Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.151.2020.2.MD
z 10 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowaną będącą stroną postępowania Panią ….., NIP …
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania Pana …..,

przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Pani ….. („Zainteresowana”) jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Zainteresowana jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”). Na dzień złożenia Wniosku, pozostaje w związku małżeńskim.

Pan ….., mąż Wnioskodawczyni („Drugi Zainteresowany”) jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Drugi Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT.

W małżeństwie Zainteresowanych obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.

Od dnia 20 marca 2000 r. Zainteresowana prowadziła gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”) na nieruchomości będącej własnością Jej i Drugiego Zainteresowanego (męża) i na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej („Nieruchomość”). Na Nieruchomości znajdują się szklarnie („Szklarnie”). Nieruchomość oraz Szklarnie są obecnie wykorzystywane przez Zainteresowaną dla potrzeb prowadzenia Gospodarstwa Rolnego.

Dla działalności Zainteresowanej w Gospodarstwie Rolnym prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351, z późn. zm.; dalej: „ustawa o rachunkowości”) i ustawy o PIT. Od 2016 r., od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (tj. dochodów z Gospodarstwa Rolnego), Zainteresowana opłaca podatek PIT wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy). Przychody netto Zainteresowanej z Gospodarstwa Rolnego w 2019 r. przekroczyły – w złotych polskich – próg 2 000 000 euro.

Zainteresowana nie prowadziła w 2019 r. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Od dnia 1 stycznia 2020 r. Zainteresowani prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1362, z późn. zm.; dalej: ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”). Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się).

Od dnia 1 stycznia 2020 r. Nieruchomość oraz Szklarnie będą wykorzystywane przez obojga Zainteresowanych dla potrzeb prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie uprawa pomidorów. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym - na gruncie podatku PIT - będzie klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

W 2019 r. Drugi Zainteresowany (mąż) nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) nie przekroczyły u Męża Wnioskodawczyni równowartości w walucie polskiej kwoty 2 000 000 euro. Do dnia 31 grudnia 2019 r. Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie prowadził ksiąg rachunkowych, a także nie prowadził ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, w 2020 r. planuje rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w Ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego na podstawie norm szacunkowych.

Zainteresowani będą uprawnieni do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. Zainteresowana oraz Drugi Zainteresowany będą uprawnieni do 1/2 udziału w zysku Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego). Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Nią, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Zainteresowana jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Drugi Zainteresowany, od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zamierza dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT oraz wybierze Zainteresowaną, jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Zainteresowana, zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowana wykonuje wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wykorzystywane przez Zainteresowaną w ramach prowadzonego Gospodarstwa Rolnego były przed dniem 1 stycznia 2020 r. wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie były wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT), a po dniu 1 stycznia 2020 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne są i będą wykorzystywane w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są i nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT). Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpiła zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Drugi Zainteresowany jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana nie będzie miała prawa w 2020 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli Jej przychody netto z Gospodarstwa Rolnego w 2019 r. przekroczą w złotych polskich próg 2 000 000 euro, w związku z czym w 2020 r. Zainteresowana powinna opodatkować 1/2 dochodu przypadającego na Nią z prowadzonego wspólnie z Drugim Zainteresowanym Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego 19% liniowym podatkiem PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będzie obowiązana w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, będzie miał prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2019 r.) nie przekroczyły u Drugiego Zainteresowanego równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Drugi Zainteresowany nie będzie obowiązany w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) nie przekroczyły u Drugiego Zainteresowanego równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana nie ma obowiązku dokonywania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego ze względu na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
  6. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, (i) Drugi zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, z uwagi na to, że Zainteresowana jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz (ii) Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, nie jest objęty obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych w odniesieniu do pytań Nr 1-4, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytań Nr 5-6, dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad. 1-2)

Prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana nie będzie miała prawa w 2020 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli przychody netto Zainteresowanej z Gospodarstwa Rolnego w 2019 r. przekroczą w złotych polskich próg 2 000 000 euro, w związku z czym w 2020 r. Zainteresowana powinna opodatkować 1/2 dochodu przypadającego na Nią z prowadzonego wspólnie z Drugim Zainteresowanym Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego 19% liniowym podatkiem PIT.

Prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będzie obowiązana w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro,

Zainteresowana, do dnia 31 grudnia 2019 r. prowadziła Gospodarstwo Rolne w rozumieniu art. 5 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Gospodarstwie Rolnym nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanej w Gospodarstwie Rolnym jest uprawa pomidorów. Działalność rolnicza realizowana w Gospodarstwie Rolnym przez Zainteresowaną – na gruncie podatku PIT – jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

Dla działalności Zainteresowanej prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT. W 2019 r. Zainteresowana opłaca podatek PIT wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy).

Od dnia 1 stycznia 2020 r. Zainteresowana wraz z Drugim Zainteresowanym (mężem) prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się).

Zainteresowani będą uprawnieni do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. Zainteresowana oraz Drugi Zainteresowany będą uprawnieni do 1/2 udziału w zysku Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego). Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Nią, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, z późn. zm.; dalej: „Kodeks Cywilny”), za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1362, z późn. zm.), za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne: (i) prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz (ii), w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha.

Nie można zatem uznać, że gospodarstwo rodzinne jest spółką osobową, spółką cywilną albo wspólnym przedsięwzięciem lub jakąkolwiek inną formą prawną, ale stanowi osobną kategorię podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności rolniczej, zgodnie z Konstytucją RP oraz ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego. Zainteresowana jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo rolne, w którym łączna powierzchnia użytków rolnych nie będzie większa niż 300 ha.

W związku z tym, Rodzinne Gospodarstwo Rolne może zostać uznane za gospodarstwo rodzinne w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego nie wyklucza, aby gospodarstwo rodzinne było prowadzone także przez członków rodziny rolnika indywidualnego (sam zresztą termin ustawowy gospodarstwo rodzinne sugeruje, że jest to gospodarstwo prowadzone przez rolnika indywidualnego wraz z jego rodziną).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”), przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT określono, że działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, jest działalność polegająca między innymi na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów. Przy czym, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

W przypadku natomiast, gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:

  • metodą szacunkową; albo
  • w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).

Ustalenie dochodu w drugi sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351, z późn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U., poz. 1629, z późn. zm.), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Zainteresowanych, z powyższego wynika, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Wobec tego, skoro w 2019 r. jedynie Zainteresowana prowadziła Gospodarstwo Rolne, a przychód z tytułu prowadzenia Gospodarstwa Rolnego przekroczył w 2019 r. równowartość w złotych polskich kwoty 2 000 000 euro, to jedynie Zainteresowana będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2020 r. Zatem, w 2020 r. Zainteresowana nie będzie miała prawa do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych.

Tym samym, zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana nie będzie miała prawa w 2020 r. do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, jeżeli przychody netto Zainteresowanej z Gospodarstwa Rolnego w 2019 r. przekroczą w złotych polskich próg 2 000 000 euro, w związku z czym w 2020 r. Zainteresowana powinna opodatkować 1/2 dochodu przypadającego na Nią z prowadzonego wspólnie z Drugim Zainteresowanym Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego 19% liniowym podatkiem PIT.

Prawidłowe jest również stanowisko Zainteresowanych, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Zainteresowana będzie obowiązana w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Ad. 3-4)

Zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Drugi Zainteresowany (mąż), z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, będzie miał prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2019 r.) nie przekroczyły u Drugiego Zainteresowanego równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Drugi Zainteresowany nie będzie obowiązany w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) nie przekroczyły u Męża Wnioskodawczyni równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Zainteresowana, do dnia 31 grudnia 2019 r. prowadziła Gospodarstwo Rolne w rozumieniu art. 5 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Łączna powierzchnia użytków rolnych w Gospodarstwie Rolnym nie jest większa niż 300 ha. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy w Gospodarstwie Rolnym jest uprawa pomidorów. Działalność rolnicza realizowana w Gospodarstwie Rolnym przez Zainteresowaną – na gruncie podatku PIT – jest klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej. Dla działalności Zainteresowanej prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość), zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości i ustawy o PIT. W 2019 r., Zainteresowana opłacała podatek PIT wg stawki 19% (tzw. podatek liniowy).

Od dnia 1 stycznia 2020 r. Zainteresowani prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się). Zainteresowani będą uprawnieni do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. Zainteresowana oraz Drugi Zainteresowany będą uprawnieni do 1/2 udziału w zysku Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego). Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Zainteresowaną, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro. Zainteresowana szacuje, że w 2020 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Jak zostało wskazane powyżej, dochody z działów specjalnych produkcji rolnej mogą więc być ustalane według zasad, jakie obowiązują przy ustalaniu przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (art. 24 ust. 4a ustawy o PIT). Ustalenie dochodu w pierwszy sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości, obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.

Zatem, zdaniem Zainteresowanych, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne. W związku z tym, skoro w 2019 r. jedynie Zainteresowana prowadziła Gospodarstwo Rolne i przychód z tytułu prowadzenia Gospodarstwa Rolnego przez Nią przekroczył w 2019 r. równowartość w złotych polskich kwoty 2 000 000 euro, to jedynie Zainteresowana będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2020 r., a tym samym nie będzie miała prawa do opodatkowania przychodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych.

Natomiast, Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, będzie miał prawo do opodatkowywania dochodów z działów specjalnych Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast próg 2 000 000 euro powinien być liczony osobno dla Zainteresowanej oraz osobno dla drugiego Zainteresowanego prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Potwierdzeniem powyższego jest również art. 8 ust. 1 ustawy o PIT stanowiący, że przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) (...). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, ze prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stanowisko Zainteresowanych potwierdza także art. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają osoby fizyczne. Zatem każda osoba fizyczna podlega, co do zasady, odrębnemu rozliczeniu w zakresie podatku PIT, nawet wówczas gdy taka osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim (co wynika wprost z art. 6 ust. 1 ustawy o PIT). Jedynym przypadkiem określonym w ustawie o PIT, w którym małżonkowie są w praktyce traktowani jako jeden podatnik dla potrzeb podatku PIT, jest tzw. wspólne opodatkowanie małżonków, które jest uregulowane w art. 6 ust. 2-3a ustawy o PIT (przy czym to tzw. wspólne opodatkowanie małżonków jest uzależnione od spełnienia określonych warunków, w tym złożenia wspólnego wniosku).

Wobec tego, zdaniem Zainteresowanych prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Drugi Zainteresowany, z którym Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, będzie miał prawo do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych, ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zainteresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2019 r.) nie przekroczyły u Drugiego Zainteresowanego równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

Prawidłowe jest również stanowisko Zainteresowanych, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku Drugi Zainteresowany nie będzie obowiązany w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że w 2019 r. Drugi Zaineresowany nie prowadził gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) nie przekroczyły u Drugiego Zainteresowanego równowartości w walucie polskiej progu 2 000 000 euro, a próg 2 000 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz odrębnie dla Drugiego Zainteresowanego - prowadzących wspólnie od dnia 1 stycznia 2020 r. Rodzinne Gospodarstwo Rolne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj