Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.216.2020.2.ŁS
z 26 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2020 r. (data wpływu 20 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest:


  1. prawidłowe – w części dotyczącej wydatków poniesionych na termomodernizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
  2. nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków poniesionych na wymianę pokrycia dachowego garażu.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 maja 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca razem z żoną – wspólność majątkowa – jest właścicielem domu jednorodzinnego. W 2019 r. Wnioskodawca przeprowadził termomodernizację dachu. W ramach tego zostały wykonane następujące prace:


  • usunięcie starego pokrycia (dachówka ceramiczna - stara popękana),
  • wstawienie okien połaciowych,
  • wymiana drewnianych łat na nowe,
  • docieplenie dachu wełną mineralną
  • utylizacja starego pokrycia (garaż – eternit) – we własnym zakresie.


Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Wnioskodawca wszystkie koszty chciałby odliczyć w związku z korzystaniem z ulgi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę. Poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na wykonane prace posiada faktury VAT. Na tej samej działce Wnioskodawca posiada drugi budynek, wcześniej gospodarczy, ale po zakupie domu, po 2006 r. zmienił jego przeznaczenie na budynek mieszkalny i z tego tytułu płaci podatek od nieruchomości. Do tego budynku przylega garaż Wnioskodawcy. Na budynku tym, na którym była dachówka z eternitu, Wnioskodawca również zmienił dach na nowy, a na garażu położył blachodachówkę (Wnioskodawca posiada na to faktury, bo sam montował). Prace były robione dwuetapowo, jeden budynek mieszkalny w kwietniu 2019 r., drugi w sierpniu 2019 r. Na oba etapy są odrębne faktury VAT. Wszystkie prace mają na celu pomniejszenie kosztów ogrzewania i co za tym idzie wpłyną korzystnie na środowisko. W kolejnym etapie Wnioskodawca ma zamiar wymienić też piec gazowy na nowszy, bardziej ekologiczny. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Oba budynki, o których mowa we wniosku, to budynki mieszkalne w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zakończy się w ciągu 3 lat licząc od 2019 r. Poniesione wydatki nie będą sfinansowane ani dofinansowane z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Poniesione wydatki nie zostaną zwrócone w żadnej formie, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. Wysokość poniesionych wydatków udokumentowana jest fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia. Faktury z 2019 r. wystawione są na Wnioskodawcę i jego żonę S. L. Kolejne faktury mogą być także wystawione na oboje małżonków. Wnioskodawca wyjaśnił także, że na pierwszym budynku kupionym w 2006 r. prace obejmowały:


  • usunięcie starego pokrycia dachu,
  • wstawienie okien połaciowych,
  • wymianę starych drewnianych łat na nowe,
  • docieplenie dachu wełną mineralną,
  • pokrycie nową dachówką ceramiczną,
  • orynnowanie dachu.


Z kolei na drugim budynku mieszkalnym (byłym gospodarczym) prace obejmowały:


  • usunięcie starego pokrycia dachowego
  • wymianę starych drewnianych łat na nowe,
  • pokrycie nową dachówką ceramiczną,
  • orynnowanie.


Na tym budynku w późniejszym czasie nastąpi docieplenie wełną mineralną. Na garażu zostało wymienione tylko pokrycie dachu z azbestu na blachodachówkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej? Czy koszta termomodernizacji obu budynków podlegają odliczeniu (docieplenie wełną, wymiana łat, wymiana okien, pokrycie nową dachówką ceramiczną – oba budynki, pokrycie blachodachówką - garaż, usługa – robocizna, wystawca faktury VAT, faktura na blachodachówkę)?


Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych na materiały budowalne i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej (jaką jest ściana dachu) związane z etapami: docieplenie wełną, wymiana łat drewnianych, wymiana okien połaciowych, ułożenie nowego pokrycia dachu dachówką ceramiczną i blachodachówką na garażu. W ocenie Wnioskodawcy wszystko to zostało wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wnioskodawca ww. wnioski wyciąga na podstawie przeanalizowania wielu różnych publikacji. W artykule na jednej ze stron internetowych Wnioskodawca znalazł interpretację indywidualną z dnia 27 października 2019 r. wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdzie wniosek był niemalże identyczny jak Jego a interpretacja przepisu była na korzyść zainteresowanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na termomodernizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wymianę pokrycia dachowego garażu.


Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne korzystne rozwiązanie podatkowe dla podatników tzw. ulgę termomodernizacyjną.

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ww. ustawy).

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przez wilgocią, oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca razem z żoną – wspólność majątkowa – jest właścicielem domu jednorodzinnego. W 2019 r. Wnioskodawca przeprowadził termomodernizację dachu. W ramach tego zostały wykonane następujące prace:


  • usunięcie starego pokrycia (dachówka ceramiczna - stara popękana),
  • wstawienie okien połaciowych,
  • wymiana drewnianych łat na nowe,
  • docieplenie dachu wełną mineralną
  • utylizacja starego pokrycia (garaż – eternit) – we własnym zakresie.


Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Wnioskodawca wszystkie koszty chciałby odliczyć w związku z korzystaniem z ulgi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę. Poniesione koszty nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na wykonane prace posiada faktury VAT. Na tej samej działce Wnioskodawca posiada drugi budynek, wcześniej gospodarczy, ale po zakupie domu, po 2006 r. zmienił jego przeznaczenie na budynek mieszkalny i z tego tytułu płaci podatek od nieruchomości. Do tego budynku przylega garaż Wnioskodawcy. Na budynku tym, na którym była dachówka z eternitu, Wnioskodawca również zmienił dach na nowy, a na garażu położył blachodachówkę (Wnioskodawca posiada na to faktury, bo sam montował). Prace były robione dwuetapowo, jeden budynek mieszkalny w kwietniu 2019 r., drugi w sierpniu 2019 r. Na oba etapy są odrębne faktury VAT. Wszystkie prace mają na celu pomniejszenie kosztów ogrzewania i co za tym idzie wpłyną korzystnie na środowisko. W kolejnym etapie Wnioskodawca ma zamiar wymienić też piec gazowy na nowszy, bardziej ekologiczny. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Oba budynki, o których mowa we wniosku, to budynki mieszkalne w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zakończy się w ciągu 3 lat licząc od 2019 r. Poniesione wydatki nie będą sfinansowane ani dofinansowane z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Poniesione wydatki nie zostaną zwrócone w żadnej formie, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zostaną również uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych. Wysokość poniesionych wydatków udokumentowana jest fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia. Faktury z 2019 r. wystawione są na Wnioskodawcę i jego żonę S. L. Kolejne faktury mogą być także wystawione na oboje małżonków. Wnioskodawca wyjaśnił także, że na pierwszym budynku kupionym w 2006 r. prace obejmowały:


  • usunięcie starego pokrycia dachu,
  • wstawienie okien połaciowych,
  • wymianę starych drewnianych łat na nowe,
  • docieplenie dachu wełną mineralną,
  • pokrycie nową dachówką ceramiczną,
  • orynnowanie dachu.


Z kolei na drugim budynku mieszkalnym (byłym gospodarczym) prace obejmowały:


  • usunięcie starego pokrycia dachowego
  • wymianę starych drewnianych łat na nowe,
  • pokrycie nową dachówką ceramiczną,
  • orynnowanie.


Na tym budynku w późniejszym czasie nastąpi docieplenie wełną mineralną. Na garażu zostało wymienione tylko pokrycie dachu z azbestu na blachodachówkę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia ­ na zasadach powyżej opisanych, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ­ wydatków poniesionych na termomodernizację obu budynków mieszkalnych jednorodzinnych, tj.: wydatków poniesionych na materiały budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do docieplenia przegrody budowlanej, dotyczących następujących etapów termomodernizacji wymienionych przez Wnioskodawcę: usunięcie starego pokrycia dachów, wstawienie okien połaciowych, wymiana starych drewnianych łat na nowe, docieplenie wełną mineralną, pokrycie dachów nową dachówką ceramiczną oraz orynnowanie.

Natomiast, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego garażu z azbestu na blachodachówkę, nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem ww. wydatki nie są poniesione na budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na termomodernizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków poniesionych na wymianę pokrycia dachowego garażu.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj