Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.612.2020.1.AK2
z 28 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2020 r. (data wpływu 15 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 27 września 2017 r. Wnioskodawca nabył w spadku po swojej ciotce niezabudowaną nieruchomość położoną w (…), oznaczoną jako działka ewidencyjna numer (…), z obrębu (…), o obszarze 5421 m2 (pięć tysięcy czterysta dwadzieścia jeden metrów kwadratowych), dla której Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę …, co zostało stwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego (…) Wydział Cywilny z dnia 3 lipca 2020 r. sygn. … o stwierdzeniu nabycia spadku (na którego prawomocny odpis Wnioskodawca oczekuje). Jak wynika z danych jawnych zawartych w odpisie zupełnym ww. księgi wieczystej przedmiotową nieruchomość ww. Spadkodawczyni nabyła na podstawie umowy darowizny z dnia 2 kwietnia1985 r. od swego ojca.

Niniejszym wnioskiem objęte jest zdarzenie przyszłe polegające na ew. dokonaniu czynności sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w roku 2020-2021 celem pokrycia przyszłego zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od ww. spadku. Przedmiotem spadku dziedziczonego przez Wnioskodawcę nie była tylko ta nieruchomość. Poza wyżej opisaną nieruchomością w skład spadku wchodzą również inne nieruchomości (podatnik jest na etapie ustalania składu masy spadkowej), jednak wyżej wymieniona nieruchomość jako jedyna samodzielnie przedstawia wartość pozwalającą na uzyskanie ceny sprzedaży wystarczającej na jednorazowe pokrycie przyszłego zobowiązania Wnioskodawcy z tytułu podatku od przedmiotowego spadku.

W związku z powyższym decyzja o sprzedaży nieruchomości o większej wartości z uwagi na zasadę racjonalnego gospodarowania, uzależniona jest od ustalenia skutków podatkowych sprzedaży takiej nieruchomości, w porównaniu do alternatywy sprzedaży innych nieruchomości o wartości mniejszej od wartości nieruchomości opisanej w nin. wniosku.

Wobec powyższego, z ostrożności proceduralnej, zasadny jest wniosek o wydanie interpretacji potwierdzającej niżej powołaną ocenę prawną Wnioskodawcy lub w przypadku interpretacji negatywnej - podjęcie przezeń decyzji o sprzedaży nieruchomości o mniejszej wartości, których cena pokryje przyszłe zobowiązanie podatkowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę nieruchomości opisanej, co do tożsamości w nin. wniosku w roku 2020-2021, spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w świetle ustalonej daty nabycia tej nieruchomości przez Spadkodawczynię oraz w świetle stanu prawnego wynikającego z art. 1 pkt 4 i art. 16 ustawy z dnia 23 października 2018 r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2018 r. poz. 2159), którą to nowelą dodano art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, przyszła sprzedaż ww. nieruchomości w 2020-2021 r. nie spowoduje po jego stronie powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5. Przepis ten, zgodnie z art. 16 cyt. wyżej ustawy nowelizującej, stosuje się. w myśl expressis verbis wyrażonej normy oraz w ocenie Wnioskodawcy, do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę. Przedmiotową nieruchomość Spadkodawczyni nabyła na podstawie cyt. wyżej umowy darowizny z dnia 02.04.1985 r. (od swego ojca), co wynika wprost z treści wpisów w dziale II (rubryka 2.6. - tabela in fine) księgi wieczystej … urządzonej dla tej nieruchomości, przy czym oznaczenie podstawy wpisu korzysta z ustawowego domniemania zgodności wpisu z rzeczywistym stanem prawnym i jest niewątpliwe.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma opisane wyżej ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo że otwarcie spadku nastąpiło przed wejściem w życie dodanego art. 10 ust. 5 ustawy o PIT, przy ocenie zobowiązania Wnioskodawcy do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ew. sprzedaży nieruchomości dokonanej w 2020-2021 r. stosować należy przepisy zmienione, tj. powołany art. 10 ust 5 w zw. z art. 16 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159). W opisanym stanie faktycznym odpłatne zbycie planowane w 2020-2021 r. nastąpi więc po upływie ustawowego pięcioletniego terminu od dnia nabycia nieruchomości przez spadkodawcę. Powyższą argumentację potwierdza także stanowisko zawarte w piśmie z dnia 22 września 2020 r. Dyrektora KIS znak: 0113-KDIPT2-2.4011.594.2020.1.AKR.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, kwota uzyskana z tego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 27 września 2017 r. Wnioskodawca nabył w spadku po swojej ciotce przedmiotową nieruchomość, co zostało stwierdzone postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 3 lipca 2020 r. Natomiast, przedmiotową nieruchomość ciotka Wnioskodawcy nabyła od swojego ojca 2 kwietnia 1985 r. w formie darowizny.


Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy sprzedaż mieszkania w latach 2020-2021 spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązku podatkowego.


Stosownie do art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.


Zgodnie z art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Stosownie do art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego, prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5, który stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.


Dodany przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, 5-letni okres liczony jest od daty nabycia nieruchomości lub praw majątkowych przez spadkodawcę.


Wobec powyższego w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, ciotka Wnioskodawcy nabyła przedmiotową nieruchomość w dniu 2 kwietnia 1985 r. w formie darowizny od swojego ojca. Zatem, w niniejszej sprawie – w przypadku Wnioskodawcy – pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien być liczony od końca 1985 roku, tj. roku nabycia prawa własności do nieruchomości przez ciotkę Wnioskodawcy (spadkodawcę). Wobec powyższego uznać należy, że 5-letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku Wnioskodawcy minął z dniem 31 grudnia 1990 r.

Zatem odpłatne zbycie w latach 2020-2021 przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie ww. nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie przez spadkodawcę. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj