Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.266.2020.1.KK
z 21 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej wypłacanej żołnierzowi zawodowemu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej wypłacanej żołnierzowi zawodowemu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia (…) 2018 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od dnia 1 sierpnia 2018 r. do dnia 31 lipca 2021 r. w (…) (Dowództwo NATO …), mającym siedzibę w (…). Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełni służbę w jednostce wojskowej, międzynarodowym dowództwie NATO, utworzonym w (…) w dniu (…) r., zgodnie z pkt 5-8 deklaracji Szefów Państw Północnoatlantyckiej i włączonej w dniu (…) r. w struktury (łańcuch dowodzenia) NATO, jako jednostka sił wielonarodowych, do użycia na terytorium (…), zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego (z dnia 4 kwietnia 1949 r.), obecnie podlega dowództwu (…). Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki jest wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (…) w rejonie odpowiedzialności, tj. południowo-wschodniej flanki NATO, na terytorium (…) w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Cel ten jednostka realizuje poprzez koordynacje działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju jak i kryzysu oraz wojny. Wnioskodawca pełniąc służbę na stanowisku w (…) wykonuje zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Bierze On czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne, jak i pozamilitarne w regionie. Wnioskodawca uczestniczył między innymi w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych na terytorium (…) w 2019 r. Współpracuje On także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie (…), mająca swoją siedzibę w mieście (…) w (…), która również jest jednostką podległą (…). W ramach wyznaczenia do pełnienia służby, Wnioskodawca na obecnie zajmowanym stanowisku w (…), w celu spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, został odpowiednio przygotowany i wyposażony przez Siły Zbrojne RP, zarówno pod względem medycznym, jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia (hełm, kamizelka kuloodporna oraz broń) – jak żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego przy (…). Wnioskodawca pozostaje w ciągłej gotowości do użycia, zgodnie z planem użycia sił wysokiej gotowości NATO na terytorium (…). (…) koordynuje działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie (…), w skład której wchodzi m.in. Polski Kontyngent Wojskowy, wydzielony do składu (…) dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w (…). Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługuje Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami państwa, otrzymuje On (od dnia objęcia obowiązków na ww. stanowisku służbowym, tj. od dnia 1 sierpnia 2018 r.) należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika (…) (dla stanowiska służbowego …), stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Dodatkowo w 2018 r. Wnioskodawca otrzymał jednorazowy zasiłek adaptacyjny (na podstawie art. 102 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy). Wszystkie świadczenia (otrzymane w 2018 r.) zostały rozliczone w ramach PIT- 37 za 2018 r., wspólnie z małżonką. Należność zagraniczna jest wypłacana Wnioskodawcy przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłaca również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Zaistniały stan faktyczny, tj. od dnia 1 sierpnia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., dotyczy okresu pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej (do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej). Zdarzenie przyszłe dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. (tj. do dnia zakończenia pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej – zgodnie z rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr MON z dnia (…) 2018 r.). Zmianie nie ulegną przepisy regulujące służbę żołnierzy zawodowych poza granicami państwa oraz przepisy prawa podatkowego, pomocnicze akty prawne regulujące zasady pełnienia służby w jednostce wojskowej (…), rozkaz personalny Dyrektora Departamentu Kadr z dnia (…) 2018 r., wyznaczenie do pełnienia służby w (…) na stanowisku służbowym poza granicami państwa. (…), zgodnie ze swoim przeznaczeniem była, jest i będzie w sposób ciągły, w tym również w okresie od dnia 1 sierpnia 2018 r. do 31 lipca 2021 r., wykorzystywana do wzmocnienia sił państwa, jak również państw sojuszniczych oraz zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom. Jednym z głównych celów powstania (…) było i nadal jest wzmocnienie sił państwa sojuszniczego na terenie, którego jednostka stacjonuje, w tym przypadku (…), jak również odstraszanie, poprzez demonstrację możliwości jednostek wojskowych sojuszu NATO (ćwiczenia). Jest to jeden z elementów adaptacji (odstraszania i wzmacniania) NATO ustalonych na szczycie (…). Umiejscowienie na terenie państwa członkowskiego kwatery międzynarodowej NATO wysokiego szczebla (pierwszej na terenie …) jest na co dzień wykorzystywane (używane) w polityce i działalności sojuszu, jako element wzmocnienia sił, a także zapobiegania aktom terroryzmu.

Jednostka jest używana w:

  1. „Planowaniu i koordynowaniu przyjęcia przez kraj gospodarza sił wzmocnienia, czyli sił szybkiego reagowania NATO na wypadek ewentualnego konfliktu, a w czasie pokoju wzmocnieniu państwa sojuszniczego (…) w przeprowadzaniu rekonesansów i wspólnych ćwiczeń z wyznaczonymi w danym roku wojskami wysokiej gotowości NATO (…): 2019 r. (…) od kwietnia do lipca 2019 r. ćwiczenia (…) 19; 2020 r. – kraj wiodący (..) Polska rekonesans oraz uzgodnienie ze stroną (…), tzw. (…) – grudzień 2019 r. (finałowe zapotrzebowania na wsparcie państwa gospodarza w razie konieczności użycia sił wzmocnienia) – planowane w czerwcu 2020 r. ćwiczenie – (…) 20; 2021 r. – kraj wiodący (…) – rekonesans oraz uzgodnienie ze stroną (…), tzw. (…); wrzesień 2019 r. (wstępne zapotrzebowania na wsparcie państwa gospodarza w razie konieczności użycia sił wzmocnienia) planowane ćwiczenie – (…).
  2. Zabezpieczaniu i wsparciu operacji na podstawie art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego jak i operacji reagowania kryzysowego, poza art. 5 w postaci planowania i uczestniczenia w ćwiczeniach wojsk sojuszu oraz zabezpieczeniu ich przemieszczania po terytorium (…) (odstraszanie i wzmacnianie); lipiec 2016 r. – ćwiczenie (…) certyfikacja jednostki (…); czerwiec/lipiec 2017 r. ćwiczenie – (…) – (…) działało jako pojedynczy punkt kontaktowy pomiędzy (…), jako gospodarzem ćwiczenia, a innymi państwami sojuszu, których wojska brały udział w ćwiczeniu; lipiec 2018 r. ćwiczenie (…) – wzmacnianie (…) podczas procesu przyjmowania, zgrywania oraz dalszego działania sił międzynarodowych NATO biorących udział w ćwiczeniu; listopad 2018 r. ćwiczenie (…) wzmacnianie (…) jak wyżej; czerwiec/lipiec 2019 r. – w ramach większego ćwiczenia (…), zabezpieczenie (…) przez teren (…) oraz zabezpieczenie przyjęcia i zgrywania wojsk na miejscu ćwiczenia – recertyfikacja (…) (co trzy lata jednostka przechodzi ponowną certyfikację, która udowadnia jej zdolności do realizowania celu wzmacniania sił państwa sojuszu na terenie, którego stacjonuje); październik/listopad 2019 r. – ćwiczenie (…) zabezpieczenie procesu przyjmowania, zgrywania oraz dalszego działania sił międzynarodowych NATO biorących udział w ćwiczeniu. W przyszłości ćwiczenia (…) z zadaniami jak powyżej, a także seria ćwiczeń (…). Poza powyżej wymienionymi zadaniami, jednostka pozostaje w ciągłej gotowości do odegrania kluczowej roli przyjęcia sił wsparcia NATO w odpowiedzialności, tj. na terenie (…).
  3. Wspomaganiu (wzmocnieniu) sił państwa gospodarza – (…) w czasie przyjmowania, zgrywania oraz dalszego działania sił wzmocnienia NATO z innych państw. Działanie jako pierwszy i jedyny punkt kontaktowy do przyjmowania zapotrzebowań na przemieszczanie i wsparcie państwa gospodarza (…) w czasie ćwiczeń, jak również przygotowania do działań zbrojnych (wcześniej wspomniane …)”.

Wnioskodawca uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizowanych przez NATO (…), celach wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności wzmocnieniu sił państwa (…) albo państw sojuszniczych oraz akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom. Jako przykłady Wnioskodawca może podać uczestnictwo w wyżej wymienionych zadaniach: analiza, uaktualnianie i realizacja planu stopniowej odpowiedzi NATO (…) od grudnia 2018 r. – nadal (proces ciągły); analiza, uaktualnianie, uzgadnianie wsparcia państwa gospodarza (…) – od grudnia 2018 r. – nadal (proces ciągły w związku z coroczną zmianą państwa wiodącego dla (…); ćwiczenie certyfikacyjne czerwiec/lipiec 2019 r. – rekonesanse wojsk szybkiego reagowania (…) we wrześniu i grudniu 2019 r. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za planowanie i koordynację wszystkich ćwiczeń i akcji zapobiegania aktom terroru, organizowanym przez dowództwo NATO w (…), na terytorium (…). Będą to miedzy innymi ćwiczenia wojsk, tj. (…).

Wnioskodawca podkreśla, że Dyrektor KIS wydał już interpretację indywidualną dotyczącą Jego kolegi (żołnierza), który pełni razem ze Nim w (…), a którego sytuacja formalno-prawna jest identyczna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – (…) (dowództwo NATO …), utworzonej i mającej na celu stałe wzmocnienie sił państw sojuszniczych i państwa gospodarza w rejonie jej odpowiedzialności, za jaką należy uznać (…), należność zagraniczna podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku, gdy przepisy regulujące tok służby żołnierzy zawodowych poza granicami państwa oraz przepisy prawa podatkowego nie ulegną zmianie, stan przyszły, tj. od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. będzie taki sam jak zaistniały stan faktyczny, należność zagraniczna podlegać będzie zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach wskazanych w przepisie, a więc w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, niezależnie od tego czy jest to jednostka wojskowa polska, czy sojusznicza. Dotychczasowe zwolnienie podatkowe było stosowane wyłącznie do żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa w ramach polskich kontyngentów wojskowych, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu sil zbrojnych poza granicami państwa. Tymczasem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wcale nie odsyła do ustawy o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa.

Wydany dniu 29 listopada 2017 r. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt II FSK 3279/15, potwierdza powyższe rozumowanie, stwierdzając, że w świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. podatnik musi mieć status żołnierza zawodowego,
  2. otrzymywane przez niego świadczenie (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa,
  3. zadania te wykonywane są w składzie jednostki wojskowej,
  4. jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom (cel preferowany podatkowo).

Wnioskodawca podkreśla, że takie samo stanowisko zajął NSA w wyrokach o sygn. akt II FSK 1166/17 oraz II FSK 1632/17.

Biorąc pod uwagę interpretację powyższego przepisu dokonaną przez NSA, jak również samo brzmienie przepisu, które nie odwołuje się do żadnego innego aktu prawnego w kwestii interpretacji zarówno pojęcia jednostki wojskowej, jak i sposobu ustalania celu użycia jednostki, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana należność zagraniczna podlega zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), natomiast przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej – żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr – pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 ww. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Od dnia 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).

Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:

  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:
    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych;
  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a)-c) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 ww. ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578), wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

-z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia (…) 2018 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od dnia 1 sierpnia 2018 r. do dnia 31 lipca 2021 r. w (…) (Dowództwo NATO …), mającym siedzibę w (…). Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełni służbę w jednostce wojskowej, międzynarodowym dowództwie NATO, utworzonym w (…) w dniu (…)r., zgodnie z pkt 5-8 deklaracji Szefów Państw Północnoatlantyckiej w Walii w dniu (…)r., na podstawie „Planu Gotowości Sojuszniczej” (….) i włączonej w dniu (…) r. w struktury (łańcuch dowodzenia) NATO jako jednostka sił wielonarodowych, do użycia na terytorium (…), zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego (z dnia 4 kwietnia 1949 r.), obecnie podległa dowództwu (…). Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki jest wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (…) w rejonie odpowiedzialności tj. południowo-wschodniej flanki NATO, na terytorium (…) w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Cel ten jednostka realizuje poprzez koordynacje działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju jak i kryzysu oraz wojny. Wnioskodawca pełniąc służbę na stanowisku w (…) wykonuje zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Bierze On czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne, jak i pozamilitarne w regionie. Wnioskodawca uczestniczył między innymi w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych (USA, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Portugalia) na terytorium (…) w 2019 r. Współpracuje On także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie (…) jak (…), mająca swoją siedzibę w (…), która również jest jednostką podległą (…). W ramach wyznaczenia do pełnienia służby, Wnioskodawca na obecnie zajmowanym stanowisku w (…), w celu spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, został odpowiednio przygotowany i wyposażony przez Siły Zbrojne RP, zarówno pod względem medycznym jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia (hełm, kamizelka kuloodporna oraz broń) – jak żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego przy (…). Wnioskodawca pozostaje w ciągłej gotowości do użycia, zgodnie z planem użycia sił wysokiej gotowości NATO na terytorium (…). (…) koordynuje działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie (…), w tym m.in. sił dostosowanej wysuniętej obecności (…), w skład której wchodzi m.in. Polski Kontyngent Wojskowy, wydzielony do składu (…) dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w (…). Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 330, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługuje Wnioskodawcy uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami państwa, otrzymuje On (od dnia objęcia obowiązków na ww. stanowisku służbowym, tj. od dnia 1 sierpnia 2018 r.) należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578) – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona jest przy zastosowaniu mnożnika (…) (dla stanowiska służbowego …), stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Dodatkowo w 2018 r. Wnioskodawca otrzymał jednorazowy zasiłek adaptacyjny (na podstawie art. 102 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy). Wszystkie świadczenia (otrzymane w 2018 r.) zostały rozlicznie w ramach PIT-37 za 2018 r., wspólnie z małżonką. Należność zagraniczna jest wypłacana Wnioskodawcy przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i jest ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłaca również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Zaistniały stan faktyczny, tj. od dnia 1 sierpnia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., dotyczy okresu pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej (do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej). Zdarzenie przyszłe dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. (tj. do dnia zakończenia pełnienia służby na obecnie zajmowanym stanowisku służbowym w obecnej jednostce wojskowej – zgodnie z rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr MON z dnia (…) r.). Zmianie nie ulegną przepisy regulujące służbę żołnierzy zawodowych poza granicami państwa oraz przepisy prawa podatkowego, pomocnicze akty prawne regulujące zasady pełnienia służby w jednostce wojskowej (…), rozkaz personalny Dyrektora Departamentu Kadr z dnia (…) r., wyznaczenie do pełnienia służby w (…) na stanowisku służbowym poza granicami państwa. (…), zgodnie ze swoim przeznaczeniem była, jest i będzie w sposób ciągły, w tym również w okresie od dnia 1 sierpnia 2018 r. do 31 lipca 2021 r., wykorzystywana do wzmocnienia sił państwa, jak również państw sojuszniczych oraz zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom. Jednym z głównych celów powstania (…) było i nadal jest wzmocnienie sił państwa sojuszniczego na terenie, którego jednostka stacjonuje, w tym przypadku (…), jak również odstraszanie, poprzez demonstrację możliwości jednostek wojskowych sojuszu NATO (ćwiczenia). Jest to jeden z elementów adaptacji (odstraszania i wzmacniania) NATO ustalonych na szczycie w (…) w 2014 r. Umiejscowienie na terenie państwa członkowskiego kwatery międzynarodowej NATO wysokiego szczebla (pierwszej na terenie …) jest na co dzień wykorzystywane (używane) w polityce i działalności sojuszu, jako element wzmocnienia sił, a także zapobiegania aktom terroryzmu.

Wnioskodawca uczestniczył, uczestniczy i będzie uczestniczył w realizowanych przez NATO (…), celach wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności wzmocnieniu sił państwa (…) albo państw sojuszniczych oraz akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa, stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, która we wskazanym w treści wniosku okresie była i będzie wykorzystywana m.in. w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe będą różniły się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Organ podatkowy nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do weryfikacji i oceny dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego stanu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj