przedmiotu umowy.

Kwota każdej płatności, a tym samym całej umowy przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - prawo przedsiębiorców.


W umowie jest zawarty zapis, że płatności na rzecz sprzedawcy będą dokonywane z pominięciem rachunku VAT, a w przypadku nie spełnienia tego warunku sprzedawca będzie uprawniony do wstrzymania się z wykonaniem swoich obowiązków wynikających z umowy.


Płatność zaliczek 40% oraz faktury końcowej nastąpi po 1 listopada 2019 r., czyli po wejściu w życie art. 1 punkt 20) podpunkt a) ustawy z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.


Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że:

  1. Zarówno Wnioskodawca jak i dostawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy symbol PKWiU 2008 dla dostawy myjni bezdotykowej z dostawą i montażem to 28.29.22.0.
  3. Postanowienia wynikające z umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą a Kontrahentem w związku z realizacją czynności będącej przedmiotem zapytania to:
    1. przedmiot umowy:
      Przedmiotem umowy jest ustalenie warunków sprzedaży myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym z dostawą i montażem.
    2. obowiązki sprzedającego:
      Sprzedający zobowiązuje się do sprzedaży montażu i rozruchu myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym w miejscu przeznaczenia wskazanym przez kupującego w treści umowy.
      Sprzedający zobowiązuje się do posadowienia myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu przeznaczenia wskazanym przez Kupującego na istniejących fundamentach i posadzce. Sprzedający zobowiązuje się do wykonania przedmiotu umowy zgodnie z postanowieniami umowy, zasadami wiedzy technicznej oraz do:
      • zrealizowania przedmiotu umowy zgodnie z umową, dokumentacją techniczną, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej,
      • zapewnienia w toku realizacji przedmiotu niniejszej umowy przestrzegania przez własnych pracowników przepisów i ogólnie przyjętych zasad utrzymania porządku i bezpieczeństwa, w tym również przepisów bhp i ppoż. na placu budowy,
      • wykonania wszelkich czynności pomiarowych niezbędnych do wykonania robót w tym badania skuteczności ochrony przeciwporażeniowej,
      • zgłaszania do odbioru Kierownikowi robót zanikowych oraz podlegających odbiorom częściowym,
      • dokonania pierwszego rozruchu myjni po zapewnieniu przez Kupującego dostawy mediów, takich jak woda i energia elektryczna oraz odpływu ścieków,
      • przekazania w dniu odbioru końcowego Kupującemu dwóch kompletów dokumentów: oświadczenia upoważnionego przedstawiciela Sprzedającego o wykonaniu robót, stanowiących przedmiot niniejszej umowy zgodnie z zaakceptowanym przez Sprzedającego ostatecznym projektem architektoniczno-budowlanym oraz wydaną na jego podstawie prawomocną decyzją o pozwoleniu na budowę, a nadto zgodnie zobowiązującymi w tym zakresie normami, oświadczenia o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku miejsca wykonywanych prac montażowych, instrukcji obsługi zamontowanych urządzeń, stanowiących przedmiot niniejszej umowy.
      Sprzedający przekaże Kupującemu instrukcję obsługi myjni oraz przeszkoli personel Kupującego. Szkolenie personelu potwierdzone zostanie protokołem.

    3. Obowiązki Kupującego:

Kupujący zobowiązuje się do przekazania Sprzedającemu do określonego terminu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (z poźn. zm.) i niezwłocznym poinformowaniu dostawcy o tym fakcie.


Kupujący zobowiązuje się do wykonania na własny koszt i ryzyko fundamentów i posadzki w celu umożliwienia Sprzedającemu posadowienia myjni zgodnie z wytycznymi i wymogami technicznymi, zgodnie z ostatecznym, zaakceptowanym przez Sprzedającego indywidualnym projektem architektoniczno-budowlanym.


Kupujący zobowiązuje się do przygotowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego zgodnie z projektem architektoniczno - budowlanym myjni oraz w oparciu o ustalenia dokonane ze Sprzedającym, co potwierdzone winno zostać w formie protokołu.


Obowiązkiem Kupującego jest zapewnienie na własny koszt i ryzyko elementów rozmrażania posadzki zgodnie z dostarczonym przez Sprzedającego projektem architektoniczno-budowlanym z wyjątkiem elementów zawartych w specyfikacji.


Kupujący zobowiązuje się do współdziałania ze Sprzedającym w okresie realizacji niniejszej umowy zgodnie z zasadami należytej staranności w celu jej prawidłowej realizacji. W szczególności do obowiązków Kupującego należy:

  • przekazania placu budowy do określonego terminu
  • sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
  • zapewnienia dojazdu do placu budowy,
  • zapewnienie mediów niezbędnych dla realizacji przedmiotu umowy,
  • zapewnienie i pokrycie kosztów dźwigu i sztaplarki niezbędnych do wyładunku i usadowienia niektórych elementów,
  • zapewnienie udziału w procesie budowlanym kierownika budowy.


Kupujący zobowiązuje się do terminowego przystępowania do odbiorów częściowych i odbioru końcowego. Odbiór częściowy winien zostać dokonany w terminie 3 dni od daty zgłoszenia, a odbiór końcowy zgodnie z zapisem § 7 ust. 3 lit. d. umowy.


Zasadniczym przedmiotem umowy jest sprzedaż myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym.


Dostawca do chwili złożenia wniosku o interpretację wystawił 1 fakturę zaliczkową na 10% wartości wynagrodzenia przysługującego dostawcy na podstawie umowy. Faktura zawiera 2 pozycje:

  • Myjnia bezdotykowa (…) 3 stanowiska,
  • Konstrukcja stalowa myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem.

Następna faktura zaliczkowa oraz faktura końcowa będą wystawione po spełnieniu określonych w umowie warunków.


Przez montaż urządzenia należy rozumieć posadowienie myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę na wybudowanych wcześniej fundamentach. Zdaniem Wnioskodawcy czynności te nie wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy. Możliwa jest dostawa takiego samego towaru bez montażu.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że symbol PKWiU 2008 dla dostawy konstrukcji stalowej myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem to 25.11.23.0.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przy płatnościach które nastąpią po 1 listopada 2019 roku związanych z realizacją umowy na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem Sp. z o.o. będzie zobowiązane zastosować mechanizm podzielonej płatności?

Zdaniem Wnioskodawcy, za zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem Sp. z o.o. będzie obowiązane zapłacić z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.


Płatności będą dokonywane po 1 listopada 2019 roku i będą przekraczały kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - prawo przedsiębiorców.


Sp. z o.o. uważa że realizacja umowy opisanej szczegółowo w stanie faktycznym wniosku stanowi dostawę towarów, a nie usługę budowlano-montażową, gdyż usługa montażu myjni i konstrukcji stalowej stanowi koszt pomocniczy w stosunku do świadczenia głównego wynikającego z umowy w postaci dostawy myjni (dodatkowo główne prace budowlano montażowe związane z przygotowaniem terenu pod posadowienie myjni leżą po stronie sp. z o.o.).

W związku z wyodrębnieniem w umowie wartości konstrukcji stalowej o symbolu PKWiU 25.11.23.0 płatności wynikające z tej umowy będą w części dotyczyły towaru wymienionego w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (załącznik nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług) do którego według art. 1 punkt 20) podpunkt a) ustawy z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw będzie miał zastosowanie obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r. m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) wprowadza z dniem 1 listopada 2019 r. – zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – w zakresie mechanizmu podzielonej płatności.


Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.


Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.


Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).


W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.


Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł 10 stycznia 2019 roku umowę na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową
na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem.


W umowie określono obowiązki sprzedającego i kupującego (Sp. z o.o.), a w szczególności:

  1. sprzedający zobowiązuje się do:
    • sprzedaży montażu i rozruchu myjni bezdotykowej w miejscu wskazanym przez kupującego,
    • posadowienia myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu przeznaczenia na istniejących fundamentach i pasadzce,
    • przekazania kupującemu instrukcji obsługi myjni,
    • przeszkolenia personelu kupującego,
  2. Kupujący zobowiązuje się do:
    • przekazania sprzedającemu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę,
    • wykonania fundamentów i posadzki w celu umożliwienia sprzedającemu posadowienia myjni,
    • przygotowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym myjni,
    • zapewnienia elementów rozmrażania posadzki,
    • przekazania placu budowy,
    • sprawowania nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
    • zapewnienia dojazdu do placu budowy,
    • zapewnienia mediów niezbędnych do realizacji umowy
    • zapewnienia i pokrycia kosztów dźwigu i sztaplarki niezbędnych do wyładunku i usadowienia elementów myjni.

Wynagrodzenie za zakup montaż i rozruch myjni określono ryczałtowo. Oddzielnie ustalono kwotę należną za konstrukcję stalową. Zapłatę wynagrodzenia wyznaczono etapowo:

  • zaliczka 10% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie 4 dni od podpisania umowy (kwota została zapłacona)
  • zaliczka 40% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie na 8 tygodni przed dostawą przedmiotu umowy
  • zaliczka 40% wartości wynagrodzenia ogółem w terminie dostawy przedmiotu umowy - 10% wartości wynagrodzenia po podpisaniu protokołu odbioru przedmiotu umowy.

Kwota każdej płatności, a tym samym całej umowy przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - prawo przedsiębiorców.


W umowie jest zawarty zapis, że płatności na rzecz sprzedawcy będą dokonywane z pominięciem rachunku VAT, a w przypadku nie spełnienia tego warunku sprzedawca będzie uprawniony do wstrzymania się z wykonaniem swoich obowiązków wynikających z umowy.


Płatność zaliczek 40% oraz faktury końcowej nastąpi po 1 listopada 2019 r., czyli po wejściu w życie art. 1 punkt 20) podpunkt a) ustawy z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zarówno Wnioskodawca jak i dostawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy symbol PKWiU 2008 dla dostawy myjni bezdotykowej z dostawą i montażem to 28.29.22.0. Postanowienia wynikające z umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą a Kontrahentem w związku z realizacją czynności będącej przedmiotem zapytania to:


  1. przedmiot umowy:

Przedmiotem umowy jest ustalenie warunków sprzedaży myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym z dostawą i montażem.


  1. obowiązki sprzedającego:

Sprzedający zobowiązuje się do sprzedaży montażu i rozruchu myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym w miejscu przeznaczenia wskazanym przez kupującego w treści umowy.


Sprzedający zobowiązuje się do posadowienia myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu przeznaczenia wskazanym przez Kupującego na istniejących fundamentach i posadzce. Sprzedający zobowiązuje się do wykonania przedmiotu umowy zgodnie z postanowieniami umowy, zasadami wiedzy technicznej oraz do:

  • zrealizowania przedmiotu umowy zgodnie z umową, dokumentacją techniczną, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej,
  • zapewnienia w toku realizacji przedmiotu niniejszej umowy przestrzegania przez własnych pracowników przepisów i ogólnie przyjętych zasad utrzymania porządku i bezpieczeństwa, w tym również przepisów bhp i ppoż. na placu budowy,
  • wykonania wszelkich czynności pomiarowych niezbędnych do wykonania robót w tym badania skuteczności ochrony przeciwporażeniowej,
  • zgłaszania do odbioru Kierownikowi robót zanikowych oraz podlegających odbiorom częściowym,
  • dokonania pierwszego rozruchu myjni po zapewnieniu przez Kupującego dostawy mediów, takich jak woda i energia elektryczna oraz odpływu ścieków,
  • przekazania w dniu odbioru końcowego Kupującemu dwóch kompletów dokumentów: oświadczenia upoważnionego przedstawiciela Sprzedającego o wykonaniu robót, stanowiących przedmiot niniejszej umowy zgodnie z zaakceptowanym przez Sprzedającego ostatecznym projektem architektoniczno-budowlanym oraz wydaną na jego podstawie prawomocną decyzją o pozwoleniu na budowę, a nadto zgodnie zobowiązującymi w tym zakresie normami, oświadczenia o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku miejsca wykonywanych prac montażowych, instrukcji obsługi zamontowanych urządzeń, stanowiących przedmiot niniejszej umowy.

Sprzedający przekaże Kupującemu instrukcję obsługi myjni oraz przeszkoli personel Kupującego. Szkolenie personelu potwierdzone zostanie protokołem.


  1. Obowiązki Kupującego:

Kupujący zobowiązuje się do przekazania Sprzedającemu do określonego terminu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (z poz. zm.) i niezwłocznym poinformowaniu dostawcy o tym fakcie.


Kupujący zobowiązuje się do wykonania na własny koszt i ryzyko fundamentów i posadzki w celu umożliwienia Sprzedającemu posadowienia myjni zgodnie z wytycznymi i wymogami technicznymi, zgodnie z ostatecznym, zaakceptowanym przez Sprzedającego indywidualnym projektem architektoniczno-budowlanym.


Kupujący zobowiązuje się do przygotowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego zgodnie z projektem architektoniczno - budowlanym myjni oraz w oparciu o ustalenia dokonane ze Sprzedającym, co potwierdzone winno zostać w formie protokołu.


Obowiązkiem Kupującego jest zapewnienie na własny koszt i ryzyko elementów rozmrażania posadzki zgodnie z dostarczonym przez Sprzedającego projektem architektoniczno-budowlanym z wyjątkiem elementów zawartych w specyfikacji.


Kupujący zobowiązuje się do współdziałania ze Sprzedającym w okresie realizacji niniejszej umowy zgodnie z zasadami należytej staranności w celu jej prawidłowej realizacji. W szczególności do obowiązków Kupującego należy:

  • przekazania placu budowy do określonego terminu
  • sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
  • zapewnienia dojazdu do placu budowy,
  • zapewnienie mediów niezbędnych dla realizacji przedmiotu umowy,
  • zapewnienie i pokrycie kosztów dźwigu i sztaplarki niezbędnych do wyładunku i usadowienia niektórych elementów,
  • zapewnienie udziału w procesie budowlanym kierownika budowy.


Kupujący zobowiązuje się do terminowego przystępowania do odbiorów częściowych i odbioru końcowego. Odbiór częściowy winien zostać dokonany w terminie 3 dni od daty zgłoszenia, a odbiór końcowy zgodnie z zapisem § 7 ust. 3 lit. d. umowy.


Zasadniczym przedmiotem umowy jest sprzedaż myjni bezdotykowej (…) 3 stanowiskowej wraz z konstrukcją stalowa na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2 stanowiskowym.


Dostawca do chwili złożenia wniosku o interpretację wystawił 1 fakturę zaliczkową na 10% wartości wynagrodzenia przysługującego dostawcy na podstawie umowy. Faktura zawiera 2 pozycje:

  • Myjnia bezdotykowa (…) 3 stanowiska,
  • Konstrukcja stalowa myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem.

Następna faktura zaliczkowa oraz faktura końcowa będą wystawione po spełnieniu określonych w umowie warunków.


Przez montaż urządzenia należy rozumieć posadowienie myjni oraz konstrukcji z zadaszeniem w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę na wybudowanych wcześniej fundamentach. Zdaniem Wnioskodawcy czynności te nie wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy. Możliwa jest dostawa takiego samego towaru bez montażu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że symbol PKWiU 2008 dla dostawy konstrukcji stalowej myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem to 25.11.23.0.


Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprowadzają się do wskazania, czy Spółka przy płatnościach, które nastąpią po 1 listopada 2019 roku związanych z realizacją umowy na zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem będzie zobowiązana zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca dokonuje zakupu zakup myjni bezdotykowej 3-stanowiskowej wraz z konstrukcją stalową na 2 stanowiska z wysięgnikiem oraz odkurzaczem stacjonarnym 2-stanowiskowym z dostawą i montażem. Dostawca do chwili złożenia wniosku o interpretację wystawił 1 fakturę zaliczkową na 10% wartości wynagrodzenia przysługującego dostawcy na podstawie umowy. Faktura zawiera 2 pozycje: myjnia bezdotykowa (…) 3 stanowiska (symbol PKWiU zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - 28.29.22.0) oraz konstrukcja stalowa myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem (symbol PKWiU zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - 25.11.23.0). Wynagrodzenie, jak wskazał Wnioskodawca jest rozliczane etapowo, a kwota każdej płatności, a tym samym całej umowy przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018r. - prawo przedsiębiorców.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności należy wskazać, że nabywana przez Wnioskodawcę myjnia bezdotykowa (…) 3 stanowiska (symbol PKWiU zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - 28.29.22.0) nie została wymienione w załączniku nr 15 do ustawy. Natomiast konstrukcja stalowa myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem, która zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy posiada symbol PKWiU - 25.11.23.0 – została wskazana jest pod pozycja nr 57 załącznika nr 15 do ustawy VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, w że przypadku, gdy na fakturze VAT ujęte są zarówno towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do Ustawy VAT jak i inne towary i usługi, wówczas obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczyć będzie wyłącznie kwoty należności za towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15, natomiast w pozostałym zakresie podatnik może uregulować należność w mechanizmie podzielonej płatności na zasadzie dobrowolności.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro na fakturze nabycia wskazane są świadczenia, które nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy jak i te, które są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy i faktura przekracza kwotę 15 000 zł, to w rezultacie Spółka obowiązana będzie do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności wyłącznie do zapłaty należności z tytułu nabycia konstrukcji stalowej myjni 2 stanowiskowej z wysięgnikiem, gdyż tylko ten towar został wymieniony wśród towarów i usług, do których nabywca powinien dokonać obowiązkowo płatności w mechanizmie podzielonej płatności. W pozostałym zakresie Spółka będzie uprawniona do uiszczenia należności wynikającej z faktury VAT na zasadach ogólnych, zaś do zastosowania mechanizmu podzielonej płatności wyłącznie fakultatywnie.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy (w tym związane z prawidłowością wystawionych przez dostawcę faktury) oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj