Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.452.2020.1.BO
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym … Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 19 listopada 2015 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od dnia 7 grudnia 2015 r. do dnia 31 lipca 2018 r. w … (Dowództwo …) mającym siedzibę w …. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Pełnił służbę w jednostce wojskowej - Międzynarodowym Dowództwie NATO utworzonym w … - ….. w dniu 23 czerwca 2015 r., zgodnie z pkt 5-8 Deklaracji Szefów Państw i Rządów uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej w Walii w dniu 5 września 2014 r., na podstawie „planu gotowości sojuszniczej” („readiness action plan” z dnia 17 września 2014 r.) i włączonej w dniu 11 stycznia 2016 r. w struktury (łańcuch dowodzenia) NATO, jako jednostka sił wielonarodowych, do użycia na terytorium ….., zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego z dnia 4 kwietnia 1949 r., która podlegała … (Dowództwu …). Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki było wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (…..) w rejonie odpowiedzialności, tj. południowo-wschodniej flanki NATO - na terytorium …. w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Cel ten jednostka realizowała poprzez koordynację działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu oraz wojny. Pełniąc służbę na stanowisku w … Wnioskodawca wykonywał zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Brał czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne, jak i pozamilitarne w regionie. Uczestniczył m.in. w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych (USA, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Polska) na terytorium …. w 2016 r. (…) i 2017 r. (…, …). Wnioskodawca współpracował także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie ….. jak … (…), mająca swoją siedzibę w m. … w …., która również była jednostką podległą … i znajdowała się w fazie formowania. W ramach wyznaczenia Wnioskodawcy do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku w …, w celu spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, został On odpowiednio przygotowany i wyposażony przez SZ RP, zarówno pod względem medycznym, jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia i ochrony osobistej. Wnioskodawca pozostawał w ciągłej gotowości do użycia zgodnie z kategorią gotowości bojowej … na terytorium …... … koordynowała działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie Basenu Morza …, w tym m.in. sił dostosowanej wysuniętej obecności (tailored forward presence - TFP), w skład której wchodził między innymi polski kontyngent wojskowy, wydzielony do składu wielonarodowej brygady sił dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w ….. (…). Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.), Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto z tytułu służby poza granicami państwa Wnioskodawca otrzymywał od dnia objęcia obowiązków na ww. stanowisku służbowym, tj. od dnia 7 grudnia 2015 r. należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578), na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona była przy zastosowaniu mnożnika … (dla stanowiska służbowego - oficera starszego), stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Wszystkie świadczenia, które Wnioskodawca otrzymał w ramach służby poza granicami kraju zostały rozliczone w ramach PIT-37:

  • za 2016 r. wspólnie z małżonką …;
  • za 2017 r. indywidualnie;
  • za 2018 r. indywidualnie.

Należność zagraniczna była Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłacał również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej.

Okresy dotyczące wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej: zaistniały stan faktyczny, tj. od dnia 7 grudnia 2015 r. do dnia 31 lipca 2018 r. (okres pełnienia służby na stanowisku w jednostce wojskowej poza granicami kraju zgodnie z rozkazem personalnym Nr … Dyrektora Departamentu Kadr MON z dnia 19 listopada 2015 r.).

Pomocnicze akty prawne regulujące zasady pełnienia służby w jednostce wojskowej (…):

  • rozkaz personalny Nr … Dyrektora Departamentu Kadr z dnia 19 listopada 2015 r. - wyznaczenie do pełnienia służby w … na stanowisku służbowym poza granicami państwa;
  • art. 19 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 35 ust. 1, art. 37 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
  • § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami kraju;
  • § 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 września 2014 r. w sprawie trybu wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej … (Dowództwo …) utworzonej i mającej na celu stałe wzmocnienie sił państw w rejonie jej odpowiedzialności, za jaką należy uznać …, należność zagraniczna podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) obejmuje swoim zakresem należność zagraniczną żołnierzy wykonujących zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach wskazanych w przepisie, a więc w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom niezależnie od tego, czy jest to jednostka wojskowa polska czy sojusznicza. Dotychczasowe zwolnienie podatkowe było stosowane wyłącznie do żołnierzy pełniących służbę poza granicami państwa w ramach polskich kontyngentów wojskowych, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Tymczasem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wcale nie odsyła do ustawy o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa. Wydany dnia 29 listopada 2017 r. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt II FSK 3279/15 potwierdza powyższe rozumowanie stwierdzając, że: „w świetle art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powstanie uprawnienia strony do zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw (przepisów wykonawczych do ustaw), uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. podatnik musi mieć status żołnierza zawodowego,
  2. otrzymywane przez niego świadczenia (przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych do tych ustaw) wiąże się z wykonywaniem zadań poza granicami państwa,
  3. zadania te wykonywane są „w składzie jednostki wojskowej”,
  4. jednostka ta została użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom (cel preferowany podatkowo).”

Wnioskodawca nadmienił, że takie samo stanowisko zajął NSA w wyrokach o sygn. akt: II FSK 1166/17 oraz II FSK 1632/17. Biorąc pod uwagę interpretację powyższego przepisu dokonaną przez NSA, jak również samo brzmienie przepisu, które nie odwołuje się do żadnego innego aktu prawnego w kwestii interpretacji zarówno pojęcia „jednostki wojskowej”, jak i sposobu ustalania celu użycia jednostki, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymywana przez Niego należność zagraniczna podlegała zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:

  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).

Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Od dnia 4 kwietnia 2015 r. jest to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479).

Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych:

  1. w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy:
    1. organizacjach międzynarodowych,
    2. międzynarodowych strukturach wojskowych
  2. bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
  3. w ataszatach obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych i w stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami państwa;
  4. przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.

Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a)-c) ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:

  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.

Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:

  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.

Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym posiadającym miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 19 listopada 2015 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa na okres od dnia 7 grudnia 2015 r. do dnia 31 lipca 2018 r. w … (Dowództwo …) mającym siedzibę w Bukareszcie. Wnioskodawca nie był członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej zagranicznej. Pełnił służbę w jednostce wojskowej - Międzynarodowym Dowództwie NATO, utworzonym w …. zgodnie z pkt 5-8 Deklaracji Szefów Państw i Rządów uczestniczących w posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej w Walii w dniu 5 września 2014 r., na podstawie „planu gotowości sojuszniczej” („readiness action plan” z dnia 17 września 2014 r.) i włączonej w dniu 11 stycznia 2016 r. w struktury (łańcuch dowodzenia) NATO, jako jednostka sił wielonarodowych, do użycia na terytorium ….., zgodnie z art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego (z dnia 4 kwietnia 1949 r.), która podlegała … (Dowództwu …). Przyczyną powstania oraz głównym celem jednostki było wzmacnianie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (….) w rejonie odpowiedzialności, tj. południowo-wschodniej flanki NATO - na terytorium …. w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka realizowała ww. cel poprzez koordynację działań wojsk NATO (pierwszy punkt kontaktowy) z państwem gospodarzem zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu oraz wojny. Pełniąc służbę na stanowisku w … Wnioskodawca wykonywał zadania związane z realizacją przez jednostkę wojskową jej statutowych obowiązków w zakresie wzmacniania sił kolektywnej obrony państw sojuszniczych w rejonie odpowiedzialności. Brał czynny udział w przygotowaniu, aktualizowaniu oraz realizacji planów odpowiedzi NATO na zagrożenia zarówno militarne, jak i pozamilitarne w regionie. Uczestniczył m.in. w procesie przygotowywania i realizacji ćwiczeń wojsk sojuszniczych (USA, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Polska) na terytorium …. w 2016 r. (…) i 2017 r. (…). Wnioskodawca współpracował także z jednostkami wojsk sojuszniczych stacjonującymi na terenie …., jak … (…), mająca swoją siedzibę w m. ... w ….., która również była jednostką podległą … i znajdowała się w fazie formowania. W ramach wyznaczenia Wnioskodawcy do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku w …, w cel spełnienia określonych dla tego stanowiska wymagań dotyczących dyspozycyjności, wynikających ze stopnia gotowości do użycia, został On odpowiednio przygotowany i wyposażony przez SZ RP, zarówno pod względem medycznym, jak również sprzętu i wyposażenia indywidualnego żołnierza, w tym sprzęt uzbrojenia i ochrony osobistej. Wnioskodawca pozostawał w ciągłej gotowości do użycia zgodnie z kategorią gotowości bojowej … na terytorium …... … koordynowała działania jednostek Traktatu Północnoatlantyckiego w rejonie Basenu Morza ..., w tym m.in. sił dostosowanej wysuniętej obecności (tailored forward presence - TFP), w skład której wchodził między innymi polski kontyngent wojskowy, wydzielony do składu wielonarodowej brygady sił dostosowanej wysuniętej obecności organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w …. (…). Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto z tytułu służby poza granicami państwa Wnioskodawca otrzymywał od dnia objęcia obowiązków na ww. stanowisku służbowym, tj. od dnia 7 grudnia 2015 r. należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa, na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wszystkie świadczenia, które Wnioskodawca otrzymał w ramach służby poza granicami kraju zostały rozliczone w ramach PIT-37:

  • za 2016 r. wspólnie z małżonką,
  • za 2017 r. indywidualnie,
  • za 2018 r. indywidualnie.

Należność zagraniczna była Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłacał również Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stan faktyczny od dnia 7 grudnia 2015 r. do dnia 31 lipca 2018 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że należność zagraniczna otrzymana przez Wnioskodawcę w latach 2016-2018, jako żołnierza zawodowego, wyznaczonego rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa w jednostce wojskowej, międzynarodowym dowództwie NATO utworzonym w Bukareszcie - ….., tj. w NFIU ROU HQ (Dowództwo NATO Force Integration Unit …..) mającym siedzibę w Bukareszcie, utworzonej i mającej na celu stałe wzmocnienie sił państw sojuszniczych oraz państwa gospodarza (…..) w rejonie jej odpowiedzialności, tj. południowo-wschodniej flanki NATO na terytorium …. w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj