Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.19.2020.3.AKR
z 22 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej działki nr 1/73 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej działki nr 1/73. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 stycznia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczelnia jest właścicielem zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w (…), określonej obecnie jako działka nr 1/73. Do października 2018 r. działka ta była częścią składową działki nr 1/60. Działkę nr 1/60 Uczelnia nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie z dniem 1 września 2005 r. decyzją Wojewody (…) nr (…) Do 2005 r. grunty te pozostawały w użytkowaniu wieczystym Uczelni. Na wniosek Uczelni działka nr 1/60 została podzielona na działki nr 1/73 i nr 1/74 (…). W wypisie z rejestru gruntów sporządzonym według stanu na dzień 12 lipca 2018 r. w rubryce „Opis użytków” jest adnotacja – „użytki gruntowe o symbolu Bi – Inne tereny zabudowane”. Teren działki nie jest objęty ustaleniami żadnego planu miejscowego. Nie ogłoszono także o przystąpieniu przez Gminę Miasta (…) do opracowania planu miejscowego dla przedmiotowego terenu. Zgodnie z opracowanym Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (…), zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta teren, na którym znajduje się analizowana nieruchomość przeznaczony był na usługi miastotwórcze. W księdze wieczystej wpisano ograniczone prawa rzeczowe: na czas nieograniczony służebność przesyłu polegającą na prawie korzystania z pasma gruntu, pod którym przebiega sieć ciepłownicza z przyłączami.

Działka 1/73 jest zabudowana budynkiem 1, 2, budowlami oraz uzbrojona.

Budynek 1 – Klasyfikacja PKOB 1252 – (…), wprowadzony do ewidencji środków trwałych i oddany do użytkowania 1 stycznia 1981 r. Wykorzystywany do prowadzenia zajęć dydaktycznych i przechowywania (…) wykorzystywanych do prowadzenia zajęć laboratoryjnych ze studentami (działalność zwolniona z podatku od towarów i usług – usługi kształcenia – art. 43 ust. 1 pkt 26b usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe PAN oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia).

Budynek 2 – Klasyfikacja PKOB 1241 – (…), wprowadzony do ewidencji środków trwałych i oddany do użytkowania 31 grudnia 1986 r. wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem – (…). Od 1 lipca 2013 r. pojedyncze pomieszczenia (…) były wynajmowane osobom fizycznym. Ostatnia umowa na wynajem została rozwiązana z dniem 3 grudnia 2019 r. Budynek wykorzystywany był na cele działalności opodatkowanej i zwolnionej od VAT.

Przy wytworzeniu ww. budynków Uczelni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynki były zasiedlone w dniu przyjęcia na stan środków trwałych i użytkowane przez Uczelnię przez okres dłuższy niż dwa lata przed planowaną transakcją. W okresie dłuższym niż dwa lata przed planowaną transakcją, Uczelnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie ww. budynków.

Na działce nr 1/73, na której położone są budynki wskazane w opisie, w ewidencji księgowej Uczelni znajdują się również niżej wymienione budowle i uzbrojenia:

  • budynek 3 – Klasyfikacja PKOB 2420 (…), wpisana do ewidencji środków trwałych i oddana do użytkowania 31 grudnia 1986 r.,
  • budynek 4 – Klasyfikacja PKOB 2420 (…) – wpisany do ewidencji środków trwałych i oddany do użytkowania 31 grudnia 1986 r.,
  • ogrodzenie terenu – Klasyfikacja PKOB 2420 (…), wpisane do ewidencji środków trwałych i oddane do użytkowania 31 grudnia 1986 r.,
  • sieć ciepłownicza (…) – Klasyfikacja PKOB 2222 (…) oddana do użytkowania 31 grudnia 1981 r.
    Sieć jest własnością (…) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…).
    Z powyższej sieci zasilane są sieci cieplne przebiegające przez działkę 1/73, będące własnością Uczelni. W księdze wieczystej w pozycji „ograniczone prawa rzeczowe” wpisano na czas nieokreślony służebność przesyłu polegającą na prawie korzystania z pasa gruntu o szerokości 3 m, pod którym przebiega sieć ciepłownicza (…). Przy sprzedaży nieruchomości nabywca zobowiązany będzie do ustanowienia służebności przesyłu dla sieci ciepłowniczej będącej własnością Uczelni zasilającej obiekty zlokalizowane na sąsiedniej działce.
  • sieć elektryczna Klasyfikacja PKOB 2224 (…). Oddana do użytkowania 31 grudnia 1981 r. Własność Uczelni,
  • sieć wodna Klasyfikacja PKOB 2222 (…). Oddana do użytkowania 31 grudnia 1981 r. Własność Uczelni,
  • sieć kanalizacyjna Klasyfikacja PKOB 2223 (…). Oddana do użytkowania 31 grudnia 1981 r. Własność Uczelni.

Ww. sieci zostały wybudowane w celu zasilania w wodę, energię elektryczną i ogrzewanie, znajdujących się na działce budynków. Wszystkie ww. obiekty zostały zasiedlone w dacie oddania do użytkowania, użytkowane przez Uczelnię przez okres dłuższy niż dwa lata przed planowaną transakcją sprzedaży.

W okresie dłuższym niż dwa lata przed planowaną transakcją sprzedaży, Uczelnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie ww. budowli. Uczelnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie, przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów. Wszystkie ww. obiekty są trwale związane z gruntem. Przy wytworzeniu tych obiektów Uczelni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Transakcja sprzedaży nieruchomości zostanie przeprowadzona po uzyskaniu interpretacji indywidualnej, tj. w okresie dłuższym niż dwa lata od pierwszego używania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 marca 2020 r. Uczelnia wskazała, że po wnikliwej analizie dokumentów i map geodezyjnych ustalono, że budynek 3 oraz budynek 4 znajdują się na działce 1/74, która nie jest przedmiotem sprzedaży. Budynek 3 oraz budynek 4 znajdowały się na działce 1/60. Działka 1/60 została podzielona na działki 1/74 i 1/73 (…).

Sprzedaż działki będzie miała miejsce po 31 marca 2020 r.

Budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) to sieć ciepłownicza (…) będąca własnością (…) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…).

Urządzenia budowlane, w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) to:

  • ogrodzenie terenu – Klasyfikacja PKOB 2420 (…) – urządzenie budowlane,
  • sieć elektryczna – Klasyfikacja PKOB 2224 (…) – urządzenie budowlane,
  • sieć wodna – Klasyfikacja PKOB 2222 (…) – urządzenie budowlane,
  • sieć kanalizacyjna – Klasyfikacja PKOB 2223 (…) – urządzenie budowlane,
  • sieć ciepłownicza – Klasyfikacja PKOB 2222 (…), będąca własnością Wnioskodawcy – urządzenie budowlane.

Powyżej wymienione sieci (tj.: sieć elektryczna, sieć wodna, sieć kanalizacyjna) są urządzeniami technicznymi związanymi z obiektami budowlanymi, zapewniającymi możliwość użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Faktycznie stanowią one przyłącza pomiędzy sieciami a wewnętrznymi instalacjami budynków.

Na działce mającej być przedmiotem sprzedaży znajduje się sieć ciepłownicza (…) (w części objętej służebnością gruntową na rzecz (…) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…), uwidocznioną w księdze wieczystej), która jest własnością (…) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…) oraz sieć ciepłownicza będąca własnością Wnioskodawcy, która stanowi przyłącze pomiędzy siecią ciepłowniczą (...) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…) a wewnętrznymi instalacjami cieplnymi budynku będącego własnością Wnioskodawcy, a znajdującego się na sąsiedniej działce (tj.: 1/74).

Wnioskodawca przed sprzedażą nie planuje dokonywania rozliczenia nakładów poniesionych przez (…) Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (…) na wybudowanie sieci ciepłowniczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży działki należy naliczyć podatek VAT w wysokości 23%, czy zastosować zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości gruntowej, zabudowanej, wskazanej jako działka o nr ewidencyjnym 1/73 będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy:

  • art. 43 ust. 1 pkt 2, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
    Zwolnienie nie znajdzie zastosowania – dostawa nieruchomości wykorzystywanej do działalności opodatkowanej i zwolnionej.
  • art. 43 ust. 1 pkt 9, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
    Zwolnienie nie znajdzie zastosowania – dostawa nieruchomości zabudowanej.
  • art. 43 ust. 1 pkt 10, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata,
  • art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do, których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przedmiotem sprzedaży jest działka zabudowana wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej i zwolnionej. Z tytułu wytworzenia budynków znajdujących się na działce – Uczelni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W jednym z budynków (budynek 2) wynajmowane było pomieszczenie (…). Wynajem opodatkowany był stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” czy „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Wskazać należy, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z tym budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Z opisu sprawy wynika, że Uczelnia jest właścicielem zabudowanej nieruchomości gruntowej określonej obecnie jako działka nr 1/73. Do października 2018 r. działka ta była częścią składową działki nr 1/60. Działkę nr 1/60 Uczelnia nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie z dniem 1 września 2005 r. decyzją Wojewody. Działka 1/73 jest zabudowana budynkiem 1, 2, budowlami oraz uzbrojona.

Budynek 1 – Klasyfikacja PKOB 1252 – (…), wprowadzony do ewidencji środków trwałych i oddany do użytkowania 1 stycznia 1981 r. Wykorzystywany do prowadzenia zajęć dydaktycznych i przechowywania (…) wykorzystywanych do prowadzenia zajęć laboratoryjnych ze studentami (działalność zwolniona z podatku od towarów i usług – usługi kształcenia – art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy – usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe PAN oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia).

Budynek 2 – Klasyfikacja PKOB 1241 – (…), wprowadzony do ewidencji środków trwałych i oddany do użytkowania 31 grudnia 1986 r. wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem – (…). Od 1 lipca 2013 r. pojedyncze pomieszczenia (…) były wynajmowane osobom fizycznym. Ostatnia umowa na wynajem została rozwiązana z dniem 3 grudnia 2019 r. Budynek wykorzystywany był na cele działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku.

Przy wytworzeniu ww. budynków Uczelni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynki były zasiedlone w dniu przyjęcia na stan środków trwałych i użytkowane przez Uczelnię przez okres dłuższy niż dwa lata przed planowaną transakcją. W okresie dłuższym niż dwa lata przed planowaną transakcją, Uczelnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie ww. budynków.

Na działce nr 1/73, na której położone są ww. budynki znajdują się również niżej wymienione budowle i uzbrojenia:

  • budowla w rozumieniu ustawy Prawo budowlane – sieć ciepłownicza (…) będąca własnością (…) Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (…). Wnioskodawca przed sprzedażą nie planuje dokonywania rozliczenia nakładów poniesionych przez (…) Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (…) na wybudowanie sieci ciepłowniczej,
  • Urządzenia budowlane, w rozumieniu ustawy Prawo budowlane: ogrodzenie terenu, sieć elektryczna, sieć wodna, sieć kanalizacyjna oraz sieć ciepłownicza będąca własnością Wnioskodawcy.

Powyżej wymienione sieci (tj.: sieć elektryczna, sieć wodna, sieć kanalizacyjna) są urządzeniami technicznymi związanymi z obiektami budowlanymi, zapewniającymi możliwość użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Faktycznie stanowią one przyłącza pomiędzy sieciami a wewnętrznymi instalacjami budynków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy przy sprzedaży działki należy naliczyć podatek VAT w wysokości 23%, czy też zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku 1 i 2 nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z wniosku wyżej wymienione budynki były używane (miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie). Jednocześnie z uwagi na fakt, że w okresie dłuższym niż dwa lata przed planowaną transakcją Uczelnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków, a ponadto od pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast, w odniesieniu do urządzeń budowlanych, tj. ogrodzenia terenu, sieci wodnej, sieci kanalizacyjnej oraz sieci ciepłowniczej będącej własnością Wnioskodawcy, które są urządzeniami technicznymi związanymi z obiektami budowlanymi, zapewniającymi możliwość użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem, stwierdzić należy, że będą opodatkowane łącznie z przedmiotowym budynkiem 1 i 2, jako elementy związane z tymi budynkami. Skoro zatem dostawa budynku 1 i 2 będzie zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa urządzeń budowlanych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu ustawy.

Jak już wcześniej wskazano, dostawa gruntu jest opodatkowana według takiej stawki podatku, jaką opodatkowana jest dostawa budynków na nim posadowionych. Oznacza to, że w rozpatrywanej sprawie, zbycie gruntu, na którym usytuowane są przedmiotowe budynki wraz z urządzeniami budowlanymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku ze sprzedażą budynku 1 i 2 bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie jedynie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Podkreślić także należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, ponieważ przedmiotem sprzedaży jest grunt zabudowany.

Podsumowując, sprzedaż przez Wnioskodawcę zabudowanej działki nr 1/73 będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.)).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu

Skargę wnosi się na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj