Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-870/11/IL
z 26 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-870/11/IL
Data
2011.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych

Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Warunki przyznania prawa do zwrotu podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek mieszkalny
zwrot wydatków związanych z budownictwem


Istota interpretacji
Czy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych użytych do wykonania tarasu, wiatrołapu oraz opaski odwadniającej fundament budynku, w związku z budową budynku mieszkalnego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z budową tarasu, wiatrołapu oraz opaski odwadniającej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W latach 2009-2011 prowadził Pan budowę własnego domu służącego zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych. W marcu br. złożył Pan wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych. Projekt domu na budowę którego otrzymał Pan pozwolenie zawiera w swym obrysie taras oraz wiatrołap – zadaszenie przy drzwiach wejściowych. Wymienione elementy budynku stanowią w części podziemnej jak i nadziemnej integralną część z domem. Do wykonania tych konstrukcji użył Pan elementów betonowych t.j. kostki brukowej (polbruk) oraz obrzeży betonowych. Materiałów tych użył Pan również do wykonania opaski odwadniającej fundament przy jednej ze ścian domu, stanowiącej element izolacji przeciwwilgociowej fundamentu domu. Betonowe elementy posiadają na fakturze nr PKWiU 23.61.11.1, który znajduje się w wykazie materiałów budowlanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych użytych do wykonania tarasu, wiatrołapu oraz opaski odwadniającej fundament budynku, w związku z budową budynku mieszkalnego...


Zdaniem Wnioskodawcy zakres wykonanych przez Niego prac zgodny jest z art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Elementy domu, które zostały wykonane stanowią jego integralną część, określoną w projekcie budowlanym. Niewykonanie ich uniemożliwiłoby prawidłowe funkcjonowanie domu. Użyte materiały znajdują się we właściwym wykazie, w związku z tym Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do zwrotu części wydatków, wskazanych we wniosku, poniesionych na budowę domu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1468 ze zm.) przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.


Jak stanowi art. 3 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (ust. 2).

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (ust. 4).

W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Wykaz taki zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1).

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wykaz zawarty w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).


Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:


  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.


Możliwość uzyskania zwrotu związana jest z ponoszeniem wydatków na realizację określonych w ustawie inwestycji budowlanych (mieszkaniowych) czyli budowę budynku mieszkalnego, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu, jest więc budowa budynku mieszkalnego. Definicja zawarta w ww. ustawie pod pojęciem budynku nakazuje rozumieć także związane z budynkiem (lub jego częścią) urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków. Zatem definicją budynku mieszkalnego objęte są również urządzenia i przyłącza instalacyjne.

Określając pojęcie budynku można również odnieść się do definicji zawartej w prawie budowlanym. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zmianami) budynkiem jest obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2).

Wskazany w przytoczonym przepisie wymóg „trwałego związania budynku z gruntem” oznacza posadowienie budynku na gruncie budowlanym w sposób zapewniający jego trwałość i stateczność.

Powyższe oznacza więc, że za budynek mieszkalny uznać można obiekt budowlany zawierający przestrzeń wewnętrzną lub pomieszczenie wydzielone z otaczającej przestrzeni w sposób odpowiedni do przeznaczenia jego całości lub części, posadowiony na gruncie budowlanym w sposób zapewniający jego stateczność, posiadający odpowiednią konstrukcję budowlaną i pokrycie (dach), który służył będzie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych .

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przeprowadził Pan inwestycję polegającą na budowie budynku służącego zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych. Projekt domu na którego budowę otrzymał Pan pozwolenie zawiera w swym obrysie taras oraz wiatrołap – zadaszenie przy drzwiach wejściowych. Wymienione elementy budynku stanowią w części podziemnej jak i nadziemnej integralną część z domem. Do wykonania tych konstrukcji użył Pan elementów betonowych t.j. kostki brukowej (polbruk) oraz obrzeży betonowych. Materiałów tych użył Pan również do wykonania opaski odwadniającej fundament przy jednej ze ścian domu, stanowiącej element izolacji przeciwwilgociowej fundamentu domu. Betonowe elementy posiadają na fakturze nr PKWiU 23.61.11.1, który znajduje się w wykazie materiałów budowlanych.

Należy uznać, iż skoro wiatrołap stanowi zadaszenie przy drzwiach wejściowych, to jest głównym wejściem do wnętrza domu, zatem można uznać, że stanowi część budynku mieszkalnego.

Również wydatki związane z budową tarasu, który przylega do budynku i stanowi jego integralną część oraz jest ujęty w projekcie budynku należy zaliczyć do wydatków związanych z budową budynku mieszkalnego.

Opaska odwadniająca stanowi także element integralnie związany z budynkiem. Opaska wykonana ze spadkiem powoduje odprowadzenie wody z okolic ścian fundamentowych, a więc odsunięcie wilgoci od ścian budynku. Pełni rolę ochrony izolacji przeciwwilgociowej murów ścian piwnic lub fundamentów. Dodatkowo opaska zabezpiecza elewację budynku przed zabrudzeniami. Opaskę można wykonać z różnych elementów np. z kostki brukowej, betonu. Wydatek poniesiony na wykonanie opaski odwadniającej wokół budynku mieszkalnego, połączonej ze ścianą budynku w sposób trwały i szczelny, która zabezpiecza fundamenty przed przemakaniem i pełni rolę stałego odwodnienia budynku stanowi wydatek związany z budową budynku mieszkalnego.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż część inwestycji polegającą na budowie tarasu, wiatrołapu jak i opaski odwadniającej można uznać za budowę budynku na cele mieszkalne. Do wykonania tych konstrukcji użył Pan elementów betonowych, wymienionych w wykazie zawierającym szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych, podlegających rozliczeniu, co upoważnia Pana do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych z tą inwestycją. Jednocześnie podkreślić należy, iż uprawnienie to możliwe jest jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków i zasad określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj