Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.57.2020.1.EK
z 18 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2020 r. (data wpływu 7 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest urzędem administracji rządowej, która powstała (…) na mocy ustawy (…) i działa na podstawie nadania statutu. Do ustawowych działań Wnioskodawcy należy między innymi ochrona i zarządzanie obszarami Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody na terenie województwa.

W celu realizacji ustawowych zadań Wnioskodawcy w porozumieniu z tutejszą dyrekcją uzyskały dofinansowanie ze środków (…) pt. „(…)”.

Projekt ten realizowany jest przez Wnioskodawcę w partnerstwie z:

  • (…) - państwowa jednostka budżetowa,
  • (…) - stowarzyszenie rejestrowalne w KRS,
  • (…) - stowarzyszenie rejestrowalne w KRS.


Projekt realizowany jest wspólnie przez partnerów (beneficjentów) i koordynowany jest przez Wnioskodawcę. Pomiędzy beneficjentem koordynującym a partnerami zawarta jest umowa partnerska, która wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów. Głównym celem projektu jest ochrona i poprawa stanu siedlisk ptaków wodno-błotnych: ślepowrona i rybitwy rzecznej w 4 obszarach poprzez umocnienia brzegów wysp, odtworzenie siedlisk lęgowych w celu stworzenia dogodnych siedlisk dla ptaków chronionych w ramach sieci obszarów (…).

Instytucją, która nadzoruje realizację projektu jest Komisja Europejska. Przepływ środków jest następujący: beneficjent koordynujący otrzymuje środki z Komisji Europejskiej a następnie przekazuje ich część we właściwej wysokości wynikającej z wniosku aplikacyjnego i harmonogramu realizacji projektu, pozostałym partnerom.

W ramach projektu istnieje możliwość uznania podatku VAT ponoszonego przez Wnioskodawcę jako koszt kwalifikowany tylko wówczas, gdy został on ostatecznie poniesiony w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 poz. 2174) zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, nie może zostać odzyskany przez beneficjenta.

W związku z realizowanymi działaniami w ramach projektu:

  1. Wnioskodawca będzie wskazywany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.
  2. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Na terenie objętym projektem nie przewiduje się prowadzenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  4. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca ponosił będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
  5. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Indywidualna interpretacja izby skarbowej w przedmiotowej kwestii jest niezbędnym załącznikiem do raportowania postępów projektu oraz przeprowadzenia rozliczenia finansowego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu przez Wnioskodawcę pn. „(…)” istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową, w związku z czym nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze swojej działalności statutowej i działalności w ramach realizowanego projektu, nie występuje i nie ma miejsca podatek należny od jednostki, nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT poprzez obniżenie kwoty podatku należnego /nie występuje/ o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z realizacją projektu, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ma możliwości odzyskania poniesionego przez Wnioskodawcę podatku VAT.

W podobnych sprawach została wydana Interpretacja indywidualna:

- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak: IBPP2/443-404/14/AB z 31 lipca 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pt. „(…)”. Projekt realizowany jest wspólnie w partnerstwie z trzema innymi podmiotami. Pomiędzy beneficjentem koordynującym a partnerami zawarta jest umowa partnerska, która wskazuje jaki zakres prac na do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów. Głównym celem projektu jest ochrona i poprawa stanu siedlisk ptaków wodno-błotnych: ślepowrona i rybitwy rzecznej w 4 obszarach poprzez umocnienia brzegów wysp, odtworzenie siedlisk lęgowych w celu stworzenia dogodnych siedlisk dla ptaków chronionych w ramach sieci obszarów (…).

Instytucją, która nadzoruje realizację projektu jest Komisja Europejska. Przepływ środków jest następujący: beneficjent koordynujący otrzymuje środki z Komisji Europejskiej a następnie przekazuje ich część we właściwej wysokości wynikającej z wniosku aplikacyjnego i harmonogramu realizacji projektu, pozostałym partnerom.

W związku z realizowanymi działaniami w ramach projektu, Wnioskodawca będzie wskazywany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu, towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, na terenie objętym projektem nie przewiduje się prowadzenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca ponosił będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z ww. przepisów rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ”(…)”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj