Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.111.2020.3.RG
z 21 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej – działki nr 1 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej – działki nr 1.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 czerwca 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą …, nr działki 1. Powierzchnia nieruchomości – 1,1300 ha.

Właścicielem nieruchomości jest X . … i …, Pesel: …, zam. … , … .

Położenie nieruchomości: … gm. …, powiat … . Księgę wieczysta prowadzi Sąd Rejonowy w … .

Nieruchomość jest zabudowana. Na nieruchomości znajduje się budynek usługowo-biurowy o pow. 798,43 m2 oraz budynek hali magazynowo-produkcyjnej o pow. 633,44 m2.

Na działce znajdują się następujące budowle: przyłącze elektroenergetyczne z instalacją kablową, zewnętrzne, zbiornik na ścieki bytowe z instalacją przyłącza kanalizacji sanitarnej, przyłącza wodociągowe, ogrodzenie terenu, place manewrowe i magazynowo - składowe.

Urządzenia budowlane ww. są związane z budynkami na działce nr 1, tj. budynkiem usługowo-biurowym i budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej.

Znajdujące się na działce budynki są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.) znajdujące się na działce budowle są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Budynek usługowo-biurowy posiada symbol 1220 PKOB, Budynek magazynowo-produkcyjny posiada symbol 1251 PKOB (Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych Dz. U. Nr 112 poz. 1316 z późn. zm.).

Budynki, budowle, urządzenia budowlane jak wynika z informacji ze Starostwa Powiatowego w Y zostały wybudowane na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 30 czerwca 2011 r., decyzja nr …, która została zmieniona Decyzją Starosty Y znak … z dnia 14 maja 2012 i na jej podstawie udzielono pozwolenia na budowę oraz zatwierdzono aneks do projektu budowlanego.

Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Y decyzją z dnia 28.08.2014 udzielił pozwolenia na częściowe użytkowanie budynku hali magazynowo – produkcyjnej oraz decyzją z dnia 17.03.2015 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku handlowo-ekspedycyjnego wraz z urządzeniami towarzyszącymi.

Budynki i budowle są trwale związane z gruntem.

Dłużnik na przedmiotowej nieruchomości prowadził działalność gospodarczą od 9.02.2009 r. do 5.12.2018 r. w zakresie PKD: 64990Z sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana.

Działalność od 6.12.2018 r. do nadal jest zawieszona.

Dłużnik w okresie od 9.02.2009 r. do 5.12.2018 r. był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z informacji z Urzędu Skarbowego w Y wynika, że nie przeprowadzono czynności sprawdzających, w związku z powyższym nie sposób zweryfikować, czy dokonano odliczeń z tytułu nabycia nieruchomości gruntowej położonej w … gm. … .

Zajęcia nieruchomości dokonano 5.09.2018 r.

W odpowiedzi na wezwanie II z dnia 12 czerwca 2020 r.

Na pytanie nr 1 Organu: „W związku ze wskazaniem że na działce nr 1 znajduje się budynek usługowo-biurowy oraz budynek hali magazynowo - produkcyjnej oraz dalszym wskazaniem, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Y udzielił pozwolenia na częściowe użytkowanie budynku hali magazynowo – produkcyjnej oraz udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku handlowo-ekspedycyjnego wraz z urządzeniami towarzyszącymi należy jednoznacznie wskazać jakie budynki są położone na działce nr 1?” Wnioskodawca odpowiedział: Nieruchomość stanowiąca działkę nr 1 położona w …, obręb …, Gmina … jest zabudowana budynkiem usługowo-biurowym o powierzchni 798,43 m kw oraz halą magazynowo-produkcyjną o powierzchni użytkowej 633,44 m kw.

Na pytanie nr 2 Organu: „Czy nabycie nieruchomości przez dłużnika nastąpiło w wyniku czynności opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu i czy z tytułu tej transakcji wystawiono fakturę z wykazanym podatkiem?” Wnioskodawca odpowiedział: Nabycie nieruchomości przez dłużnika nastąpiło na podstawie Umowy przeniesienia własności z dnia 13-07-2010 r. zawartej w formie aktu notarialnego przed notariuszem … rep … oraz Umowy sprzedaży warunkowej z dnia 24-06-2010 r. zawartej w formie aktu notarialnego przed notariuszem … rep … z informacji uzyskanych przez Komornika nieruchomość została nabyta bez doliczania podatku VAT, co do faktury komornik nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 3 Organu: „Czy z tytułu nabycia nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 4 Organu: „Czy budowle, o których mowa we wniosku zostały nabyte czy wybudowane/wytworzone przez dłużnika?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 5 Organu: „Jeżeli zostały wybudowane/wytworzone, to należy wskazać w którym roku?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 6 Organu: „Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania poszczególnych budynków/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 7 Organu: „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 8 Organu: „Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 9 Organu: „Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.” Wnioskodawca odpowiedział: Data zajęcia nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym 05-09-2018 r.

Na pytanie nr 10 Organu: „W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 7 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 11 Organu: „Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 12 Organu: „Czy wszystkie budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika do działalności gospodarczej?” Wnioskodawca odpowiedział: Z posiadanej wiedzy przez komornika budynki znajdujące się na przedmiotowej nieruchomości były wykorzystywane przez dłużnika w celach prowadzenia działalności gospodarczej. Dłużnik prowadził działalność gospodarczą w okresie od 09-02-2009 r. do 05-12-2018 r. w zakresie PKD: G4690Z sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana. Działalność od 06-12-2018 r. jest zawieszona.

Na pytanie nr 13 Organu: „Od kiedy budynki/budowle były wykorzystywane do działalności gospodarczej dłużnika?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 14 Organu: „W związku ze wskazaniem, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Y decyzją z dnia 28.08.2014 udzielił pozwolenia na częściowe użytkowanie budynku hali magazynowo – produkcyjnej należy wskazać, czy do działalności gospodarczej dłużnika była wykorzystywana cała hala magazynowo – produkcyjna czy jej część?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 15 Organu: „Czy ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki/budowle, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie posiada wiedzy.

Na pytanie nr 16 Organu: „Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 16):

  1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
  2. czy nakłady, poniesione przez dłużnika na ulepszenie budynków/budowli stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
  3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynków/budowli będących przedmiotem sprzedaży, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego?
  4. kiedy budynki/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
  5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
  6. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonych budynków/budowli po oddaniu ich do użytkowania?
  7. czy między pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budynków/budowli po ulepszeniu a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał ulepszone budynki/budowle po oddaniu ich do użytkowania?”
    Wnioskodawca odpowiedział: Z posiadanej przez komornika wiedzy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli. Komornik nie posiada szczegółowych danych co do poniesionych nakładów.

Na pytanie nr 17 Organu: „Czy licytacja nieruchomości, we wskazanym we wniosku terminie tj. 17 lutego 2020 r. miała miejsce i czy dokonano na niej sprzedaży nieruchomości dłużnika?” Wnioskodawca odpowiedział: Na licytacji przedmiotowej nieruchomości dnia 17-02-2020 r. nie było chętnych do jej nabycia.

Na pytanie nr 18 Organu: „Jeżeli we wskazanym terminie licytacja się nie odbyła lub nie doszło do sprzedaży nieruchomości dłużnika, to należy wskazać czy wyznaczono kolejny termin licytacji, a jeżeli tak to na kiedy?” Wnioskodawca odpowiedział: Zgodnie z wnioskiem wierzyciela zostanie wyznaczony drugi termin licytacji, który nie został jeszcze ustalony.

Na pytanie nr 19 Organu: „Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, prosimy o wskazanie:

  • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
  • czy działania te zostały udokumentowane?
  • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?”

Wnioskodawca odpowiedział: Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w Y … nie posiada informacji niezbędnych do udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania wskazane w Wezwaniu II. Wnioskodawca podjął czynności w celu ustalenia informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości tj. skierował zapytanie do Urzędu Skarbowego w Y oraz do dłużnika dnia 04-02-2020 r.

Urząd Skarbowy w Y nie wskazał jednoznacznych informacji do oceny stanu faktycznego prawnego przedmiotowej nieruchomości, która jest niezbędna do rozwiązania danego zagadnienia prawno-skarbowego, wskazał, iż nie przeprowadzono czynności sprawdzających i nie jest w stanie zweryfikować czy dokonano odliczeń z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Otrzymano również informację ze Starostwa Powiatowego w Y, iż budynki, budowle i urządzenia budowlane zostały wybudowane na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 30-06-2011 r., Decyzja nr …, która została zmieniona Decyzją Starosty … znak … z dnia 14-05-2012 r. i na jej podstawie udzielono pozwolenia na budowę oraz zatwierdzono aneks do projektu budowlanego. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Y Decyzją z dnia 28-08-2014 r. udzielił pozwolenia na częściowe użytkowanie budynku hali magazynowo-produkcyjnej oraz Decyzją z dnia 17-03-2015 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku handlowo-ekspedycyjnego wraz z urządzeniami towarzyszącymi.

Komornik podjął próby kontaktu z dłużnikiem zarówno terenowe jak i telefoniczne, które okazały się bezskuteczne oraz wystosował pismo do dłużnika dnia 04-02-2020 r. zobowiązujące do udzielenia informacji dot. przedmiotowej nieruchomości, na które do dnia dzisiejszego nie otrzymał odpowiedzi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 43 ust. 10 oraz 10a sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług? Chodzi o sprzedaż nieruchomości na licytacji. Termin licytacji wyznaczono na: 17.02.2020 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej dostawy, tj. sprzedaży licytacyjnej upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że stanowisko Komornik Sadowego przy Sądzie Rejonowym w Y … dot. wskazanego zagadnienia prawno-skarbowego dot. nieruchomości położonej w …, gm. Y działka nr 1 nie uległo zmianie, tzn. wg. organu egzekucyjnego podatek VAT nie powinien być naliczony do wartości nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości, której właścicielem nieruchomości jest X. Dłużnik na przedmiotowej nieruchomości prowadził działalność gospodarczą od 9.02.2009 r. do 5.12.2018 r. w zakresie sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana. Dłużnik w okresie od 9.02.2009 r. do 5.12.2018 r. był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo, że Dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że Dłużnik na przedmiotowej nieruchomości prowadził działalność gospodarczą od 9.02.2009 r. do 5.12.2018 r. Powyższe wskazuje, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości odbędzie się w ramach sprzedaży majątku wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej przez dłużnika, i tym samym dłużnik w ramach przedmiotowej transakcji będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości w trybie licytacji publicznej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków i budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości nr działki 1, na której posadowione są: budynek usługowo-biurowy oraz budynek hali magazynowo-produkcyjnej oraz budowle: przyłącze elektroenergetyczne z instalacją kablową, zewnętrzne, zbiornik na ścieki bytowe z instalacją przyłącza kanalizacji sanitarnej, przyłącza wodociągowe, ogrodzenie terenu, place manewrowe i magazynowo-składowe. Urządzenia budowlane są związane z budynkami na działce nr 1, tj. budynkiem usługowo-biurowym i budynkiem hali magazynowo-produkcyjnej. Z posiadanej przez komornika wiedzy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli. Komornik nie posiada szczegółowych danych co do poniesionych nakładów.

Wnioskodawca wskazał, że na licytacji przedmiotowej nieruchomości dnia 17-02-2020 r. nie było chętnych do jej nabycia. Zgodnie z wnioskiem wierzyciela zostanie wyznaczony drugi termin licytacji, który nie został jeszcze ustalony.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) oraz czy ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym przedmiotowych budynków/budowli położonych na działce nr 1 będzie korzystać ze zwolnień, o których mowa w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że podjął czynności w celu ustalenia informacji dotyczących przedmiotowej nieruchomości tj. skierował zapytanie do dłużnika dnia 04-02-2020 r. oraz podjął próby kontaktu z dłużnikiem zarówno terenowe jak i telefoniczne, które okazały się bezskuteczne oraz wystosował pismo do dłużnika dnia 04-02-2020 r. zobowiązujące do udzielenia informacji dot. przedmiotowej nieruchomości, na które do dnia dzisiejszego nie otrzymał odpowiedzi.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a oraz pkt 2 ustawy, nie są spełnione, bowiem podjęte przez Wnioskodawcę działania nie doprowadziły do uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika.

W związku z tym, transakcja zbycia w trybie licytacji publicznej budynków i budowli należących do Dłużnika, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej dla nich stawki podatku.

W konsekwencji, również dostawa działki nr 1, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, będzie opodatkowana taką samą stawką podatku, jak położone na niej budynki i budowle.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj