Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.378.2020.2.LS
z 17 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.), z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.) oraz z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 7 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 17 lipca 2020 r. o przeformułowane pytanie oraz dokument z którego wynika prawo osoby podpisanej pod wnioskiem do samodzielnego występowania w imieniu Wnioskodawcy. W dniu 21 lipca 2020 r. uzupełniono wniosek o przeformułowane pytanie oraz w dniu 7 sierpnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Biblioteka (…) stara się o dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie zadania w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 Przedsięwzięcie (…): Działania aktywizujące mieszkańców i zapobiegające negatywnym zjawiskom w sferze społecznej, w tym w zakresie ochrony środowiska. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Radę (…) i jest w trakcie oczekiwania na podpisanie umowy z (…) na realizację zadnia i refundację kosztów kwalifikowanych w ramach operacji. Zgodnie z wytycznymi PROW podatek VAT jest kwalifikowalny. Obecnie trwają przygotowania do realizacji zadania które polegało będzie na przeprowadzeniu przez Moderatora (historyka – regionalistę) 3 pięciogodzinnych nieodpłatnych spotkań z bezpłatnym bufetem kawowym, tematycznie związanych z tradycjami historycznymi wsi (…) z 3 różnymi grupami społecznymi, w tym: młodzież szkolna ze SP w (…), kobiety z Kół Gospodyń Wiejskich z (…) oraz seniorzy działający w ramach Klubu Seniora w (…). Podczas spotkań dostępny będzie bezpłatny bufet kawowy. W ramach tych spotkań zebrane zostaną pamiątki, zdjęcia, legendy i inne przekazy ustne od starszego pokolenia mieszkańców gminy (…) i okolic. Zbiory zostaną opracowane przez prowadzącego spotkania historyka regionalistę i wydane drukiem w postaci publikacji pn.: „(…)” – w nakładzie 190 egz., która stanowić będzie pokłosie spotkań inwentaryzacyjnych. Monografię otrzymają nieodpłatnie: uczestnicy spotkań (152 szt.), 20 szt. zostanie przekazane do bibliotek szkolnych i biblioteki gminnej, a 18 szt. do (…) oraz gmin członkowskich. Celem operacji jest wzmocnienia kapitału społecznego poprzez spotkania rozwijające zainteresowania historią i kulturą lokalną jak również stymulacja międzypokoleniowego przekazu kultury ludowej i upowszechnienie jej wartości dla szerokiego grona odbiorców poprzez wydanie publikacji. Planowany termin zakończenia realizacji zadania przypada na listopad 2020 r. W miesiącu grudniu 2020 (…) planuje złożenie wniosku o płatność. Załącznikiem obligatoryjnym do wniosku jest interpretacja indywidualna w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zadanie oraz jego wyniki nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 lipca 2020 r. wskazano, że Wnioskodawca nie jest zakładem budżetowym, posiada osobowość prawną. Wnioskodawca jest instytucją kultury prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową. Biblioteka (…) jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że Biblioteka (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, odrębną od Gminy jednostką posiadającą osobowość prawną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 lipca 2020 r.).

Czy Biblioteka (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT – w zadaniu „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi on działalności gospodarczej, prowadzi tylko nieodpłatną działalność statutową i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z czym w przypadku przedmiotowego zadania VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat działalności.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biblioteka (…) nie prowadzi działalności gospodarczej. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z umów i faktur VAT, dokumentujących nabycie usług w ramach realizowanego zadania a obejmujących: wynagrodzenie moderatora spotkań, opracowanie merytoryczne publikacji druk publikacji, bufet kawowy. Przedmiot zadania oraz jego wynik nie będą wykorzystane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego też Wnioskodawca przyjmuje, iż podatek VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, Biblioteka (…) stara się o dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie zadania w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 (…): Działania aktywizujące mieszkańców i zapobiegające negatywnym zjawiskom w sferze społecznej, w tym w zakresie ochrony środowiska. Obecnie trwają przygotowania do realizacji zadania które polegało będzie na przeprowadzeniu przez Moderatora (historyka – regionalistę) 3 pięciogodzinnych nieodpłatnych spotkań z bezpłatnym bufetem kawowym, tematycznie związanych z tradycjami historycznymi wsi (…) z 3 różnymi grupami społecznymi, w tym: młodzież szkolna ze SP w (…), kobiety z Kół Gospodyń Wiejskich z Gminy (…) oraz seniorzy działający w ramach Klubu Seniora w (…). Podczas spotkań dostępny będzie bezpłatny bufet kawowy. W ramach tych spotkań zebrane zostaną pamiątki, zdjęcia, legendy i inne przekazy ustne od starszego pokolenia mieszkańców gminy (…) i okolic. Zbiory zostaną opracowane przez prowadzącego spotkania historyka regionalistę i wydane drukiem w postaci publikacji pn.: „(…)” – w nakładzie 190 egz., która stanowić będzie pokłosie spotkań inwentaryzacyjnych Monografię otrzymają nieodpłatnie: uczestnicy spotkań (152 szt.), 20 szt. zostanie przekazane do bibliotek szkolnych i biblioteki gminnej, a 18 szt. do (…) oraz gmin członkowskich. Celem operacji jest wzmocnienia kapitału społecznego poprzez spotkania rozwijające zainteresowania historią i kulturą lokalną jak również stymulacja międzypokoleniowego przekazu kultury ludowej i upowszechnienie jej wartości dla szerokiego grona odbiorców poprzez wydanie publikacji. Planowany termin zakończenia realizacji zadania przypada na listopad 2020 r. Biblioteka (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zadanie oraz jego wyniki nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zakładem budżetowym, posiada osobowość prawną. Wnioskodawca jest instytucją kultury prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione. Jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zadanie oraz jego wyniki nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności, która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. W świetle powyższego Wnioskodawca nie spełnia pozytywnych przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „(…)”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W tym miejscu zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj